خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

راه‌حل نهایی تصحیح الگوی مصرف، اصلاح تعرفه‌ پرمصرف‌هاست

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۰۰۰

وزیر نیرو گفت: بهره‌برداری از واحدهای گازی نیروگاهی در شهرهای مختلف هرمزگان، ظرفیت نصب شده برق در این استان را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و در پذیرش نیازهای جدید این صنعت تاثیر مهمی خواهد داشت.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" صبح امروز (سه‌شنبه) در دومین روز سفر به استان هرمزگان در جمع خبرنگاران، پیشرفت طرح‌های در دست اجرا را در این استان مناسب ارزیابی کرد و افزود: وزارت نیرو در استان هرمزگان تعداد 135 پروژه آب و برق با اعتباری بالغ بر 4800 میلیارد تومان در دست اجرا دارد.

وزیر نیرو اضافه کرد: علاوه بر این طرح‌ها، تعداد 5 پروژه بزرگ هم به‌مناسبت این سفر افتتاح یا بهره‌برداری می‌شود.

وی، واحد گازی نیروگاه هرمز با ظرفیت 160 مگاوات را از جمله پروژه‌های آماده افتتاح عنوان کرد و ادامه داد: واحد بخار این نیروگاه نیز با ظرفیت 75 مگاوات در آینده نزدیک به ظرفیت تولید آن افزوده خواهد شد.

اردکانیان همچنین به افتتاح طرح انتقال آب از سد شمیل و نیان به بندرعباس و همچنین فاز اول نوسازی خط انتقال آب به بندرعباس در روز گذشته اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها به شکل اضطراری اجرا شده تا زمانی که آب شیرین‌کن‌های بزرگ تامین کننده آب بندرعباس وارد مدار شوند، نگرانی از حیث تامین آب شرب مردم وجود نداشته باشد.

وزیر نیرو از افتتاح و بهره‌برداری فاز اول آب شیرین کن بزرگ 100 هزار مترمکعبی بندرعباس به ظرفیت 20 هزار مترمکعب در شبانه روز و وارد مدار شدن مجتمع آبرسانی شهرستان بندر لنگه در روز جاری خبر داد و افزود: مجموع هزینه‌های انجام شده برای طرح‌های افتتاح شده در این سفر بالغ بر یک‌هزار و 480 میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی طرح بزرگ نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک هم در این استان آغاز شده، اما سرعت مورد انتظار برای این طرح را از یک ماه دیگر شاهد خواهیم بود و امیدواریم واحد اول این نیروگاه در سال 1400 شمسی وارد مدار بهره‌برداری شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: بهره‌برداری از واحدهای گازی نیروگاهی در شهرهای مختلف این استان، ظرفیت نصب شده برق در هرمزگان را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و در پذیرش نیازهای جدید این صنعت تاثیر مهمی خواهد داشت.

وی بر به‌کارگیری شیوه صحیح مصرف تاکید کرد و گفت: در حال حاضر فاصله قابل ملاحظه 3 برابری بین پیک مصرف در فصل‌های گرم و سرد این استان وجود دارد که بخشی از این روش نامطلوب و نگران کننده شیوه مصرف، به استفاده نامتعارف از سیستم‌های سرمایشی، بخش دیگر به استاندارد نبودن این سیستم‌ها و بخش دیگر به عادات ناصحیح در مصرف مربوط می‌شود.

اردکانیان با بیان اینکه راه‌حل نهایی تصحیح الگوی مصرف، استفاده از همه ابزار از جمله اصلاح تعرفه‌ برای پرمصرف‌هاست، گفت: اکنون مبالغ قابل ملاحظه‌ای از یارانه به پرمصرف‌ها پرداخت می‌شود، در حالی که این موضوع به ضرر اقشار ضعیف و کم‌درآمد است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اصلاح تعرفه‌ برای پرمصرف‌ها در دستور کار دولت است، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا از طریق اصلاح تعرفه‌ها، پرمصرف‌ها به تصحیح مصرف تشویق شده و این تعداد اندک که متاسفانه مصرف بالایی هم دارند به گروه وسیع 75 درصدی خوش‌مصرف‌ها پیوسته تا به شرایط پایدار در تولید و مصرف انرژی برسیم.

اردکانیان با اشاره به راندمان بالای نیروگاه کلاس F و قرارداد منعقد شده با شرکت زیمنس افزود: این قرارداد برای تولید حدود 5 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F منعقد شده که در خلال تولید، انتقال دانش به کشور هم صورت می‌گیرد و همانگونه که در سایر کلاس‌ها به سازنده توربین، تولیدکننده و صادرکننده تبدیل شدیم، انشاالله در کلاس F هم به همین شکل خواهد بود.

وی با اشاره به آغاز عملیات یک واحد نیروگاهی در منطقه هنگام و شرایط مناسب آن گفت: تکمیل این نیروگاه نیاز به منابع مالی دارد و امیدواریم با تلاش و حمایتی که خواهد شد بتوانیم مشکلات مالی این نیروگاه را برطرف کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز