خبرگزاری کار ایران

فاضلی مطرح کرد:

عاشورا تعیُّن واقعی فرهنگ عمومی است

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۱۴۸

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گیلان اظهار کرد: محرم، تاسوعا و عاشورا، تعیُّن واقعی فرهنگ عمومی است.

به گزارش ایلنا از رشت، فیروز فاضلی در نشست هم‌اندیشی علمی سبک زندگی اسلامی ایرانی در رشت، با ابراز خرسندی از برگزاری نخستین برنامه شورای فرهنگ عمومی استان در سال ٩٧ همزمان با ایام محرم، اظهار کرد: محرم، تاسوعا و عاشورا، تعیُّن واقعی فرهنگ عمومی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان این‌که فرهنگ عمومی دارای سه مرحله اندیشه، گفتار و کردار است، تصریح کرد: در مرحله نخست انسان به مقوله‌ای می‌اندیشد و این اندیشه برایش درونی می‌شود، در ادامه از آنجا که زبان، تجسم اندیشه است، به زبان می‌آورد و در مرحله سوم این گفتار به کردار مبدّل می‌شود.

وی ادامه داد: عاشورا (توسعاً محرم و صفر) از مقولاتی است که در جامعه ما درونی شده است و مردم یک عمر با آن زندگی کرده‌اند؛ با آن‌که این مقولات از نهاد دین برخواسته‌اند ولی بر همه نهادها از جمله اقتصاد، سیاست و... تأثیر گذاشته‌اند.

به گفته فاضلی؛ برای نمونه در تأثیر بر نهاد اقتصاد می‌بینیم میلیاردها تومان در این ایام هزینه می‌شود بدون این‌که متولی مشخصی داشته باشد. در نهاد سیاست می‌بینیم زبان همدلی و همگرایی است؛ وقتی بحث عاشوراست، همه قومیت‌ها و حتی ملیت‌ها رنگ می‌بازد و ملت واحد شکل می‌گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گیلان در پایان با تأکید بر این‌که عاشورا مفهومی عام است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌را مختص خود بداند، افزود: عبارت «ما رأیتُ الّا جَمیلا» فرهنگ عمومی عاشوراست که حضرت زینب(س) برای همیشه تاریخ، الگویی مناسب برای همه ما که دغدغه فرهنگ داریم قرار دادند.

بر اساس این گزارش؛ نشست هم‌اندیشی علمی سبک زندگی اسلامی ایرانی با موضوع پیشگیری و کاهش طلاق و تحکیم مبانی خانواده به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، شورای فرهنگ عمومی، سازمان بسیج کارمندان و دفتر نماینده ولی فقیه در استان، در سالن شهید انصاری مجتمع فرهنگی هنری خاتم‌الانبیا(ص) رشت برگزار شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز