خبرگزاری کار ایران

بطحایی:

مدرسه‌محوری راه نجات آموزش و پرورش کشور است/ مدرسه باید تصمیم‌ساز باشد

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۲۳۳

گردهمایی سراسری مشاوران امور زنان سراسر کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی عصر امروز در باشگاه فرهنگیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد بطحایی عصر امروز در این برنامه ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: کشور ما علیرغم  دشمنی‌هایی که علیه آن صورت گرفته، مسیر پر فروغی را طی کرده است. وقتی شما مسایل چهل سال گذشته را مرور می‌کنید می‌بینید که ما از حیث کمی دستاورهای خوبی در آموزش و پرورش داشتیم اما از حیث کیفی همچنان با مسایل و دغدغه‌های چهل سال گذشته مواجه‌ایم. من از موضوع ملموس نیروی انسانی یاد می‌کنم. 

وی با بیان اینکه یادم نمی‌آید در این چند سالی که در آموزش و پرورش هستم آموزش و پرورش مشکلِ نیروی انسانی را نداشته باشد، اظهار داشت: حتی قبل از انقلابم این مسئله مطرح بود.کی یادمان می‌آید. شرایط آموزش و پرورش مطلوب بوده باشد؟ اما طی چهل سال گذشته تلاش‌های زیادی صورت گرفته و انرژی و منابع بسیاری برای برطرف کردن این مسائل صرف شده اما ما همچنان این مسایل را داریم. 

این عضو دولت تدبیر و امید افزود: شما صرف نظر از خدماتی که در آموزش و پرورش دارید از من به عنوان یک همکار بپذیزید اگر آموزش و پرورش راه خودش را برای حل مسایل تغییر ندهد حتما تا طی چهل سال آینده کماکان همین  مسائل را خواهد شد.  اگر بخواهیم از همان مسیر چهل و پنجاه سال گذشته برویم مشکلات حل نخواهند شد و در واقع یک مسیر بالا به پایین را طی خواهیم کرد.

بطحایی با بیان اینکه تنها راه نجات آموزش و پرورش این است که ما یک لحظه سرجایمان بیاستیم و مسیری که می‌‌‌خواهیم بپیماییم را یک بار دیگر نگاه کنیم، تصریح کرد: اگر مسیرهایی باشد که آن را آزموده‌‌ایم و بخواهیم دوباره آن را بیازماییم هرگز مشکلات حل نخواهد شد. 

وی ادامه داد: اصل مهم در آموزش و پرورش بحث مدرسه‌‌محوری است‌. مدرسه‌‌محوری یعنی ما اجازه دهیم مدرسه به عنوان رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت روی پای خودش بیایستد اما الان اینگونه نیست اما الان ما تصمیم می‌گیریم و مدرسه اجرا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طی سه ماه ۲۵۶ بخشنامه تجویزی به مدارس ابلاغ شده تا اگر مدرسه با مشکلی مواجه شدند چگونه آن را حل کند، خاطرنشان کرد: ما باید از این مسیر برگردیم و دیگر از سر پهن شیپور استفاده نکنیم. مدرسه باید تصمیم‌‌ساز باشد. در واقع روند باید اینگونه باشد که ما ببینیم مدرسه چه کمکی از ما می‌خواهد تا برایش انچام دهیم در حالی الان این برعکس است.

بطحایی با تاکید بر اینکه مدرسه‌‌محوری راه نجات آموزش و پرورش است‌، ابراز داشت: باید همه اختیارات به غیر بخش حاکمیتی را به مدرسه بسپاریم. از این رو باید ساختارهای بیرون مدرسه را چابک کنیم. چابک‌‌‌سازی به معنای کوچک‌‌سازی کردن نیست. ساختارها در نظام مدیریت مثل یک ظرف برای محتوا است اما گاهی اوقات همین ساختار و ظرف مانع رشد محتوا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز