خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

عدم اعتراض و تنش اجتماعی نباید موجب غفلت مسئولان از مناطق سیل‌زده شود

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۳۸۶

وزیر کشور با بیان اینکه اگر اعتراض و تنشی در خصوص مناطق سیل‌زده در سطح رسانه‌ها مطرح نمی‌شود به معنای رضایتمندی سیل‌زدگان نیست، گفت: رسانه‌ها و مردم می‌دانند ما در حال تلاش برای بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده هستیم و عدم اعتراض و تنش اجتماعی نباید موجب غفلت ما در این مناطق شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در چهارمین جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده که با حضور اسماعیل نجار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جمالی‌نژاد رئیس دهیاری‌ها و شهرداری‌های وزارت کشور و جمعی از مدیران و استانداران کشور برگزار شد، گفت: در دوره مقابله با سیل تلاش شد تا از حجم وسیعی از خسارتی که سیل می‌توانست ایجاد کند به ویژه خسارت و تلفات انسانی جلوگیری شود و خسارت‌ها به حداقل برسد. امدادرسازی با همراهی مردم و دستگاهی اجرایی در این مرحله انجام شد و اگرچه حجم عمده کار برعهده مردم بود اما دستگاه‌ها نیز کارنامه قابل قبولی در این خصوص ارائه داده‌اند.

وی با اشاره به تامین خسارت‌ها و بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده ادامه داد: در این بخش باید چند موضوع مد نظر قرار گیرد. بخش اول مصوبات دولت بود که ما همه مصوبات را آماده و به دولت ارائه کردیم و همه این مصوبات نیز در دولت تصویب شد. روز گذشته نیز مقرر شد که 4500 میلیارد تومان در سه حوزه زیرساخت کشاورزی، شهرداری، نیرو و مسکن و شهرسازی اختصاص یابد که تلاش می‌کنیم در روز یکشنبه نیز این مصوبه تصویب شود. همچنین مقدمات و ارزیابی خسارت‌ها به خوبی انجام شده و دستگاه‌ها گزارش ارزیابی‌هایشان را به بانک‌ها ارسال کردند.

وزیر کشور با بیان اینکه در بحث اجرایی در برخی حوزه‌ها عملیات‌ها به خوبی پیش رفته است، تصریح کرد: تامین لوازم معیشتی که توسط هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان امام انجام شد، اقدامات بسیار خوبی شکل گرفته البته آن چیزی که برآورد شده بیش از میزانی است که تاکنون ارائه شده است. همچنین در حوزه بهداشت و درمان همه نگرانی ما از شیوع بیماری‌های واگیردار به صورت گسترده در مناطق سیل‌زده بود که خوشبختانه با اپیدمی بیماری در این مناطق روبرو نبودیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها مانند بنیاد مسکن جلوتر از برنامه هستند، گفت: ارزیابی اسکان موقت انجام شده و از آنجا که مبنای ما برای اسکان موقت، حضور خانواده‌ها در چادر بود تاکنون 95 درصد این اسکان‌های موقت برطرف شده و درصد اندکی همچنان در چادر هستند که باید به زودی برای اسکان آنها نیز اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین واحدهای تعمیراتی و واحدهایی که نیازمند نوسازی هستند ارزیابی شده و قراردادهایی در خصوص تعمیر و نوسازی این واحدها با دستگاه‌های مختلف منعقد شده و با یک تلاش جدی امیدواریم سریع‌تر کارها انجام شود.

وی ادامه داد: آنچه که ما در خصوص بازسازی مناطق سیل‌زده عقب هستیم موضوع بانک‌ها است. علیرغم جلسات متعددی که با بانک‌ها داشتیم، قرار بود تا آخر خرداد ماه همه قراردادها منعقد و پرداخت‌ها صورت گیرد اما در حال حاضر بانک‌ها از برنامه عقب هستند. یکی از موضوعاتی که در خصوص عقب بودن از برنامه مطرح می‌شد تغییر نوع قراردادها بود که ما به بانک‌ها اعلام کردیم هیچ محدودیتی در این موضوع ندارند و هیچ دلیلی برای تاخیر در برنامه برای ما قابل قبول نیست. ما فرصت‌مان تا آخر خرداد ماه است و حداکثر بتوانیم دو هفته زمان به این مهلت اضافه کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: ما محدودیت‌ها و وضعیت خزانه را می‌دانیم اما اولویت اول کشور مسئله سیل‌زدگان است. مردم در مناطق سیل‌زده در حوزه کشاورزی و ساخت و ساز آسیب دیده‌اند و رسیدگی به این موضوعات از اولویت‌های ما بوده است و از جمع پنج هزار میلیارد تومانی که برای این موضوع در نظر گرفته بودیم سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که باید بیش از سه هزار میلیارد آن پرداخت شود. خزانه نیز باید برنامه‌های سازمان برنامه را در اولویت قرار داده و این مبلغ را پرداخت کند. انتظار ما از خزانه نیز این است که به سرعت این پرداخت‌ها صورت گیرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه کشت تابستانه در خوزستان با مشکل مواجه شده و از سوی دیگر با مشکلات فصل سرما در مناطق لرستان در آینده‌ای نزدیک مواجه خواهیم شد، ادامه داد: این قرارگاه که با اختیارات رئیس جمهور ایجاد شده است برای این بوده که فرایندها را کوتاه کند و مسیرهای اداری را هموارتر سازد. اگر قرار باشد اولویت‌بندی‌هایی که از سوی سازمان برنامه اعلام شده در مسیر اداری معطل شود چه نیازی به قرارگاه بود؟! انتظار ما این است که با سرعت این تاخیرها جبران شود و همچنین استانداران به عنوان نیروهای عملیاتی که از ابتدای سیل در حادثه حضور داشتند، مشکلاتشان را به صورت مکتوب و شفاهی به دستگاه‌ها منتقل کرده تا رونوشتی از آن را به قرارگاه ارسال کنند. همچنین متناظر قرارگاه نیز در استانها ایجاد شده است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: دستگاه‌های بخشی نیز مانند وزارت جهاد و کشاورزی باید به صورت مستقل پیگیر موضوعات خود باشند اما برخی گزارشها نشان می‌دهد که دستگاه‌های بخشی نیز پیگیری‌های لازم را انجام نداده و از ستاد انتظار پیگیری موضوعات را داشتند. دیوارهای ساحلی برای ایمن‌‌سازی امری لازم و ضروری است و باید توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شود. متولی دیوارهای ساحلی نیز مشخص است و بنا نیست ما همه مشکلات را از بنیاد مسکن پیگیری کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: مجددا اعلام می‌کنم که اولویت ما بحث مسکن است. دو ماه برای مسکن موقت وقت اعلام شده بود که از این دو ماه 25 روز باقی مانده است و ما بعد از این زمان دیگر نباید شاهد برپایی چادرها باشیم. همچنین در موضوع نوسازی و بازسازی نیز رئیس جمهور تا پایان سال به ما فرصت داده بودند و هرچقدر که ما از برنامه عقب هستیم باید در این مدت باقی مانده تا پایان سال جبران شود و دستگاه‌های متولی وظایف خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اولویت‌های ما جبران خسارت‌های کشاورزی است. منابع قابل قبولی برای جبران خسارت‌های کشاورزان اعلام شده بود و وزارت جهاد نیز از این موضوع رضایت داشت اما در امر پرداخت اعتبارات و تسهیلات دچار مشکل شدیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در بخش معیشت رضایتمندی کامل وجود دارد، گفت: در زیرساخت‌ها باید دستگاه‌های اجرایی تلاش کنند تا با جابجایی اولویت‌ها و تخصیص تسهیلات استانی، اقدامات لازم انجام شود. در بخش کشاورزی نیز 89 درصد از 340 هزار هکتار زمین نیز که در زمان وقوع سیل به زیر آب رفته بود بیرون آمده و پرونده برای آنها تشکیل شده است. آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی و ایجاد کانال‌های سیل‌بر در خوزستان و گلستان از دیگر اولویت‌های ما است. البته این به این معنا نیست که اگر ما اسامی استانهایی را که در این قرارگاه اعلام می‌کنیم دیگر استان‌های سیل‌زده برای ما اهمیتی ندارند بلکه این موضوعات برای همه 24 استانی است که درگیر سیل شده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: چه لزومی دارد برای پرداخت تسهیلات 17 دستگاه این بخشنامه‌ها را امضا کنند؟ باید سریع‌تر کارها انجام شوند. در بحث ارزیابی‌ها نیز از طریق عکس‌های ماهواره‌ای ما می‌توانیم به دقت میزان خسارت‌ها را اعلام کنیم اما هرجا که اختلافی وجود داشت، کارشناسان می‌توانند ورود کرده و برآورد خسارت کنند اما اصل برای ما عکس‌های ماهواره‌ای است.

وزیر کشور همچنین در خصوص خسارت‌های واحدهای صنفی نیز گفت: خسارت‌های وارد شده به واحدهای صنفی و تولیدی نیز برآورد شده است اما من با پرداخت وام‌های بلاعوض به این واحدها مخالفم و به آنها وام بلاعوض نمی‌دهیم چرا که قرار بود همه این واحدهای تولیدی و صنفی بیمه باشند و ما نباید یک رویه غلط را ایجاد کنیم اما با توجه به برآورد خسارت‌ها، تسهیلات به آنها تعلق می‌گیرد.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به موضوعاتی در خصوص نارضایتی اجتماعی و احتمال تنش در مناطق سیل‌زده گفت: یکی از محسنات مدیریت سیل با مشارکت مردم این است که با وجود اینکه 24 استان درگیر سیل شده و وضعیت چهار استان بسیار بحرانی‌تر از دیگر مناطق بود اما رسانه‌ها و مردم با ما همراهی خوبی داشتند. اگر امروز اعتراض و تنشی در سطح رسانه‌ها نسبت به اوضاع مناطق سیل‌زده وجود ندارد به معنای رضایتمندی آنها نیست بلکه به معنای این است که می‌دانند ما در حال تلاش برای بهبود و بازسازی و نوسازی این مناطق هستیم. البته عدم اعتراض و عدم تنش اجتماعی نباید موجب غفلت ما شود ما وظیفه شرعی، قانونی و اداری خودمان را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در زمان وقوع سیل در استان گلستان با توجه به اینکه در مناطق آق‌قلا و گمیشان اهالی ترکمن و برادران اهل تسنن در این مناطق ساکن هستند، رسانه‌های خارجی تلاش برای ایجاد شکاف می‌کردند که با همراهی رسانه‌ها، مردم و مسئولان محلی این مشکلات برطرف شد، اما ما باید اعتراض‌های مردم را بشنویم و به آنها گوش دهیم و برای رفع مشکلات تلاش کنیم.

وی همچنین در خصوص جبران خسارت به دامداران گفت: ستاد اجرایی فرمان امام 10 هزار رأس دام را برای جبران خسارت به دامداران در نظر گرفته بود که تاکنون 3600 رأس دام تحویل داده شده است. ما در بحث اشتغال نیز یک کارگروه ویژه و مستقل تشکیل دادیم و اشتغال در مناطق سیل‌زده؛ چه در غالب پرداخت تسهیلات و امتیازات و چه سایر خدمات به استانها ابلاغ شده و در حال پیگیری است.

رحمانی فضلی همچنین در خصوص مدارس آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده گفت: نوسازی و بازسازی مدارس در مناطق سیل‌زده نیز از دیگر اولویت‌های ما است و خیرین، دولت و استانها در این زمینه تلاش‌هایی انجام داده‌اند. ما از الان تا ابتدای مهر ماه سه ماه فرصت داریم که مشکلات مدارس را در این مناطق برطرف کنیم.

وی درباره اسکان برخی از سیل‌زدگان در چادر در استان لرستان نیز گفت: آقای نجار از امروز به استان لرستان می‌روند تا در خصوص این موضوع اقدامات لازم را انجام دهند و با افرادی که غیر از سیل‌زدگان هستند اما در چادر زندگی می‌کنند برخورد کرده و مشکلات سیل‌زدگانی را که همچنان در چادر حضور دارند را برطرف کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز