خبرگزاری کار ایران

قائم مقام راه‌آهن:

13 هزار کیلومتر از چشم انداز ساخت راه‌آهن عقب هستیم/ تمایلی به ورود احداث زیرساخت‌های ریلی نداریم

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۰۵۹

قائم مقام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تا افق 1404 باید 25 هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشورمان داشته باشیم گفت: طول خطوط ریلی کشورمان در حال حاضر 12 هزار کیلومتر است و زمان کمی برای تحقق اهدافمان باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین عاشوری در نشست هم‌اندیشی روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی با اصحاب رسانه با اشاره به مزیت‌های توسعه شبکه ریلی اظهار داشت: حمل و نقل ریلی یک هفتم حمل و نقل جاده‌ای سوخت مصرف می‌کند و این نمونه بارز اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی 50 برابر ایمن‌تر از حمل و نقل جاده‌ای است گفت: باید نسبت به کاهش تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای اقدام کنیم که یکی از اقدامات موثر افزایش سهم ریل از جابجایی مسافر است.

قائم مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه جامعه باید درباره توسعه خطوط ریلی مطالبه‌گری کند افزود: جامعه باید از دولت بخواهد نسبت به توسعه شبکه ریلی اقدام کند و این مطالبه‌گری را داشته باشد که چرا خطوط ریلی متناسب با نیاز جامعه توسعه پیدا نکرده است.

عاشوری گفت: همواره در اسناد بالادستی از توسعه خطوط ریلی گفته شده است و افزایش شبکه ریلی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است اما باید دید چرا در این شرایط هم زیرساخت‌های ریلی متناسب با تقاضا و ظرفیت‌هایی که وجود دارد رشد نکرده است.

قائم مقام راه‌آهن با بیان اینکه توسعه شبکه ریلی منجر به کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی‌ها و افزایش ایمنی در حمل و نقل می شود گفت: هرچند که مزایای قطار نسبت به شبکه حمل و نقل جاده‌ای بسیاربیشتر است اما در زمان تخصیص منابع توجه کمتری به این حوزه می‌شود. معتقدم این رسانه‌ها هستند که باید توجه مسئولان را به حوزه حمل و نقل جلب کنند و باید پشتیبان و حامی صنعت ریلی باشند.

وی افزود: در برنامه‌های 20 ساله تا افق 1404 باید میزان خطوط ریلی کشورمان به 25 هزار کیلومتر برسد این در حالی است که امروز 12 هزار کیلومتر راه‌آهن داریم و با اعداد و ارقام پیش‌بینی شده در سند چشم انداز بسیار فاصله داریم و زمانی کمی هم برای تحقق این اهداف باقی مانده است.

عاشوری با اشاره به استفاده از ابزارهای نوین مالی برای تامین مالی پروژه‌های ریلی ادامه داد: اخیراً توانسته‌ایم از بازار سرمایه و بورس برای جذب نقدینگی و تامین مالی در پروژه های ریلی استفاده کنیم و خرید 50 دستگاه لوکوموتیو از طریق تامین سرمایه در بورس انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت راه‌آهن تمایلی برای ورود به حوزه احداث زیرساخت‌های ریلی ندارد گفت: در حوزه بهره‌برداری گرفتاری های بسیار زیادی داریم و به همین دلیل تمایلی به ورود در حوزه ساخت نداریم اما برخی از پروژه‌ها از جمله ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به ما تکلیف شده است.

این مقام مسئول با اشاره به مشوق‌های راه‌آهن برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت: هرچند مشوق‌های متعددی برای ورود سرمایه‌گذاران به راه‌آهن وجود دارد اما هنوز این مشوق‌ها به درستی معرفی نشدند و پتانسیل‌های موجود در حوزه TOD و سرمایه‌گذاری در حمل و نقل مسافری، باری و احداث زیرساخت‌ها باید به درستی اطلاع رسانی شود که در این حوزه هم نیاز به حضور رسانه‌ها داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز