کد خبر: 737539 A

در سنندج انجام شد؛

آیین نکوداشت و تجلیل از اسطوره آواز اورامان ماموستا شفیع خالدی کیمنه‌ای در میان خیل عظیمی از دوستداران این هنرمند پرآوازه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، یک ساعت مانده به شروع مراسم ازدحام جمعیت، جایی برای سخن گفتن نگذاشت. کمبود جا در چنین مراسمی، به عیان مشهود بود ، چندین ساعت روی پا ایستادن تحمل میخواهد اما کسی از خستگی دم برنیاورد.  

سخنرانانی از داخل و خارج کشور در آیین این نکوداشت محفل مراسم را گرم کرده بودند.

ماموستا شفیع کیمنه‌‌ای سنبلی از مردم نجیب و پاک هورامان است که در حفظ اصالت و ترویج فرهنگ هورامان نقش بسزایی ایفا کرده است. این را محمد خالدی، پسر ارشد ماموستا شفیع خالد کیمنه ای بر زبان آورد.

سخنران اول این مراسم، محمد خالدی با شعری در ستایش شفیع کیمنه ای به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این استاد بزرگ، استاد اخلاق و منش هنری است که وجود شاخصه های اخلاقی و تدین را از محبوبیت آن دانست.

محمد خالدی که خود یک شاعر است ماموستا شفیع را نماد برجسته فرهنگ اصیل هورامان دانست و اظهار داشت: آوازهای این هنرمند سینه به سینه منتقل شده است و باعث زنده نگهداشتن آیین های سنتی شده است. ترویج و نشر موسیقی اصیل و محلی، تلاش در جهت جا افتادن موسیقی فولکلور شعر و آوازهای محلی در بین جوانان و آموزش دادن در مدارس کشور و همچنین توجه به وضعیت معیشتی هنرمندان از خواسته های پسر ارشد این هنرمند پرآوازه هورامان است.

وی ادامه داد: مدال افتخار فرهنگی در سفری که مقام معظم رهبری به این استان داشت، داده شد‌.

حاشیه‌‌های مراسم کف زدن‌‌‌‌های بیشمار مردم دوستدار این استاد پرآوازه بود که با شروع کنسرت عادل خالدی یکی دیگر از پسران این هنرمند، جوی آرام به سالن بخشید.

در ادامه مراسم، هوشنگ جاوید رئیس سابق واحد مرکز صداوسیمای موسیقی استان کردستان و پژوهشگر موسیقی‌‌‌های محلی، ماموستا شفیع را یکی از خواننده‌‌‌های خوش صدای منطقه غرب و همچنین حافظ بخش عظیمی از فرهنگ آوازی اورامان دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌‌های بارز استاد شفیع این است که علاوه بر اینکه بداهه شعر می‌‌گوید و آن را بداهه می‌‌سراید ملودی آن را هم به صورت بداهه می‌‌سازد.

وی همچنین شفیع را سردمدار و اولین کسی دانست که تصویرش همراه با صدایش در شبکه‌‌‌های سراسری پخش شد.

این پژوهشگر موسیقی در رابطه با مقام‌‌‌ها و آوازهای کردی خاطرنشان کرد: موسیقی کردی در بخش اورامی توجهی به حال درونی دارد و در شیوه‌‌‌های اجرایی آواز بهره‌‌های فراوانی از طبیعت برده است. حالات نغمه‌‌‌های کردی دارای نوعی روح حماسی و معنوی است و اشکال اجرایی بیت‌‌‌خوانی و سیاوچمانه به آوازهای جنگ و روایت شجاعت، ایمان، فداکاری، وفا، عشق و جنگ‌‌آوری دارد.

جاوید افزود: ماموستا شفیع نزدیک به ۳۰ اثر در ارتباط با میهن، حماسه و موضوعات ملی تهیه کرده است و به جد می‌‌‌توان گفت که یکی از پیشکسوتان برجسته در عرصه موسیقی اورامی است‌.

در ادامه، ایوب کیخارستم نویسنده و محقق، ماموستا شفیع خالدی کیمنه‌‌ای را یکی از سه ضلع اصلی در حوزه موسیقی اورامی دانست که از طریق رادیو، آوازهای اورامی را به  تمام علاقمندان به موسیقی اورامی معرفی کرده است.

وی از ماموستا عثمان کیمنه‌‌‌ای و محمد خالدی کیمنه‌‌‌‌ای به عنوان دو ضلع دیگر موسیقی اورامی نام برد که در رشد و پیشرفت موسیقی اورامی همراه وماموستا شفیع گام برداشته‌‌‌اند.

کیخا رستم با بیان اینکه استاد شفیع تمام ریتم‌‌‌های اورامی را (سیاوچمانه، گوشی یا مجلسی، دره‌‌‌ای، چپله، عارفانه و شیخانه) مسلط بود و به بهترین شکل ممکن اجرا می‌کنند، ابراز داشت: استاد شفیع علاوه بر اینکه خود خواننده ترانه‌‌‌هایی است که خود خالق آنهاست بلکه در ساختن تارهای موسیقی هم دستی توانا دارد.

از دیگر حاشیه‌‌‌های این مراسم، گروه هلپرکی بود که با صدای ضبط شده ماموستا شفیع، سالن را نورباران کردند.

سخنران پایانی این مراسم، بهمن حاج‌‌‌امینی کارشناس در حوزه موسیقی بود. وی با بیان این مطلب که بزرگداشت شخصیت‌‌‌های برجسته، نمادی از بزرگداشت یک فرهنگ کهن و دیرپاست، عنوان کرد: به خاطر چنین بزرگداشت‌هایی است که چنین فرهنگی تا به امروز همچنان زنده و پویا است.

وی با اشاره به قدمت چندین هزارساله موسیقی اورامی یادآور شد: موسیقی اورامی نه تنها یکی از افتخارات بزرگ کردستان و ایران است بلکه یکی از معدود فرهنگ‌‌‌های کهن است که برای بشریت باقی مانند است.

این کارشناس موسیقی رکن اصلی و هویت هر ملت را فرهنگ آن ملت دانست و بیان کرد: موسیقی کانال و ذخیره‌‌‌گاهی است که فرهنگ‌‌‌های سنتی و کهن را با آداب و رسوم و زبان مردم آن قوم در آن می‌‌توان پیدا کرد.

حاج امینی، استاد شفیع را میراث‌‌دار فرهنگ‌‌هایی دانست که تا به امروز زنده هستند و گفت: موسیقی اورامی یکی از موسیقی‌‌‌هایی است که بدون ساز است و تنها ساز آن (اگر بتوان آن را ساز گفت) دست زدن یا همان چپله است.

در حاشیه مراسم از تمبر یادبود ماموستا شفیع کیمنه‌‌‌ای رونمایی شد و به خاطر سال‌‌ها تلاش و کوشش این استاد پرآوازه تجلیل شد.  

ماموستا شفیع خالدی در خانواده فرهنگی و مذهبی به دنیا آمد و از سن ۱۳ سالگی هنر آواز خواندن را شروع کرد. او در سال ۳۶ اولین فعالیت حرفه‌‌‌ای و رادیویی خود را در رادیو «ارگ» در تهران و در رادیو ارتش کرمانشاه که به سرپرستی استاد مظهر خالقی بود، شروع کرد. این استاد موسقی، اولین هنرمند هورامی بود که صدایش در رادیو ضبط شد و همچنین اولین هنرمند و خواننده هورامی زبان بود که ترانه‌‌های هورامی را با ارکست موسیقی اجرا کرد.

آداب و رسوم طبیعت موسیقی سنندج وضعیت معیشتی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر