خبرگزاری کار ایران

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا مطرح کرد:

انتقاد از روند نوسازی تاکسی‌ها/ مراجعه ۱.۵ میلیون نفر طی اجرای طرح LEZ

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۳۸۳

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تاکید کرد: در زمینه برخی مصوبه‌های کاهش آلودگی هوا از جمله توزیع گازوئیل یورو۴ در جاده‌ها، اسقاط موتورسیکلت‌ها، تولید موتورهای برقی، نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی و نوسازی خودروهای فرسوده اقدامات جدی صورت نگرفته است و از وزارتخانه‌های نفت، صنعت و کشور درخواست می‌کنیم که در این زمینه فعال‌تر عمل کنند.

به گزارش ایلنا، وحید حسینی در سی و پنجمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها که عصر امروز در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد، ضمن تشریح عملکرد کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا طی یک سال گذشته گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در سال ۹۵ در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد و دبیرخانه این کارگروه از دی ماه سال ۹۶ کار خود را آغاز کرد. بر اساس مصوبه هیات وزیران تصمیمات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا برای همه دستگاه‌ها لازم الاجرا است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ۳۵ جلسه تشکیل داده است، اظهار داشت: ۴۷ جلسه تخصصی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف، اساتید دانشگاه‌ها و مشاوران برگزار شده که مجموع آنها شامل ۴۵۰ نفر جلسه کارشناسی و فنی است.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه آئین‌نامه‌های قانون هوای پاک و مصوبات هیات دولت در سال‌های ۹۳ و ۹۵ مبنای جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا بوده است، تصریح کرد: کمیته تخصصی معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین یکی از کمیته‌های تشکیل شده در کارگروه ملی کاهش آلودگی هواست. بر اساس تصمیمات این کمیته بازرسی از مراکز معاینه فنی توسط سازمان حفاظت محیط زیست در اولویت قرار گرفت. در همین راستا کارکنان ادارات محیط زیست سراسر کشور در تهران دوره آموزشی را به منظور نحوه بازرسی از مراکز معاینه فنی طی کردند.

حسینی با اشاره به اینکه مراکز معاینه فنی سنگین دچار مشکلات جدی هستند، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبات کارگروه آلودگی هوا قرار شد سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس نص صریح قانون، بازرسی‌های دقیقی از عملکرد این مراکز داشته باشد. به همین علت در شرایط کنونی مراکز معاینه فنی سنگین در تهران و کرج بازرسی می‌شوند. در همین جهت دستورالعمل معاینه فنی نیز تدوین شد. افزون بر اینها اتصال اطلاعات معاینه فنی وزارت کشور به اطلاعات سازمان راهداری انجام شد.

به گفته وی، نصب دورسنج در آزمون آلایندگی معاینه فنی سنگین الزامی شده است که این امر به منظور حذف خطای انسانی صورت گرفته و تا آخر سال جاری همه مراکز معاینه فنی سنگین باید به دورسنج مجهز شوند.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به تعیین حدود مجاز معاینه فنی در سه سطح عادی، برتر و ویژه ابراز داشت: سطح عادی معاینه فنی برای همه خودروها اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت‌ها در کل کشور است اما در شهرهای درگیر آلودگی هوا مدیران شهری می‌توانند سطوح معاینه فنی برتر و ویژه را برای تردد خودروها لحاظ کنند.

وی با اشاره به ضرورت بررسی آلودگی خودروهای سنگین با بیان اینکه در شرایط کنونی تست کنار جاده‌ای خودروهای سنگین انجام می‌شود، بیان کرد: از طریق اکیپ‌های کنار جاده‌ای از اتوبوس‌ها و کامیون‌ها تست کنار جاده‌ای گرفته می‌شود. در این زمینه پلیس و شهرداری تهران همکاری خوبی دارند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار مردودی‌ها در خودروهای سنگین بسیار بالا بوده است و تعداد زیادی از خودروهای دیزلی علی رغم داشتن برگه معاینه فنی در آزمون مجدد رد شده‌اند.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در مورد اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری با اشاره به آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک یادآور شد: آئین نامه ماده ۲ قانون هوای پاک به این موضوع اشاره دارد که شماره گذاری هر موتورسیکلت‌ بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری است. در اجرای این بند اشکالات متعددی ایجاد شده است و بعد از برگزاری جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام ۲۵ هزار موتورسیکلت کاربراتوری را که در پارکینگ‌ها وجود دارد در فرآیند اسقاط قرار دهیم.

به گفته حسینی، به منظور تسهیل روند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا یک بسته پیشنهادی تکمیلی در این زمینه به هیات دولت ارسال کرده است. افزایش برگه اسقاط و ایجاد تسهیلات مالی از جمله مواد این بسته پیشنهادی است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی سوخت دیزل در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا عنوان کرد: بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا باید سوخت گازوئیل استاندارد در هشت کلانشهر همچنین در ۱۶۳ جایگاه در محورهای مواصلاتی به طور منظم توزیع شود. این مصوبه به‌طور کامل اجرا نشده است بنابراین سعی کرده‌ایم که این موضوع را در سطح هیات وزیران مطرح کنیم تا حل و فصل شود چون اگر سوخت استاندارد نباشد برخی تجهیزات مثل فیلتر دوده در خودروهای دیزلی از بین می‌روند.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا افزود: البته در کلانشهرها توزیع گازوئیل یورو۴ صورت می‌گیرد و اگر برخی انتقاد می‌کنند که چرا به جای اینکه گوگرد گازوئیل ۵۰ ppm باشد ۷۰ ppm است، باید گفت که از ۷۰۰۰ ppm به ۷۰ ppm رسیده‌ایم و واضح است که متوسط گوگرد گازوئیل طی چهار سال اخیر به‌شدت کاهش یافته است. با این وجود سازمان محیط زیست مصر است که حتما گازوئیل یورو۴ در هشت کلانشهر و ۱۶۳ محور مواصلاتی به طور منظم توزیع شود.

حسینی با اشاره به ضرورت تولید خودروهای دیزلی استاندارد گفت: وزارت صنعت باید خودروهای دیزلی استاندارد تولید کند. اگر خودروها استاندارد نباشد سازمان حفاظت محیط زیست مجوز تولید نمی‌دهد. همانطور که در حال حاضر هم تعدادی از درخواست‌ها در سازمان بدون پاسخ باقیمانده و سازمان حفاظت محیط زیست از صدور مجوز برای خودروهای دیزلی غیر استاندارد خودداری می‌کند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی فیلتر دوده برای ناوگان دیزلی کشور اظهار داشت: وزارت کشور باید حداقل خودروهای عمومی را مجهز به فیلتر دوده کند که متاسفانه در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته است.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا اضافه کرد: جزئیات فنی فیلتر دوده برای خودروهای نوشماره نیز به وزارت صنعت و خودروسازان ارسال شده است. باید دقت کنیم که سند این جزئیات توسط استادان دانشگاه تدوین شده است و در نصب فیلتر دوده برای خودروهای نو حتما باید به این استانداردها توجه شود.

حسینی با تاکید بر اینکه متاسفانه نوسازی تاکسی‌ها هیچ پیشرفتی نداشته است، تصریح کرد: در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کمیته نوسازی تاکسی تشکیل شده است و امسال باید حدود ۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شود. از آنجایی که نوسازی صورت نگرفته کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا پیشنهادی را مطرح کرد مبنی بر اینکه برای واردات ۴۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، هیبریدی یا پایه گاز سوز دولت تسهیلات مالی ارائه دهد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی سیاهه انتشار در قالب کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: به منظور ارائه راهکارهای درست کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها قراردادی به ارزش ۴.۸ میلیارد تومان با کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور منعقد شده است تا سیاهه انتشار هشت کلانشهر کشور تولید شود که این سیاهه‌ها تا خرداد و تیر سال جدید آماده خواهد شد.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا افزود: در زمینه مدیریت تقاضای سفر در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا جلسات تخصصی برگزار شده است که در این جلسات در مورد تعطیلی مدارس و شناورسازی ساعات اداری بررسی‌هایی صورت گرفته و نتیجه جلسات به هیات وزیران به منظور تصمیم گیری ارسال شده است.

حسینی با اشاره به اینکه تحولات جدی در زمینه صدور گواهینامه‌های تولید خودروها صورت گرفته است،‌ خاطرنشان کرد: برای هر مدل خودرو به منظور اخذ مجوز باید تاییدیه نو گرفته شود. همچنین در این راستا سازمان محیط زیست نمونه گیری‌های تصادفی را نیز در پروسه تولید افزایش داده است.

وی با اشاره به ضرورت شفاف‌‌سازی و اطلاع‌رسانی در حوزه کاهش آلودگی هوا ابراز داشت: وبسایت دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا از چندین ماه گذشته راه‌‌اندازی شده است و عملکرد دستگاه‌های مختلف در مورد مصوبات کاهش آلودگی هوا در این وبسایت بارگذاری می‌شود. همچنین اطلاعات مربوط به کیفیت سوخت نیز در این وب سایت قرار داده می‌شود.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه اقدامات مثبتی در کارگروه ملی انجام شده است، بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر طرح LEZ در کشور نهادینه شده است و علاوه بر تهران باید در هشت کلانشهر کشور این طرح با جدیت اجرا شود. در نتیجه اجرای طرح LEZ بود که تعداد مراجعه به مراکز معاینه فنی از ۳۴۰ هزار به ۱.۵ میلیون مراجعه افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در شرایط کنونی سیمفا به طور کامل جا افتاده است و همه اقدامات مرتبط در قالب این سامانه انجام می‌شود همچنین تولید سیاهه انتشار، توزیع گازوئیل یورو۴، توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از جمله خروجی‌های کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا است البته در زمینه ممنوعیت تولید موتورهای کاربراتوری فشارهای بسیاری به سازمان محیط زیست و پلیس آمد اما خوشبختانه در حال حاضر هیچ موتورسیکلت کاربراتوری تولید نمی‌شود.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه متاسفانه برخی مصوبات آنطور که انتظار می‌رفت پیشرفت نداشته است، بیان کرد: انتظار داریم که دستگاه‌های مرتبط در زمینه توزیع سوخت گازوئیل یورو۴ در جاده‌ها، اسقاط دستگاه‌های فرسوده به ویژه موتورسیکلت، تولید موتورسیکلت‌های برقی همچنین نصب فیلتر روی خودروهای سنگین دیزلی و نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها اقدامات جدی‌تری انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز