خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تنصیف دارایی مرد به جای مهریه در دستور کار قرار گیرد /"بیکاری" و "مشکلات اقتصادی" از علل ازدواج‌های صوری زنان با بازنشستگان است

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۰۹۸

فعال حقوق زنان"بیکاری" و "مشکلات اقتصادی" را از علل ازدواج‌های صوری زنان با بازنشستگان دانست.

اشرف گرامی‌زادگان (فعال حقوق زنان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سرانجام ساماندهی موضوع مهریه گفت: زنان و مردان دارای حق ازدواج و تشکیل خانواده هستند که در صورت انتخاب صحیح و رضایت طرفین می‌توانند، زندگی مطلوبی داشته باشند. والدین هنگام خواستگاری و با هدف آتیه پایدار فرزندانشان تلاش می‌کنند، هنگام انتخاب، فرد شایسته‌ای را برای فرزند خود انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه این انتخاب هم برای خانواده مرد و هم برای خانواده زن موضوع مهمی است، ادامه داد: هرچند والدین از ازدواج فرزندشان خوشحال می‌شوند، ولی چون از آینده و تبعات ازدواج آگاهی ندارند، سعی می‌کنند ضوابط و شرایطی را با هدف تحکیم پیوند آنان در نظر بگیرند. این دغدغه بیشتر در خانواده دختر قابل مشاهده است و یکی از آن موارد حق مهریه است. برخی خانواده‌ها مهریه را متعادل و مناسب و به همان قصد هدیه می‌پذیرند، ولی برخی از خانواده مهریه را تنها پشتوانه آینده فرزند خود به حساب می‌آورند، لذا با افزایش آن به آسودگی خیال می‌رسند، خواه قابل تایید باشد، خواه تایید نشود. این که کدام از این دو نظر مناسب است به خانواده و شرایط موجود در خانواده مربوط می‌شود.

این فعال حقوق زنان خاطرنشان کرد: مشکلی که اکنون در جامعه با آن مواجهیم و منجر به نگرانی برخی مردم و مسئولان شده است، مسئله مردان متعهدی است که از پرداخت مهریه به عنوان حقوق همسرشان بازمانده‌اند و به حبس محکوم شده‌اند. البته موضوع زندان رفتن مردان بابت تعهد پرداخت نشده، ابدا امر خوشایندی نیست. تاکنون نیز به این وسعت به این تعداد زندانی برنخورده بودیم. چه اتفاقی افتاده است، زنانی که حاضر نبودند برای مشکلاتش به دادگاه پا بگذارند، اکنون مهریه‌شان را اجرا می‌گذارند؟ این سئوال مهمی است.

گرامی‌زادگان با طرح این پرسش که زنان حسابگر نبودند؛ چه شد که به این رویه گرایش پیدا کرده‌اند و دیگر صبر و تحمل سابق را ندارند؟ خاطرنشان کرد: به نظرم در این باره باید پژوهش میدانی صورت گیرد. باید علل متفاوتی وجود داشته باشد. ما نیز با زندانی شدن مردان و برهم خوردن کانون خانواده مخالفیم.

وی تصریح کرد: درباره محکومان مهریه باید راهکاری عادلانه و منصفانه مطرح شود تا ضمن کاهش آنها در شرایط عسرو حرج، بتوان به جبران خسارت زنان از وعده عملی نشده نیز پرداخت. در حال حاضر سوال این است، چه برنامه‌ای برای جبران منصفانه حقوق اقتصادی زنان وجود دارد؟ هرچند زندانی بودن مردان، زنان را به حقوقشان نمی‌رساند، ولی اکنون که مسئله آزادی زندانیان مهریه جزو برنامه‌های قوه قضاییه قرارگرفته، چه تدبیری برای جبران خسارت مالی زنان نیز تدبیر شده است؟

این فعال حقوق زنان ادامه داد: باید نخست از روش‌های غیررسمی حل اختلاف استفاده کرد یا باید از زنان پرسید، چگونه می‌توانند در این موضوع با مرد به توافق برسند. برخی از مردان دارای عسر و حرج نیستند و می‌خواهند موجب آزار زن شوند. بی‌اعتمادی و عدم شفافیت در درون خانواده متاسفانه جامعه ما را به این نقطه کشانده است.

گرامی‌زادگان تاکید کرد: این که سیاست قوه قضاییه به سمت کاهش تعداد زندانی پیش می‌رود، امر مطلوبی است، ولی امر مطلوب‌تر دیگر نیز آن است که خسارت زنان از ابعاد اقتصادی نیز محاسبه شود.

وی با بیان اینکه باید از زنان پرسیده شود که مهریه چه اثری بر آتیه‌شان دارد، ادامه داد: آیا می‌شود پیشنهاد تعهد پرداخت در آینده و یا تنصیف دارایی مرد را در دستور کار قرار داد؟ یا به گونه‌ای با تامین اجتماعی آینده زنان را تضمین کرد.

وی همچنین درباره هشدار درخصوص طلاق‌های صوری زنان و ازدواج آنها با بازنشسته‌ها برای دریافت مستمری گفت: در این خصوص آمار بسیار مهم است. چه میزان از این طلا‌ق‌ها واقعا صوری است؟ سئوال دیگر این است که چرا چنین اتفاقی در شرف انجام است. البته پاسخ آن نیز کاملا مشخص است عدم تامین آتیه باعث چنین ازدواج‌هایی می‌شود. مشکل کشور ما بیکاری و عدم تامین مالی افراد است. برای ایجاد اشتغال و آرامش جامعه باید به سوی توسعه اقتصادی برویم. در غیر این صورت راه‌های دیگری نیز برای دور زدن قانون پیش خواهد بود، بنابراین ریشه‌ها را باید دریابیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز