کد خبر: 647283 A

در نشست رسانه افکار عمومی و بازنمایی رویداد مطرح شد:

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در نشست «رسانه، افکار عمومی و بازنمایی رویداد» گفت: ما در ایران فاقد یک نظام ارتباطی مدون تعریف شده بین دولت و ملت هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سومین نشست از سلسه نشست‌های «رسانه افکار عمومی و بازنمایی رویداد» با حضور «علیرضا مغزی»، «سیدحمید کلانتری»، «محمد مهاجری»، «بیژن مقدم» و «جواد دلیری» صبح روز گذشته (۳۱ تیر) در وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی برگزار شد.

«علیرضا معزی» دبیر شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه وظیفه دولت ایجاد شفافیت و گزارش‌دهی به مردم است، گفت: مرزهای باریک بین شفافیت و افشاگری مشخص نشده و کنشگران ارتباطی دولت و روزنامه‌نگاران باید این مسئله را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه تلقی دولتمردان و نظر مردم از رسانه بسیار متفاوت است، پرداختن به مساله رسانه را در کشور ضروری دانست و گفت: دولت‌های توسعه یافته، دولت‌های دارای نظام ارتباطی سامان‌یافته هستند که بر اساس اهداف، ضروریات، مقتضیات و هنجارها شکل می‌گیرد و نحوه ارتباط با احزاب، گروه‌ها و مردم مشخص می‌شود. سامان رسانه‌ای دولت برای ارتباط برقرار کردن با مردم با این اقتضائات تعریف می‌شود.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت افزود: ما در ایران فاقد یک نظام ارتباطی مدون تعریف شده بین دولت و ملت هستیم.

وی در ادامه گفت: در یک سامان ارتباطی، به صورت عینی و تجربی می‌توان دو شکل ارتباطی را دید. یکی مربوط به دولت به صورت رسمی است که باید دنبال شود. یکی دیگر مبحث اطلاع‌رسانی و اطلاعات به مثابه خدمات دولت به مردم است که مدیریت افکار عمومی برای برندسازی دولت در این قالب می‌گنجد.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت منظور از تیم اطلاع‌رسانی دولت را اطلاع‌رسانی رسمی دولت و ارائه اطلاعات به مثابه خدمت دولت و مدیریت افکار عمومی به عنوان برند دولت دانست و تصریح کرد: کنش سیاسی دولت نباید توسط دولت دنبال شود. هرگاه دولت خود را درگیر این بحث کرده، از نیازهای مردم دور می شود.

معزی با بیان اینکه سایت‌های دولت عمدتاً خبری هستند، گفت: ما اطلاعات را به مردم در قالب خبر می‌دهیم در صورتی که اطلاعات تعریف مجزایی از خبر دارد. در بسیاری از کشورها اطلاعات درباره خدمات داده می‌شود ولی در ایران، اخباری ارائه می‌شود که عمدتا فرد محور هستند.

عملکرد بد مسئولان را باید نقد کرد

«سید حمید کلانتری»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست با تاکید بر ضرورت رعایت عدالت از سوی رسانه‌ها گفت: بسیاری از مشکلات ما از زمانی آغاز می‌شود که از عدالت خارج می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان همه رسانه‌ها را تخریب‌گر یا متملق هستند، بلکه تنها بخشی این نقش را دارند، تاکید کرد: مهم‌ترین نقش رسانه‌ها، هدایت جامعه است؛ باید احساس شود رسانه نبض جامعه است و نقاط قوت و ضعف را می‌گوید.

معاون وزیر کار با تاکید بر اینکه رسانه باید اعتدال را رعایت کند، اخلاق رسانه‌ای را به معنای انصاف و عدالت تعبیر کرد و گفت: در برخی موارد اخلاق رسانه‌ای رعایت نمی‌شود، در حالی که باید صداقت داشته باشیم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در نقل قول‌ها باید رعایت امانت شود، گفت: برخی رسانه‌ها خلاف واقع می‌گویند. نقد باید عادلانه باشد و از گسترش نفاق و تملق و چاپلوسی در جامعه پرهیز شود. از رسانه‌ای که کار کارشناسی می‌کند، باید تقدیر شود. برخی روزنامه‌ها را می‌خوانیم و در جمع بندی، به راهکار و نگرش مثبت می‌رسیم.

وی تاکید کرد: با همه دل مشغولی ها، باید وحدت ملی را گسترش دهیم و کاری کنیم اعتماد و امید مردم توسعه یابد. حتما باید نقد وجود داشته باشد، اگر مسئولی بد عمل کرد باید به او نقد کرد ولی نباید همه را به یک چوب راند.

کلانتری در پایان گفت: یکی از مسایل مهم، مرز بندی بین رسانه و فضای مجازی است. مرزبندی نشدن فضای مجازی مشکل‌ساز است. خیلی وقت‌ها مردم به اخبار فضای مجازی اهمیت نمی‌دهند ولی به روزنامه‌هایی که نظارت می‌شود، اعتماد بیشتری دارند.

در شکار خبر خوب ضعف داریم

 «بیژن مقدم»، مدیر مسول سایت الف از سخنرانان این نشست شفافیت را  یک مطالبه عمومی برشمرد و گفت: اولین موضوعی که در شرایط فعلی با آن مواجهیم، پدیده انباشت مسئله است. در گذشته با تک مسئله‌ها مواجه بودیم اما در حال حاضر با مجموعه‌ای از مسایل مواجهیم که حل کردن آنها بسیار سخت شده است.

وی افزود: نکته بعدی غافلگیری درباره فعالیت شبکه فعال مجازی است، در فضا باید هنر را در اقناع به کار گیریم نه اینکه به ابهامات اضافه کنیم.

مدیرمسئول سایت الف تاکید کرد: برای اقناع افکار عمومی بهترین کار این است هیچ بخشی کارآمدی خود را به دیگری واگذار نکند. هر دستگاهی در هر جایی که مسئولیت دارد اگر تصمیم بگیرد حوزه خود را اصلاح کند، یک انتخاب و یک انقلاب است. تا زمانی مسئله کارآمدی حل نشود، با ذائقه تلخ مردم مواجهیم.

وی با بیان اینکه: در انعکاس خبر خوب ضعف داریم گفت: غلبه افکار بد را در شبکه رسانه ای کشور شاه هستیم  و در انعکاس خبر خوب، شکار و فهم آن دچار مشکل هستیم.

این روزنامه‌نگار با انتقاد از موضوع «هر شهروند یک خبرنگار» گفت: وقتی می‌گوییم هر شهروند یک خبرنگار، یعنی همه می‌توانند خبرنگار باشند در حالی که هیچ چیز را آموزش ندیده‌اند. اخباری که منتشر می‌شود منبع ندارد، چون اصلا آموزش وجود نداشته است. اطلاعات ناقص است و معمولاً بی‌شناسنامه و بی‌هویت هستند.

مقدم افزود: شبکه‌های مجازی ادعا دارند که خواستار شفافیت هستند در حالی که کسی حاضر نیست بگوید مالک آن من هستم و پاسخگو خواهم بود و این یعنی مخفی‌کاری... تغییر ذائقه مخاطب در این شبکه‌ها به بدترین شکل صورت گرفته است.

وی گفت: اقبال به روزنامه خوانی و کتاب از بین رفته چون شبکه‌های اجتماعی ما را سطحی کرده و حوصله را از ما گرفته است.

یاس‌آفرینی رسانه‌ها

«محمد مهاجری» سردبیر خبرگزاری خبرآنلاین که دیگر سخنران این نشست بود، با بیان اینکه کار رسانه تخریب است، گفت: کار رسانه ایجابی نیست و من این را به تجربه عرض می‌کنم. رسانه‌ها هیچ خبر راست و خوبی نمی‌دهند، تنها خبر راست واریز یارانه است و دیگر هیچ خبر دیگری راست و خوب نیست.

وی افزود: تا زمانی‌که دنبال قانون برای رسانه‌ها باشیم فضای رسانه‌ای شکل نمی‌گیرد.

«جواد دلیری»، سر دبیر روزنامه ایران هم که در این نشست حضور داشت، گفت: ما نیازمند بازنمایی هویت رسانه‌ها به ویژه مطبوعات با هدف رفع مشکلات اهالی رسانه و تغییر رویکردها، بازنمایی اعتماد مردم به روزنامه‌های رسمی که خود نیازمند یک اجماع ملی است، داریم. بازنمایی هنرمندانه تبلیغات و فعالیت‌های مواضع رسمی که نیازکند یک رویکرد جدید است.

نشست رسانه افکار عمومی و بازنمایی رویداد
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر