خبرگزاری کار ایران

عضو کارگری شورای عالی کار:

حامیان برکناری وزیر کار تحلیل‌ اشتباهی از اوضاع دارند/رئیس مجلس تکلیف «یکشنبه سیاه» را مشخص کند/هوچی‌گری راه اندختند اما نجابت دیدند

کد خبر : ۶۵۵۶۰۳

عضو کارگری شورای عالی کار تاکید دارد که حامیان برکناری وزیر کار تحلیل‌ اشتباهی از اوضاع دارند؛ چراکه به زودی خواهند دانست که جامعه کارگری حتی با نبود ربیعی با همان قدرت همیشگی‌ پرچم مطالبه‌گری را بالا می‌برد.

«علی خدایی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه مطالبات کارگری با تغییر یا حذف وزیر کار تعدیل نمی‌شوند و قطعا تک تک مطالبات جامعه کارگری از این پس با همان شدت و حدت و حتی پررنگ‌تر و سازمان یافته‌‌تر پیگیری می‌شود، گفت: منتقدان وزیر کار و حامیان برکناری وی تحلیل‌ اشتباهی از اوضاع داشتند؛ چراکه به زودی خواهند دانست که جامعه کارگری حتی با نبودن ربیعی با همان قدرت همیشگی‌ پرچم مطالبه‌گری را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه موضوعِ افزایش قدرت خرید کارگران که در قالب افزایش دستمزد مطرح است، بحثی نیست که پیگیری آن را با رفتن ربیعی و حتی تغییر دولت و...بر زمین بگذاریم، افزود: نمایندگان کارگران حساسیت ویژه‌ای روی این موضوع دارند. به هر روی استیضاح توقفی در مسیر حرکت ما ایجاد نمی‌کند اما این را هم نمی‌توان از نظر پنهان داشت که از ناحیه استیضاح آسیب خوردیم اما نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا تاثیرات آن را به حداقل برسانیم.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه کماکان اعتقاد دارم که استیضاح وزیر کار در زمان مناسبی انجام نشده و موضوعات طرح شده در جلسه استیضاح کارگری نبوده است، گفت: قطعا تحلیل اشتباه وزارت بهداشت، دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسیار تاثیرگذار بوده است. چنین تحلیل‌های غلطی را هم هر سال در ایام مذاکرات مربوط به تعیین حداقل دستمزد، می‌بینیم. امسال هم طرف‌های مقابل به ویژه نمایندگان دولت متصور بودند که ما در پس پیگیری مطالبات مزدی کارگران اهدف دیگری را دنبال می‌کنیم و مثلا می‌خواهیم تنش ایجاد کنیم یا فضا را ناآرام کنیم و دولت را تحت فشار بگذاریم.

 وی افزود: آنها هیچ وقت نخواستند به این استنباط برسند که پیگیری‌ها در بحث افزایش قدرت خرید کارگران و واقعی شدن مزد آنگونه که با هزینه‌های سبد معیشت (۲ میلیون ۶۴۵ هزار تومان برای سال ۹۷) و تورم اعلامی تطابق داشته باشد، مطالبه واقعی کارگران است. من متصور هستم که طرفدارن استیضاح ربیعی چه در بدنه دولت و چه در جاهای دیگر این تحلیل را داشتند که با برکناری ربیعی می‌توانند پیگیری‌های مطالبات جامعه کارگری را عقیم بگذارند.

خدایی با بیان اینکه مطالبات گروه کارگری به بحث قدرت خرید محدود نمی‌شود، گفت: امنیت شغلی کارگران و بحث دست‌اندازی به منابع بیمه‌شدگان در سازمان تامین اجتماعی به منظور تامین هزینه‌های پیشبردِ طرح تحول نظام سلامت هم از دیگر مطالبات فعالان کارگری است. این مطالبات را جدا از هم نمی‌بینیم و تاکید دارم که همگی آنها برای ما به یک اندازه مهم هستند. منتها در مقطعی از سال بحث مزد برای ما مهم‌تر است و باید پررنگ‌تر دیده شود. به هر روی مخافان ربیعی در وزارت بهداشت یا جاهای دیگر یا قصد دارند یا در پیگیری مطالبات وقفه بی‌اندازند، یا اینکه پیگیری‌ها را در کل متوقف کنند.

این فعال صنفی افزود: تنها  موضوعی که از استیضاح باقی می‌ماند، همین تعصبت و عدم درک دولت و مجلسی‌ها از واقعیت‌های معیشتی و زیستی کارگران است. آنها به جای پرداخت به مصائب کارگران به اموری ورود کردند که به حوزه کارگری نامربوط بود. اینکه آقای لاریجانی پس از جلسه استیضاح از فرصت ریاست خود بر مجلس شورای اسلامی سوءاستفاده می‌کند و می‌گوید اسامی نمایندگانی که از وزیر کار مطالبه داشتند را به ما بدهید تا رسیدگی کنیم، از نظرها دور نماند.

وی با اشاره به روز «یکشنبه سیاه» (روز استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار دولت دهم)، گفت: آقای لاریجانی ابتدا توضیح بدهند که پیگیری موارد مطرح شده در جلسه «یکشنبه سیاه» چه شد؟ چه کردند؟ پیگیری‌هایشان به کجا رسید؟ مگر نگفته بودند که اسامی متخلفان را بدهید تا رسیدگی کنیم. ایشان گزارش بدهند که پیگیری‌هایشان به کجا کشید تا ما باور کنیم که اگر اسامی نمایندگان را بدهیم، پیگیری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به هر حال در جلسه یک‌شنبه سیاه فیلمی پخش شد و اسم‌هایی آورده شد که همه به خاطر دارند و نمی‌بایست به همین زودی آنچه که گذشت و موجب تشویش خاطر افکار عمومی شد، بایگانی شود و به تاریخ بپیوندد، افزود: به عنوان یک شهروند و به عنوان یک فعال کارگری نمی‌توانم چنین شرایطی را درک کنم و متاسف هستم.

خدایی افزود: در حوزه روابط کار پیگیری‌های ما پرقدرت‌تر از گذشته ادامه می‌یابد. این را هم باید اضافه کنم که طیفِ مقابل ما تصور می‌کند که می‌تواند با حذف ربیعی منابع درمان تامین اجتماعی را مال خود کند. علاوه بر این مورد آنها احساس می‌کنند که می‌توانند با این کار هجمه‌های خود را در رابطه با موضوعِ افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزایش دهند.

این عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه امیدواریم رئیس جمهوری در انتخاب وزیر کار دقت به خرج دهد؛ چراکه وزیر بعدی قطعا باید با جامعه کارگری همدل باشد و بر طبل نفاق نکوبد و مسائل جامعه کارگری را پیگیری کند، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مسائل جامعه کارگری فراهم نشدن معیشت آبرومندانه و نبود امنیت شغلی است. مهم این است که هر کسی که به عنوان وزیر کار می‌آید اعم از اینکه لیبرال باشد یا...  مطالبات کارگری را بی‌ کم  کاست پیگیری کند. از طرفی جامعه کارگری باید با تکیه بر مطالبات کارگری، وزیر کار را پاسخگو کند. وزیر بعدی کار باید به شفاف‌سازی امور متعهد و پایبند، باشد. مایلم این نکته را به این بخش از صحبت‌های خود اضافه کنم که طرف مقابل ما در بحث استیضاح آقای ربیعی با تمام توان در پی حذف وی بود.

خدایی تصریح کرد: چیزی که سردمداران جامعه کارگری باید روی آن  تمرکز ویژه داشته باشند این است که آنها باید ارتباط خود را با بدنه تشکل‌ها یا همان اعضا گسترده‌تر کنند؛ چراکه ما قدرت خود را از دولت‌ها و وزارت کار نمی‌گیریم. تا زمانی که چشم به بالا داریم و منتظر کمک دولت‌ها هستیم، مطمئنا با تغییر هر وزیر شرایط ماهم تغییر می‌کند.

این فعال صنفی کارگری در پاسخ به این پرسش که دلیل واقعی لغو تجمع بزرگ کارگران در روز استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چه بود، آیا به خواست خود وزیر کار تجمع مقابل مجلس لغو شد، گفت: من هم شنیده‌ام که به خواست آقای ربیعی تجمع لغو شد. البته اقدام عاقلانه‌ای بود؛ چراکه آقای پورابراهیمی حضور ۳ یا ۴ نفر کارگر را در روز استیضاح در مجلس شورای اسلامی تحمل نکرد و فریاد کشید: آمده‌اند برای ربیعی لابی کنند. توجه کنید که آقای پورابراهیمی تنها برای ۴ نفر کارگر اینگونه فریاد کشید!

وی افزود: این در شرایطی است که در هنگام تصویب بند ز تبصره ۷ لایحه بودجه که واریز منابع درمان بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی را به یک حساب مستقل در خزانه‌داری دولت، عملی می‌کند، خبر رسید که مدیران کل، معاونان و اعضای تاثیرگذار وزارت بهداشت در مجلس در حال لابی کردن هستند! دقت کنید که این چند نفر کارگری که روز استیضاح آقای ربیعی به مجلس آمده بودند جزء افراد با نفوذ جامعه کارگری که حتی قدرت بیان هم داشته باشند، نبودند و تنها رفته بودند که با نمایندگان شهرهایشان مذاکره کنند.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با بیان اینکه اگر موضوع به این سادگی این چنین مورد سوءاستفاده آقای پورابراهیمی قرار گرفته تجمع کارگران با چه برخوردی مواجه می‌شد، گفت: اگر تجمع برگزار می‌شد آقای پورابراهیمی می‌آمدند و می‌گفتند که کارگران خواستند که مجلس را در روز استیضاح تحت تاثیر قرار دهند تا نتواند، عادلانه تصمیم بگیرد. به هر حال آنها هوچی‌گری راه انداختند و در مقابل کارگران نجابت به خرج دادند تا بهانه‌ای دستشان ندهند. به هر صورت نیاز به جنجال نیست تاریخ در مورد جلسه استیضاح آقای ربیعی قضاوت می‌کند. تیغ قضاوت آیندگان بسیار براست. 

گفتگو: پیام عابدی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز