خبرگزاری کار ایران

انتظارِ دلهره‌آورِ ۴۰۰ کارگرِ گل گهر سیرجان برای رأی دادگاه؛

مزایای خارج از مرکز حق ماست/تایید دیوان عدالت را داریم

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۷۶۹

کارگران معدن گل گهر سیرجان منتظر صدور رای نهاییِ شورای حل اختلاف کرمان هستند. انتظاری که با بیم و امید همراه است.

کارگران معدن گل‌گهر سیرجان در تماس با خبرنگار ایلنا، از بیم و امید طولانی خود برای دفاع از حقوق قانونی صحبت کردند.

از قرار معلوم، ۳۹۲ کارگر شاغل در این معدن، برای دریافت بخشی از مزایای مزدی خود به نام «خارج از مرکز» که بخشی از عرف کارگاهی‌ست، طرح دعوا کرده‌اند. دعوایی که در شورای حل اختلاف سیرجان به نفع کارفرما خاتمه یافته و کارگران پس از دریافت این رأی، ماجرا را رها نمی‌کنند و به دیوان عدالت پناه می‌برند. دیوان هم رای حل اختلاف سیرجان را نقض می‌کند و پرونده را به شورای حل اختلاف کرمان برمی‌گرداند.

از اینجا انتظار توام با بیم و امید حدود ۴۰۰ معدن کار شروع می‌شود:

«ما دعوای گروهی چهارصد نفره را سه سال پیش مطرح کردیم و در نهایت رای سیرجان به ضرر ما شد. دادخواست به دیوان عدالت که رفت، رای سیرجان نقض شد. الان پرونده در شورای حل اختلاف کرمان است. این شورای بایستی مطابق نظر دیوان به نفع کارگران رای بدهد ولی الان نزدیک به چهار هفته است که در انتظاریم اما هنوز رای نهایی صادر نشده»

کارگران گل‌گهر می‌افزایند: این تاخیر باتوجه به سابقه‌ی مساله ما را نگران کرده؛ نگرانیم که نکند هیات حل اختلاف کرمان، نظر دیوان عدالت را نادیده بگیرد و بازهم به ضرر ما چهارصد کارگر، رأی صادر کند.

کارگران معدن گل‌گهر می‌گویند: بخش‌های مختلف معدن به پیمانکاران مختلف واگذار شده و همین مساله، پیگیری حقوق را برای ما دشوار می‌سازد. پیش از این در سال ۱۳۹۰ صد نفر از ما کارگران توانستند رأی پرداخت مزایای خارج از مرکز را بگیرند اما وقتی تبدیل به «کارگر پیمانکاری» شدیم، دستمان از زمین و آسمان کوتاه شد.

مولایی (دبیر هیات حل اختلاف کرمان) از ارائه توضیحات در ارتباط با روند پرونده کارگران گل‌گهر خودداری کرد و گفت: من به عنوان دبیر هیات، حق رای ندارم.

تماس با دفتر رئیس هیات حل اختلاف کرمان نیز تاکنون به نتیجه نرسیده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز