خبرگزاری کار ایران

فرمانده مقابله با کرونا در استان تهران:

تعداد مراکز واکسیناسیون ۲ برابر شد/ افزایش موارد سرپایی کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۱۵۶

فرمانده مقابله با کرونا در استان تهران گفت: هیچ موردی از آبله میمونی در کشور نداشته‌ایم، اما در ترکیه، افغانستان و ریاض این بیماری گزارش شده است و باید آماده باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در استان تهران گفت: باتوجه به تغییر در برآیند افزایش مراجعان سرپایی پیش بینی می کنیم از اواسط این هفته با حجم افزایش موارد بستری هم مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه سهم تستها نه تنها در تهران بلکه سایر شهرها کم شده است ممکن است با کاهش کاذب بیماری مواجه شویم بنابراین بهترین مدل همین علائم سندرمیک است و هر کسی با علائم بدن درد، گلودرد و... مراجعه کند برای ما عنوان کرونا دارد.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که ba4 و ba5 هفته در این هفته سوش غالب ما خواهند بود. افرادی که به ما مراجعه می کنند تقریبا ۶ ماه از زمان آخرین تزریق واکسن شان گذشته است. یک فرد می تواند ۱۶ تا ۱۷ نفر را نیز مبتلا کند.

زالی درباره مرگ آفرینی این سوش گفت: هنوز آمار مشخصی در دنیا نسبت به میزان بیماری زایی این ویروس و همچنین مرگ و میر ناشی از آن نیست و به اجماع نرسیده اند اما باید جانب احتیاط را در نظر گرفته و این سویه را مانند آنفلوآنزا ندانیم. بیمارستانها نیز مانند مراکز واکسیناسیون در آمادگی کامل هستند.

وی ادامه داد: ما باید قبل از استقرار کامل بیماری، واکسیناسیون را به صورت کامل انجام دهیم ممکن است روزهای آینده برای ما بسیار مهم باشد و باید در این روزها که هنوز ویروس به طور کامل در جامعه چرخش نداشته از این فرصت طلایی برای انجام واکسیناسیون دوز یادآور استفاده کنیم و اگر کسی دو دوز زده برای دوز سوم و اگر کسی سه دوز زده برای دریافت دوز چهارم واکسن اقدام کند.

او با بیان اینکه پیش بینی ما افزایش مراجعه برای واکسیناسیون است ادامه داد: سبد واکسن متنوع است و بیشترین میزان واکسن سینوفارم، استرازنکا و پاستووکووک است. واکسن برکت پلاس هم مجوز لازم را دریافت کرده و به زودی وارد چرخه واکسیناسیون می شود و مردم می توانند به طور خاص از این واکسن برای این سویه استفاده کنند.

وی با اشاره به بازگشت حجاج گفت: باتوجه به بازگشت حجاج و بازگشت زائران از عراق و سفرهای بین شهری باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. دو هفته استمرار بیماران سرپایی نشان از ورود به پیک جدید است برخی افراد هم ممکن است حتی با توجه به زدن واکسن هم کرونا بگیرند باید بدانیم واکسن ایمنی کامل ایجاد نمی کند اما در کاهش مرگ و میر بسیار اثربخش است.

وی درباره آبله میمونی گفت: هیچ موردی از آبله میمونی در کشور نداشته ایم اما در ترکیه و افغانستان و ریاض گزارش شده است و باید آماده باشیم. درباره وبا نیز تستهای غربالگری ما در مراکز بهداشتی درخصوص افرادی که با علایم اسهال مراجعه کرده اند منفی است اما با توجه به شیوع وبا در استان‌های غربی باید مراقب باشیم. درمورد تب کریمه کنگو ما نگران بودیم اما با نظارت خوب شیوه نامه بهداشتی خطر بالقوه در عید قربان نداشتیم و موردی از مرگ و میر تب کریمه مشاهده نشد.

زالی با اشاره به موارد بستری گفت: ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد مراجعین سرپایی به حدود ۴۲۰۰ نفر رسیده و تعداد افرادی که بستری شده‌اند در تهران ۷۹۰ نفر است که ۴۸۰ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

زالی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۲۲ بیمار بستری شده که ۳۸ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بوده‌اند، ادامه داد: همچنین تعداد واکسیناسیون در تهران به ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تزریق رسیده است، لذا از همه افرادی که فاقد علائم هستند درخواست می‌کنیم در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن دُز یادآور اقدام کنند تا شاهد شکل‌گیری موج جدیدی نباشیم.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونای استان تهران در خصوص فعالیت مراکز تزریق واکسن نیز گفت: پس از دستور وزارت بهداشت از روز سه‌شنبه تعداد مراکز به دو برابر افزایش پیدا کرد و برخی از مراکز نیز در ساعت بعد ازظهر فعال شدند. مجموع مراکز بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی به ۵۲۲ مرکز مستقر برای ارائه خدمات رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز