خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم در دانشگاه زنجان تاکید کرد:

ضرورت پیوند دانشگاه‌های کوچک با دانشگاه‎های بزرگ

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۳۲۷

وزیر علوم امروز گفت: در طرح ساماندهی آموزش عالی تلاش می‌شود دانشگاه‌های کوچک را به دانشگاه‎های بزرگ پیوند بزنیم.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی در آیین رونمایی از محصولات فناورانه و افتتاح پروژه‌های دانشگاه زنجان با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهید رجایی و باهنر و تمامی شهیدانی که برای اعتلای این کشور خون خود را اهداء کرده‌اند، مخصوصاً شهدای دانشگاهی از استاندار زنجان و مسئولان استانی و همچنین رؤسای دانشگاه‌ها برای حمایت از دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تشکر کرد.

غلامی با بیان اینکه تاریخ ۴۰ ساله دانشگاه‌ها را می‌توان در چند جمله خلاصه کرد، گفت: دراین‌خصوص باید این جمله‌ها را، تکرار کنم تا خوب جابیفتد؛ چراکه اکنون در موضعی هستیم که تکلیف سنگین‌تری داریم، اما این تکلیف سنگین‌تر و اهمیت امروزه این موضوع نباید زحمات گذشته دانشگاهیان ما را کم‌رنگ کند.

وی افزود: تلاش ما پس از انقلاب اسلامی این بوده‌است که دانشگاه را توسعه و گسترش دهیم. چیزی که قبل از انقلاب وجود داشت چه به‌لحاظ تعداد ظرفیت و هم به‌لحاظ عملکرد محدود بوده‌است؛ چراکه پیش از انقلاب در اکثر مراکز چه در مراکز صنعتی و مهم اقتصادی و ارتش، کارشناسان و مستشاران خارجی داشتیم.

وزیر علوم با بیان اینکه یکی از دلایل چنین موضوعی، کمبود تحصیلکرده ایرانی بوده‌، بیان کرد: بعداز انقلاب این ضعف وجود داشت و یکی از وظایفی که دانشگاه‌ها داشتند و به‌نظر من به‌خوبی آن‌را انجام داده‌اند این است که در یک بازه تقریبی ۱۵ ساله توانستند تمام نیازهای کشور را به تحصیل‌کرده‌‌های دانشگاهی در رشته‌های مختلف تامین کنند.

غلامی ادامه داد: پس از انقلاب تحصیلکردگان ایرانی جای خالی کارشناسان خارجی را به‌خوبی پر کردند و تمام مدیران، کارشناسان و برنامه‌ریزان کشور همگی محصول تربیت دانشگاه‌های داخل بوده‌اند.

وی بیان کرد: تعداد کمی به‌خصوص برای تدریس در دانشگاه‌ها اعزام به خارج داشتیم که امروز آن هم حداقل و بسیار محدود شده‌است.

غلامی تعداد کنونی دانشجویان بورس شده در خارج از کشور را ۱۵۰ نفر عنوان کرده و افزود: این افزاد برای رشته‌های خاص درس می‌خوانند؛ کسانی که با پول خود برای تحصیل به خارج رفته‌اند جزء برنامه دولت برای تأمین نیازی نبوده‌اند، اما همه آن‌ها هم جزء سرمایه‌های انسانی ما هستند و ان‌شاءا… بعداز اینکه درس آن‌ها تمام شد به کشور بازمی‌گردند و به سرمایه‌های موجود اضافه کنند. دانشگاه‌ها وظیفه خود را در تربیت نیروی انسانی به‌خوبی انجام می‌دهند. همین نیروی انسانی کشور را روبه جلو برده، دانشگاه‌ها را تقویت کرده و در دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان داخلی ما اکنون جمعیتی بیش از فارغ‌التحصیلان خارجی است و این مرحله دوم تلاش‌های دانشگاه‌های ما بوده که همان تولید علم است.

وی درباره جایگاه علمی کشور در دنیا بیان کرد: تولید علم از اوائل دهه ۷۰ شروع شد و اکنون شاهد هستیم که در دهه ۸۰ کشور جایگاه علمی برجسته‌ای در دنیا پیدا کرده‌ایم و هنوز هم این جایگاه را حفظ می‌کنیم؛ به‌لحاظ رتبه علمی، تولیدات علمی، حضور دانشمندان ما و حضور آن‌ها در دنیا.

وی با بیان اینکه هم از دانشگاه تحصیلات تکمیلی و هم دانشگاه‌های دیگر از یک درصد دانشمندان برتر دنیا، تعداد زیادی داریم و این افراد هم‌اکنون در کشورمان حضور دارند، گفت: در حوزه تحقیق، توسعه علمی و تولیدات علمی هم دانشگاه‌ها وظیفه خود را انجام داده‌اند.

غلامی افزود: از حدود ۱۰ سال پیش، بحث تبدیل دانش به فناوری و بعد ایجاد ثروت ازطریق علم، کمک به اشتغال و توسعه کشور را شروع کرده‌ایم. این پروسه مستمر اما تدریجی بوده‌است و هم‌اکنون ۱۹۶ مرکز رشد داریم که همه این دانشگاه‌ها درحال کمک و حمایت از ایده‌های جدید علمی هستند. گروه‌های جوان دارای طرح و اندیشه‌های علمی را حمایت می‌کنند.

وزیر علوم گفت: هم‌اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که درون این‌ها بیش از پنج هزار شرکت دانش‌بنیان مشغول فعالیت هستند و برخی از این‌ها رشدی مثال زدنی، توسعه و سرمایه قابل توجهی به‌دست آورده‌اند و تولیدات آن‌ها در دنیا مشتری دارد و صادرات محصولات دانش‌بنیان را انجام می‌دهند. این‎ها برای ۵۰ سال گذشته نیست، بلکه مربوط به ۱۰ سال گذشته هستند و گاهی سنشان به ۴ یا ۵ سال هم بیشتر نمی‎رسد.

غلامی با بیان اینکه به‌سمت آینده خوبی درحال حرکت هستیم افزود: در سال‌های گذشته دولت و به‌خصوص وزارت علوم حمایت ویژه‎ای برای این بخش یعنی استفاده از علم و دانش در تولید، رشد، توسعه و به‌خصوص حمایت از تولیدات داخلی داشته است.

وی بیان کرد: دانشگاه‌های ما در دو سال گذشته گزارش‌های بسیاری در زمینه مسائل اقتصادی و اجتماعی تهیه و آماده کرده‌اند و تحقیقات را برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی انجام داده‌اند و بعضاً به مقام معظم رهبری، رییس محترم جمهوری و نهادهای متولی مستقیم مثل وزارات کشور منتقل کرده‌اند و حاصل کار جمعی اعضای هیئت علمی به‎سمت حوزه‌های مدیریتی هدایت شده‌است.

غلامی همچنین گفت: کارهایی که در دانشگاه زنجان انجام شده، قابل توجه هستند و جایگاه علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان شناخته شده است. زحمات پروفسور ثبوتی و همکارانشان کارهایی ماندگاری است و جزء دانشگاه‌های خوب کشور محسوب می‌شوند.

وی به ظرفیت بالای دانشگاه زنجان اشاره کرد و ادامه داد: کارهای بسیار خوبی در این دانشگاه انجام شده‌است و قطعاً می‌تواند در آینده در دانشگاه‌های کشور جایگاه خود را بیشتر ارتقاء دهد.

پس از این نشست از ۱۳ محصول فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه زنجان باعنوان‌های پلی ال گیاهی، قرص خمیردندان، پرینتر سه بعدی رزین، تصویربرداری فراطیفی، هربال اسید، مایع نافذ فلورسنت، سامانه اندازه‌گیری غیرمخرب تنش‌های پسماند و خواص مکانیکی با تکنولوژی IT، کیت مولکولی تعیین ژنو تایپ اسب، کیت تشخیص الایزر و ایمنو استریپ، دستگاه تصفیه آب بر روی پره‌های کمپرسور مدل GEF6، طراحی و ساخت سامانه آزمون ضربه وزنه افتان، تدوین دانش فنی ساخت کاتالیزورهای کئوردیناسیونی برای تولید گزینشی آلفا- اولفین‌ها و پلی اولفین‌ها رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز