خبرگزاری کار ایران

ظریف در گفت‌وگو با ایلنا:/تکرار/

«سی‌اف‌تی»، «پالرمو» و دیگر الزامات FATF، ضرری برای منافع ملی ندارد/ صادرات ایران بیش از معافیت‌های آمریکاست/با مکانیزم مالی «ساحت» به دنبال گسترش روابط تجاری با دنیا هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۹۹۶

وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سی اف تی و رعایت سایر الزامات FATF، نه تنها ضرری برای منافع ملی ندارد، بلکه نپیوستن به آن‌ها، مشکل دارد.

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قم، در پاسخ به این سؤال که با توجه به پایان معافیت‌های 8 کشور دنیا از تحریم‌های تعیین شده توسط آمریکا برای روابط اقتصادی با ایران، جمهوری اسلامی چه راهکاری برای ادامه این مسیر پیش بینی کرده است؟ اظهار داشت: ما تمام منفذهای ادامه روابط اقتصادی را، در ماه‌های گذشته دنبال کردیم و انشاءالله در ماه‌های آینده هم دنبال می‌کنیم؛ الان هم صادرات ما، بسیار بیشتر از میزان معافیت‌هایی است که آمریکا داده است.

او اضافه کرد: آمریکایی‌ها خودشان هم به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند تحریم‌های ایران را دنبال کنند؛ اولا که دیگر قبول کردند که نمی‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، و حتی قبول کردند، تحریم‌های خود را در حدی هم که معافیت می‌دهند، نمی‌توانند حفظ کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: خود آمریکا، کم کم دارد به این نتیجه می‌رسد که دنیا خیلی بزرگتر از آمریکاست.

ظریف در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایلنا در قم، در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از سفر مدیر اینستکس به ایران و دستاوردهای آن چه بود؟، گفت: مدیر اینستکس که به ایران آمده بود، با بخش خصوصی ما و با بانک مرکزی راجع به روش‌های اجرای این مکانیزم مالی صحبت کرد و به ویژه ایجاد یک ساز و کار متناظر در ایران که ما به آن «ساحت» خواهیم گفت؛ یا ساز و کار حمایت از تجارت؛ انشاءالله این ساز و کار بتواند بعنوان ساز و کاری که در اروپا ایجاد شده است، به بخش خصوصی ما کمک کند؛ به ویژه برای ارتباطات تجاری و در مراحل بعدی بتواند به ارتباطات تجاری خارج از اروپا هم کمک کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت FATF و پیش‌بینی‌اش از نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سی اف تی؟، اظهار کرد: من نمی‌دانم نظر و تصمیم نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام چه خواهد شد اما وزارت خارجه و دولت، نظرش این است که این دو کنوانسیون برای منافع ملی ما مفید است و این دو کنوانسیون نه تنها باعث درز اطلاعات نمی‌شود، بلکه نپیوستن به این دو کنوانسیون و قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF باعث می‌شود که بانک‌های خارجی، دقت بیشتر و کنکاش بیشتری بخواهند در روابط بانکی ما کنند و اطلاعات بیشتری، بدون جهت، در اختیارشان قرار بگیرد.

ظریف تاکید کرد: از نظر دولت و  مراجع امنیتی که بیش از دو سال، جزئیات این دو کنوانسیون و سایر الزامات FATF را دنبال کردند، این اقدامات، نه تنها ضرری برای منافع ملی ندارد، بلکه نپیوستن به آن ها، مشکل دارد.

گفت وگو از: صادق چهرقانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز