خبرگزاری کار ایران

حسینی میلانی:

حفظ نهاد شورایاری‌ها برای ارتقای سرمایه اجتماعی تهران ضروری است

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۷۷۲

نائب‌رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها تاکید کرد: سرمایه اجتماعی شبکه شورایاری‌ها برای توسعه تهران و افزودن بر سرمایه اجتماعی شهری ضروری است.

به گزارش ایلنا، سید آرش حسینی میلانی عصر امروز در همایش چهار دوره فعالیت شورایاری‌ها و مشارکت اجتماعی در شهر تهران که در تالار شمس برگزار شد، با تشکر از حزب همبستگی برای برگزاری این همایش گفت: برای بررسی فعالیت شورایاری‌ها باید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که آیا اساسا حق محله در شهر تهران معنادار است یا خیر؟ شورایاری‌ها براساس حق محله تشکیل و تعریف می‌شوند و اگر موضوع حق محله توسط مدیریت شهری حذف شود، آنگاه بحث درباره شورایاری بی مفهوم است.

وی با تاکید بر اینکه محلات در برنامه سوم توسعه شهری دارای جایگاه ویژه‌ای هستند، اظهار داشت: متاسفانه شهرداری در زمینه اجرای برنامه سوم براساس محوریت محلات دچار تاخیر است و در این چارچوب، شهرداری باید برنامه خود براساس محلات ارائه دهد. البته در گذشته اسناد توسعه محلی وجود داشته است و شورایاری ها، بعضا در تدوین آنها نقش داشته اند اما انتظاری که از شهرداری وجود دارد، آن است که برش محله ای برنامه سوم توسعه شهری تهران هر چه زودتر آماده کند.

این عضو شورای شهر تهران با طرح این سوال که آیا بدون شورایاری ها سرمایه اجتماعی شهری در تهران خواهیم داشت؟ تصریح کرد: سرمایه اجتماعی به راحتی ایجاد نمی شود بلکه این سرمایه اجتماعی از طریق شورایاری ها و ارتباطی که آنها با مردم دارند، قابل شکل گیری است. به همین خاطر، سرمایه اجتماعی شبکه شورایاری ها برای توسعه تهران و افزودن بر سرمایه اجتماعی شهری ضروری است.

حسینی میلانی با بیان اینکه متاسفانه ما در حفظ سرمایه های اجتماعی مان کوشا نیستیم و به راحتی آن را تخریب می کنیم، خاطرنشان کرد: 20 سال پیش با همت نمایندگان مردم، شورایاری ها ایجاد شدند ولی اکنون با گذشت چهار دوره از فعالیت آن، برخی ها درصدد حذف آن هستند در حالی که باید از این سرمایه حراست کرد. در این چارچوب، شورای شهر تهران از وجود چنین سرمایه ای حمایت می کند و شهرداری نیز باید با این دیدگاه همراه شود.

وی به تشریح دو چالش عمده شهروندی براساس بررسی های علمی انجام در سطح شهر پرداخت و ابراز داشت: نخستین چالش، کاهش احساس تعلق محله ای است. براساس نظرسنجی های انجام شده، حدود یک درصد مردم به محلات خودشان احساس تعلق می کنند که این مسئله خطرناک است و موجب ضربه خوردن به هویت محله ای می شود.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری ها ادامه داد: چالش دوم، احساس کم توانی شهروندان در حل و فصل مسائل و آسیب ها است یعنی مردم احساس می کنند که توانی برای حل مسائل و مشکلات شهر خود ندارند در حالی که در دوره جدید مدیریت شهری مشاهده کردید با افزایش مشارکت مردم در اخذ گواهی معاینه فنی خودروها و به ثمر نشستن چند فرایند، تا حدودی شاهد کاهش آلودگی هوا در سطح شهر تهران بودیم. در این چارچوب، شورایاری ها می توانند نقش موثری در افزایش مشارکت اجتماعی برای حل و فصل مسائل ایفا کنند.

حسینی میلانی به نقش شورایاری ها در حل و فصل آسیب اجتماعی، ارزیابی اجتماعی از پروژه های شهری، کاهش معضلات محلات و صیانت از سرمایه هایی نظیر فضاهای سبز بیان کرد: ما در سطح شهر تهران، با مسائلی روبه رو هستیم که موجب تضییع حق شهر می شود که برای رویارویی با آنها و صیانت از حق شهر، چاره ای جز اعتماد به شورایاری ها و تجهیز آنها نداریم.

وی تعبیر شورایاری به بازوان شورای شهر را تقلیل نقش این نهاد اجتماعی به رابط محلات با شورای شهر دانست و یادآور شد: تعبیر درستی که می توان از شورایاری ها داشت، این است که می توان آنها را چشمان شورا دانست. در این رهیافت، آنها می توانند نقش نظارتی ایفا کرده و شورا در اثرسنجی تصمیماتش کمک کنند.

این عضو شورای شهر افزود: به طور مثال، شورای شهر رویکرد جدیدی را درخصوص طرح ترافیک اعمال کرده است. متاسفانه مکانیزمی برای اثرسنجی این تصمیم و مکانیزم جدید نداریم در حالی که شورایاری ها با کمک تشکل های حرفه ای مستقل می توانند چنین نقشی را ایفا کرده و بررسی کنند که طرح جدید ترافیک چه تاثیر واقعی و ملموس در زیست روزمره شهروندان داشته است. در این چارچوب، ستاد هماهنگی شورایاری ها اقدام به طراحی سامانه ای به نام «محله یار» کرده است که براساس آن، تلاش می کند بازخورد تصمیمات مدیریت شهری را به صورت مستقیم از مردم دریافت کرده و مشکلات آنها در محلات به ویژه در مسائل محیط زیستی دریافت کند.

حسینی میلانی با بیان اینکه یکی از نقش های مهم و اصلی شورایاری ها ایفای نقش قهرمان محله، امین محله و ریش سفید محله است، عنوان کرد: این نقش با ایجاد سراهای محلات تضعیف شده اما شورایارها همچنان امین محلات و محل رجوع مردم هستند و تلاش باید کرد با جذب معتمدین و نخبگان محلی این نقش مهم را احیا و تقویت کرد.

نائب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری ها با بیان اینکه تا زمانی که نتوان ارتباطی میان منافع جمعی محلات با پروژه های شهری برقرار کرد شاهد تداوم روال کنونی خواهیم بود، اظهار داشت: در اصلاح ماده ۱۲ اساسنامه شورایاری ها، جایگاه قانونی برای نظردهی و نقش آفرینی شورایاری ها در تنظیم بودجه محلات و همچنین امکان سنجی طرح ها و پروژه‌ها دیده شده و از این رهگذر، می توان امیدوار به گره خوردن منافع جمعی محلات با پروژه های شهری بود.

حسینی میلانی نقش شورایاری ها در مدیریت بحران را برجسته دانست و تصریح کرد: شهر تهران با مشکلات و مسائلی روبه رو است که در این چارچوب باید سازماندهی لازم را در سطح شورایاران انجام داد تا در زمان وقوع بحران، آنها نقش آفرینی کرده و به مدیریت بحران کمک کنند. در سیلاب اخیر نیز شاهد حرکت خودجوش شورایاری در جمع آوری کمک های مردمی بودیم

وی در پایان خواستار افزایش کارایی شورایاری‌ها شد و خاطرنشان کرد: باید تعامل شورایاران با مردم افزایش یابد. باید مهارت و توانمندی‌های شورایاری‌ها به سطحی برسد که شاهد افزایش ضریب اثرگذاری آنها در سطح مردم باشیم که ستاد شورایاری ها برنامه هایی جهت تقویت آموزش‌های گفت‌وگومحور در دست اقدام دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز