خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

«سوء مدیریت» علت نرسیدن دارو به دست بیماران هموفیلی/ مسئولان درباره چگونگی هزینه‌کرد ۵۰۰ میلیون یورو برداشتی از صندوق ذخیره ارزی توضیح دهند

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۷۷۸

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی سوء مدیریت را علت نرسیدن دارو به دست بیماران هموفیلی عنوان کرد.

بشیر خالقی (عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا  در واکنش به کمبود داروهای بیماران هموفیلی در برخی استان‌ها به ویژه قزوین گفت: عدم پیش‌بینی آمار درست یا به طور کلی مدیریت نامناسب می‌تواند عامل عدم دسترسی بیماران هموفیلی به دارو و فاکتورهای خونی بوده باشد.

وی ادامه داد: اگر داروهای بیماران هموفیلی به موقع به دست آنها نرسد، مشکلات زیادی برایشان ایجاد می‌کند. بیماران هموفیلی جزو بیماران خاص و صعب‌العلاج هستند و داروها یا فاکتورهای خونی برای آنها حیاتی و مانع خونریزی‌ و دیگر مشکلات خونی آنان است.از همین رو باید به مسائل آنان توجه صد در صدی شود.

خالقی اظهار کرد: تا آنجا که بنده اطلاع دارم داروهای بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص، مانند بیماران ام‌اس و هموفیلی را سازمان‌ غذا و دارو و وزارت بهداشت تا حد نیاز ذخیره دارند. بنابراین عدم پیش‌بینی آمار درست یا به طور کلی مدیریت نامناسب می‌تواند عامل عدم دسترسی بیماران هموفیلی به دارو و فاکتورهای خونی بوده باشد.

خالقی در این باره افزود: این داروها جزو داروهایی نیست که در ایران تهیه شوند، اغلب اقلام داروئی بیماران صعب‌العلاج و مشخصا هموفیلی وارداتی هستند. البته بیش از 95 درصد داروهای کشور تولید داخل هستند، اما داروهای بیماران صعب‌العلاج، بیماران شیمیائی جنگ تحمیلی و سرطان‌ها و هموفیلی‌ها عمدتا وارداتی هستند. ولی کمبودی از بابت آنها نداریم و باید رصد شود که چرا به دست بیماران نرسیده است؟

وی در توضیح اینکه چرا دانشگاه‌ها بخاطر بدهی نتوانسته‌اند، دارو را از شرکت‌های توزیع دارو دریافت کنند، بیان کرد: دانشگاه‌ها باید بدهکاری‌های خود را به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کنند. خیلی از شرکت‌های داروئی مطالبات زیادی از بیمه‌ها دارند. بیمه سلامت موظف است دارو را  برای بیمارانی که مشکلات صعب‌العلاج دارند، تامین کند.

خالقی افزود: همچنین وزارت بهداشت موظف است هزینه این بیماران را تقبل کند و از کانال بیمه سلامت هزینه‌ها را پرداخت کنند. پرداخت‌های بیمه سلامت به دانشگاه‌ها به تاخیر افتاده است و متاسفانه بیمه سلامت هم از بودجه عمومی استفاده می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر عدم کمبود داروهای بیماری‌های خاص در کشور گفت: ما مشکل کمبود دارو نداریم و مشکل سوءمدیریت است. در حقیقت عامل، سوء مدیریت در سازمان‌های بیمه‌گر (بیمه سلامت) و سازمان غذا و دارو است. بنده این را از آقای موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت پیگیری خواهم کرد. پارسال با حضور وزیر بهداشت، آقای جهانگیری و مدیرعامل بیمه سلامت از صندوق ذخیره ارزی  به ارزش 500 میلیون یورو به بیمه سلامت تخصیص داده شد. این پول هم پرداخت شده است، پس باید برای این مشکل مدیرعامل بیمه سلامت توضیح بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز