خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

تشکیل پرونده قضایی برای ۷ واحد صنعتی پتروشیمی در عسلویه/ "انتشار ترکیبات سولفور" علت اصلی آلودگی هوا

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۹۳۱

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه برای ۷ واحد صنعتی در عسلویه در دادگاه پرونده تشکیل شده است، گفت: در پایش‌ها متوجه شدیم، عامل آلودگی هوا در این منطقه ترکیبات سولفور است.

فرهاد قلی‌نژاد (مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: عمده صنایع در استان بوشهر در منطقه عسلویه و کنگان است و در آنجا دو نوع صنعت به غیر از صنایع جانبی مستقر شده اند. در منطقه عسلویه نیز پتروشیمی‌ها و همچنین پالایشگاه‌های گازی در منطقه ویژه پارس جنوبی و تعداد زیادی واحد پتروشیمی از گذشته در این منطقه مستقر شده‌اند. متاسفانه استقرار صنایع در گذشته به دلیل مسائل ملی که مطرح بوده، بدون ملاحظات زیست‌محیطی صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه ملاحظات زیست‌محیطی در خیلی از پروژه‌هایی که در گذشته انجام شده رعایت نشده است، تصریح کرد: عدم رعایت ملاحظات زیستی باعث شده بسیاری از این واحدها که در گذشته در این جا بودند، مجهز به دستگاه‌های مورد نیاز برای کاهش آلایندگی نباشند. همچنین از سوی دیگر تمرکز بالای صنایع در این مناطق کیفیت هوای عسلویه را تغییر داده است. 

مدیر کل محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه در عسلویه در همه روزهای سال آلودگی وجود دارد، اما خیلی شدید نیست، ادامه داد: در روزهایی از سال به دلایل مختلفی از جمله خارج شدن تجهیزات کنترلی از مدار یا خاموش شدن تصفیه‌خانه فاضلاب یا بدسوزی فلرینگ وضعیت هوای عسلویه بحرانی می‌شود. 

قلی‌نژاد گفت: مهمترین آلودگی در عسلویه آلودگی هوا است و بیشتر نارضایتی مردم نیز به دلیل آلودگی هوا در این منطقه است و این آلودگی هوا ناشی از سوختن گازهای سولفور در منطقه است، که بوی زننده‌‌ای نیز ایجاد کرده است. 

وی درباره بهبود وضعیت آلودگی هوا گفت: سازمان محیط‌زیست از وزارت نفت درخواست کرده تا برای دادن مجوز به واحدهایی که بدون مجوز در عسلویه مستقر شدند و به تبع آن اقدامات کنترلی را رعایت نکرده‌اند، مدت زمانی را مشخص کند تا این واحدها برای دریافت مجوز اقدام کنند لازمه این مجوزها نیز این است که طرح مدیریت اثرات زیست محیطی را اجرا کنند. از آنجا که این واحدها در گذشته در عسلویه مستقر شده‌اند، باید طرح‌هایی مبنی بر کاهش میزان آلودگی در منطقه به سازمان محیط زیست ارائه دهند. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه جلسات مربوط به این طرح در حدود یک ماه پیش برگزار شده است، تصریح کرد: راهکارهایی که در این طرح از سوی وزارت نفت ارائه شده، مورد تایید ما نیست و یک سری راهکارهای اضافه برای این طرح داریم و قرار است راهکارهای سازمان محیط زیست به همراه آن اقدامات به تصویب برسد.

قلی نژاد با بیان اینکه اجرای طرح مدیریت اثرات زیست محیطی زمان‌بر است، تصریح کرد: یک سری اقدامات نیز در جهت کاهش آلودگی منطقه، صنایع پتروشیمی در این منطقه آغاز کرده‌اند و مجهز به تصفیه‌خانه فاضلاب شده‌اند و فاضلاب همه پتروشیمی‌ها به پتروشیمی مبین وارد شده و پس از تصفیه به دریا راه پیدا می‌کنند. همه پتروشیمی‌ها موظف شدند تاسیسات پیش تصفیه را در صنایع خود احداث کنند و بعد به پتروشیمی مرکزی ارسال کنند. همچنین در خصوص بهبود وضعیت هوا خروجی پتروشیمی‌ها تقریبا در وضعیت ایده‌الی قرار دارد، اما باز هم ما صنایع را ملزم کردیم که پتروشیمی‌ها مجهز به سیستم پایش لحظه‌ای باشند تا بتوانیم در ساعتی از وضعیت خروجی آنها مطلع باشیم در حال حاضر نیز تعدادی از پتروشیمی‌ها مجهز به سیستم آنلاین هستند. 

وی ادامه داد: پتروشیمی‌ها و صنایع چنانچه خروجی بیش از حد مجاز داشته باشند طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای این صنایع جرائم زیست مجیطی در نظر گرفته می‌شود. این جریمه‌های زیست محیطی به عنوان عوارض آلودگی باید به روستاهای عسلویه از سوی شهرداری برای بهبود وضعیت محیط‌زیست هزینه شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر پالایشگاه‌ها فاضلاب را با تاسیساتی که ایجاده کرده‌اند، رقیق کرده و پساب با آلودگی کمتری وارد دریا می‌شود. اگر تصفیه‌خانه مرکزی به بهره‌برداری برسد هم بوی نامطبوع منطقه کنترل می‌شود و هم می‌توانیم پساب استاندارد را به دریا بریزیم.

قلی نژاد درباره پسماندهای صنعتی، ویژه و خطرناک نیز گفت: سال جاری اولین سالی است که بازیافت پسماند در عسلویه مجوز گرفته و قرار است در ماه‌های آینده برنامه امحاء و بازیافت پسماند در عسلویه نیز از سوی منطقه ویژه شروع شود، اما در حال حاضر پسماند از استان بوشهر خارج می‌شود و با بهره‌برداری از سایت امحای پسماندهای صنعتی درعسلویه تمام پسماندهای صنعتی که تولید می‌شوند تحت مدیریت ویژه قرار خواهند گرفت و تلاش می‌کنیم با این کار از آلودگی خاک و بوی نامطبوعی که از همین پسماندها به ویژه گوگرد در منطقه منتشر می‌شود، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اگر هر اقدامی در زمان مناسب خود انجام شود قطعاً با کاهش آلودگی در منطقه روبرو خواهیم شد، اما چنانچه واحدی شرایط استاندارد را رعایت نکند به دادگستری استان معرفی خواهد شد. در حدود ۱ الی ۲ ماه پیش نیز ۷ پرونده حقوقی را در دادگستری بوشهر علیه صنایع عسلویه مفتوح کردیم این واحدهای صنعتی اقدامات زیست محیطی یا پایش‌های مدنظر را رعایت نکرده و ما مجبور شدیم از نظر حقوقی این مشکلات را مطرح کنیم.

مدیر کل محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: امیدوارم با اقداماتی که انجام می‌شود میزان آلودگی آب و هوا را تا حد قابل قبولی کاهش دهیم و همچنین با افزایش ایستگاه‌های پایش بتوانیم میزان آلودگی را با اعداد و ارقام به مردم اعلام کنیم.

قلی نژاد خاطرنشان کرد: مردم به سوختن فلرهای نفتی بسیار حساس شده‌اند، در صورتی که بار آلودگی فلرها کمتر از ترکیبات سولفور است که در هوا منتشر می‌شود و ما در پایش‌ها متوجه شدیم عامل آلودگی هوا ترکیبات سولفور است که وارد هوا می شود. از همین رو ما پایش دستگاه‌ها را در دستور کار قراردادیم تا در صورت نشتی دستگاه‌ها به دلیل فرسودگی به سرعت مشکل را برطرف کنیم. اگر برنامه عمل واقعا اجرا شود در کنار جریمه‌هایی که برای واحدهای متخلف در نظر گرفته شده، می‌توانیم صنایع را به کنترل‌های بیشتر وادار کنیم و آلودگی را کاهش دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز