خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

داروخانه‌های هلال‌احمر دارای پروانه از وزارت بهداشت هستند/قصدی برای ایجاد داروخانه جدید نداریم

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۲۱۵

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر به اظهارات اخیر رییس انجمن داروسازان واکنش نشان داده و گفت: همه داروخانه‌های هلال احمر در سراسر کشور دارای پروانه از وزارت بهداشت هستند بنابراین اینکه ادعا بشود که هلال احمر خلاف اساسنامه فعالیت می‌کند و کارش غیرقانونی است با پروانه‌ داروخانه‌های جمعیت هلال احمر در تناقض است.

علی فرجی (مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره درخواست انجمن داروسازان برای توقف فعالیت باجه‌های داروفروشی هلال احمر، گفت: نگاه به بخش خصوصی یک سیاست بسیار معقولی است که در کشور وجود دارد و باید از این بخش حمایت شود، در بخش توزیع نیز یکی از برنامه‌های ما در هلال احمر حمایت از بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: از زمانی که این نگاه برای حمایت از بخش خصوصی ایجاد شده است، ما داروخانه‌های هلال احمر را نه توسعه و نه افزایش داده‌ایم. همه داروخانه‌های هلال احمر در سراسر کشور دارای پروانه از وزارت بهداشت هستند، بنابراین اینکه ادعا بشود که هلال‌احمر خلاف اساسنامه فعالیت می‌کند و کارش غیرقانونی است با پروانه‌ داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر در تناقض است.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی خاطرنشان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم، داروخانه‌هایی که زیر مجموعه سازمان ما هستند، پروانه‌شان منوط به شرایط جنگی و بحران نیست بلکه پروانه برای فعالیت طبیعی داروخانه‌ها در تمام روزهای سال است.

فرجی تصریح کرد: شأن ما در داروخانه‌های هلال احمر رقابت با بخش خصوصی نیست، داروخانه‌های هلال احمر سال‌های سال است که معتمد مردم بوده و مردم عموما برای تامین داروهای خاص خود به این داروخانه‌ها مراجعه کرده و به صورت بیمه‌ای داروهای خود را تهیه می‌کنند. بسیاری از داروخانه‌های خصوصی در سطح کشور به دلایل مختلف از جمله بازگشت دیرهنگام سرمایه از طریق بیمه‌ها، که البته برای بخش خصوصی نیز معقول است، علاقه‌ای ندارند دارو را با دفترچه بیمه به مردم بدهند، اما داروخانه‌های هلال احمر با فراغ بال این کار را انجام می‌دهند و این ریسک سرمایه‌گذاری را می‌پذیرند. بنابراین این دو بازار مختلف است چراکه بسیاری از داروخانه‌های بخش خصوصی همانطور که گفتم به دلیل شرایط بازپرداخت بیمه معمولا علاقه‌ای به پذیرش داروهای بیمه‌ای نداشته تا چندین ماه بعد پول آن را از بیمه دریافت کنند.

وی درباره ایجاد باجه‌های فروش دارو در شهر آمل توسط هلال احمر ادامه داد: جمعیت هلال احمر سال‌هاست درخواستی برای ایجاد داروخانه جدید ارائه نکرده است. ما در داروخانه زیرمجموعه سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر هیچ باجه‌ای نداریم اگر در جایی در کشور باجه فروش دارو بدون پروانه ایجاد شده باشد، من از آن مطلع نیستم و باید از معاونت درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر پیگیر شوید. اما اگر در یک نقطه از کشور باجه دارو فروشی بدون پروانه باشد این قطعا کار غیرقانونی است و ما آن را نمی‌پذیریم اما من اطلاعی در خصوص این باجه‌ها ندارم.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی تصریح کرد: براساس قانون قیمت دارو در سطح کشور توسط سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود و کسی نمی‌تواند پایین‌تر یا بالاتر از آن قیمت دارو بفروشد. در اساسنامه جمعیت هلال احمر بازوهای اقتصادی برای جمعیت تعریف شده است که یکی از این بازوهای اقتصادی داروخانه‌های جمعیت هلال احمر است، یعنی داروخانه‌های هلال احمر اگر سودی داشته باشند این سود در اختیار جمعیت برای اقدامات بشر دوستانه قرار می‌گیرد. ما در راستای حمایت از بخش خصوصی، علاقه‌ای برای افزایش داروخانه‌ها نداریم و به عبارتی ما هم موافق هستیم که لزومی به افزایش داروخانه نداریم، اما داروخانه‌های موجود هلال احمر نیز همه قانونی هستند و مشکلی برای فعالیت آنها وجود ندارد.

فرجی همچنین درباره فعالیت داروخانه‌های جمعیت هلال احمر نیز گفت: سیاست سازمان غذا و دارو از گذشته بر این بوده است که در مرکز استان برای فعالیت داروخانه‌های هلال احمر مجوز ارائه دهد البته در تهران دو الی سه داروخانه داریم که فعالیت آنها مربوط به سال‌ها پیش می‌شود، اما در استان‌ها برای حمایت از بخش خصوصی سازمان غذا و دارو بغیر از مرکز استان در شهرستان دیگری به جمعیت مجوز راه‌اندازی داروخانه نمی‌دهد اگر ضرورتی برای ایجاد داروخانه‌های هلال احمر در شهرستانی باشد و سازمان غذا و دارو به این ضرورت برسد ما آمادگی داریم که داروخانه تاسیس کنیم اما باز هم تاکید می‌کنم چون سیاست بر حمایت از بخش خصوصی است مجوز جدیدی به جمعیت هلال احمر برای تاسیس داروخانه داده نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز