خبرگزاری کار ایران

در مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون کار مطرح شد:

قانون کار، قانون کارگران است نه قانون تجارت!

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۹۷۹

مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون کار به همت خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران امروز در محل دانشگاه علمی و کاربردی خانه کارگر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مراسم بزرگداشت سالروز تصویب قانون کار، به‌مناسبت گرامیداشت ۲۹ آبان ماه سالروز تصویب قانون کار ایران -که در سال ۱۳۶۹ تصویب و برای اجرا ابلاغ گشت- برگزار شد، جمعی از اعضای خانه کارگر شامل بازنشستگان، کارگران و فعالان این تشکل حضور یافتند.

در این اجتماع کارگران و بازنشستگان با سر دادن شعارهایی همچون «قانون کار ایران، خون‌بهای شهیدان» و «قرارداد موقت ملغی باید گردد» بر اجرای بی‌تنازل قانون کار ایران تاکید کردند.

در ابتدای این مراسم حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و معاون دبیرکل خانه کارگر) گفت: قبل از انقلاب نیز ما قانون کار داشتیم اما نواقص آن روشن و زیاد بود و ناچار باید یک قانون کار جدید مصوب می‌شد.

وی افزود: پیش‌نویس قانون کار جدید توسط بزرگانی در کمیسیون کار مجلس با حضور افرادی مثل آقای حسین کمالی و دیگر کارشناسان دیگر تدوین شد و مرحوم سرحدی زاده وزیر کار وقت نیز تلاش زیادی برای تصویب این قانون کردند. رئیس مجلس وقت یعنی آقای هاشمی رفسنجانی نیز برای تصویب این قانون تلاش و حمایت‌های قابل توجهی کرد.

صادقی با اشاره به مقاومت‌ها در برابر تصویب قانون کار از سوی برخی سرمایه‌داران و کارفرمایان و همچنین شورای نگهبان وقت، اظهار کرد: همزمان به دلیل طول کشیدن تصویب قانون کار، بخشی از کارگران معترض شدند و مرحوم سرحدی زاده در نامه‌ای به امام خمینی درخواست رسیدگی به این مشکل را داد که امام نیز برای خروج از بن‌بست دستور تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام داد و آن مجمع با جرح و تعدیل‌هایی ۲۰۳ ماده قانون کار را تصویب کرد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اینکه قانون کار نواقصی در احقاق حقوق کارگران دارد و جای اصلاح دارد، گفت: اما ما معتقدیم این قانون از صفر تا صد باید اجرا شود، اما هم دولت‌های اصلاح‌طلب و هم دولت‌های اصولگرا به دلیل تعلق خاطر به لیبرالیسم اقتصادی، قانون کار را اجرا نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قطعا قانون کار ایران نیز نقصان‌هایی دارد که باعث صدور دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها شده است، اضافه کرد: اصلاح از نظر ما یعنی زیباتر شدن و بهتر شدن به نفع کارگر و تضمین امنیت شغلی در قانون کار و اصلاحی که مدعی تغییر به نفع سرمایه داران غیرمولد و باز شدن دست کارفرما برای اخراج بیشتر است، از نظر ما قابل قبول نیست.

معاون دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه در همه کشورها برای اخراج کارگر هزینه برای کارفرما با بیمه بیکاری ایجاد می‌شود تا نتوان امنیت شغلی را به راحتی به خطر انداخت، گفت: سرمایه‌داری لجام گسیخته اما امروزه اخراج کارگر را به امری بسیار سهل تبدیل کرده است.

وی با اشاره اینکه بسیاری از مواد قانون کار متوقف الاجراست، تصریح کرد: در حوزه آزادی عمل تشکل‌های کارگری، ملزومات حداقلی رفاهی و تعاونی و بسیاری حوزه‌های دیگر مثل فصل هفتم قانون کار، ما قانون کار را اجرا نکردیم و امیدواریم که فضای کار در ایران امنیت کار و سرمایه‌گذاری را بالاخره احساس کند. اگر اشتغال مولد و اقتصاد مولد داشته باشیم، هم می‌توانیم پاسخ بازنشستگان را بدهیم و هم آتیه مردم را تامین کنیم.

صادقی با اشاره به سخنان وزیر صمت که گفته است ۴۰ درصد مشکلات تولید به خاطر سازمان تامین اجتماعی است، پاسخ داد: ما در همان زمان گفتیم که اتفاقا تامین اجتماعی در ایران عامل توسعه است و یک نظام تامین اجتماعی قوی در هر کشوری نماد پیشرفت یک کشور و کمک به امنیت تولید بخاطر حمایت از کارگران و نیروی مولد جامعه است.

معاون دبیرکل خانه کارگر در پایان تصریح کرد: مسئولان باید بدانند قانون کار، قانون کارگران است و نه قانون تجارت!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز