کد خبر: 674917 A

پول باشگاه‌ها نادیده گرفته شد

داستان تبلیغات محیطی در لیگ برتر یکی از ماجراهای مغفول اما پرحاشیه فوتبال ماست. اتفاقی که می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات مالی تیم‌های لیگ برتری را کم کند، با مسائل و مشکلات پیچیده‌ای گره خورده و فعلا باشگاه‌ها بهره‌ای از این خوان گسترده نبرده‌اند.

به گزارش ایلنا، طبق قانون 65 درصد درآمد تبلیغات محیطی باید بین باشگاه‌ها، داوران و هیات‌های فوتبال توزیع شود و از آنجایی که رقم اصلی رقم قابل توجهی است، باشگاه‌ها می‌توانند منتظر دریافتی ویژه‌ای از این بخش باشند و قسمتی از مشکلات‌شان را با این حق ثابت حل کنند. با این حال طی چند سال اخیر با قراردادهای عجیبی که در این حوزه بسته شد سازمان لیگ نتوانسته از حامی مالی قبلی حق و حقوق باشگاه‌ها را به‌طور کامل بگیرد و مدیران باشگاه‌ها از این ماجرا شاکی‌اند.

یکی از مدیرانی که سرش توی حساب و کتاب است در مصاحبه اخیر خود این بحث را درست در روز کلاس توجیهی تبلیغات محیطی سازمان لیگ باز کرد. سعید آذری گفت: «با حضور حیدر بهاروند و صادق درودگر در بازاریابی سازمان لیگ کارهای خوبی انجام شده و قرار است نخستین قسمت از پول باشگاه‌ها تا 5-4 روز دیگر به حساب آنها واریز شود اما سازمان لیگ باید بداند که باشگاه‌ها در این فصل مشکلات مالی زیادی دارند. سیاه‌جامگان به خاطر مشکل مالی در لیگ یک هم نتوانست شرکت کند و باشگاه‌هایی مثل ذوب‌آهن بودجه‌شان کم شده. فقط 4-3 باشگاه هستند که بودجه‌های ۴۵ میلیارد تومانی دارند اما باشگاهی مثل ما مکلف به درآمدزایی هم شده است، امیدوارم مشکلات به زودی حل شود.»

مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: «سوال من این است که چرا نسبت به دریافت حامی مالی قبلی لیگ مماشات می‌شود؟ سازمان لیگ ۸۵ میلیارد تومان از حامی مالی قبلی طلب دارد که این حق باشگاه‌ها است و هنوز هم با وجود برگزاری جلسات مختلف و جلسات داوری به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم و ظاهراً باید به مراجع قضایی مراجعه کنیم اما نمی‌دانم چرا از حامی مالی قبلی شکایت نمی‌شود. این ۸۵ میلیارد تومان پول زیادی است که می‌تواند به باشگاه‌ها کمک کند.»

بحث اصلی همین ماجرای پولی است که حامی مالی قبلی نمی‌دهد. شرکت امین سیمای کیش حالا طرف دعوی سازمان لیگ است و جلسات متعدد با مسوولان این شرکت برای دریافت حق بلوکه شده باشگاه‌ها جواب نداده است. صادق درودگر مدیر بخش بازاریابی سازمان لیگ می‌گوید: «الان بر اساس قانون مشخصا باید با آن شرکت مذاکره کنیم و بعد به داوری و سپس قوه قضاییه مراجعه کنیم. ما مذاکره کردیم و به نتیجه نرسیدیم. یعنی ۲۱ جلسه برگزار کردیم که نتیجه‌ای در بر نداشت. الان هم داور معرفی کرده‌ایم و باید ما داور آنها بپذیریم و آنها هم داور ما را بپذیرند و در این مرحله پیگیری شود. تا این لحظه هم موضوع داوری حل نشده و ما به نماینده خودمان گفتیم اگر امروز آنها داور ما را نپذیرفتند و قرارداد را امضا نکردند موضوع را از طریق قوه قضاییه پیگیری کنیم.»

اما اینطور نیست که اسپانسرهای قبلی کل پول را بلوکه کرده باشند و بخشی از بدهی‌شان را پرداخت کرده‌اند. درودگر در این‌باره شفاف‌سازی می‌کند: «فکر می‌کنم یک شرکت حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان تخفیف گرفته که هیات رییسه اعلام کند. حق نداشتند چنین تخفیفی بدهند اما در ادامه آنها به دادگاه رفتند و دادگاه هم رایش را صادر کرد و یک شرکت دیگر هم پرونده‌اش در جریان است و تا به حال حدود ۵۰ میلیارد تومان به ما بدهکار است و یک شرکت دیگر هم ۵۰ میلیارد تومان باید به ما بدهد. قطعا ما نزدیک به صد میلیارد طلبکار هستیم.»

درودگر معترف است سال گذشته از نظر پرداختی به باشگاه‌ها ضعیف عمل کرده‌اند چرا که از ۱۷ میلیاردی که پرداخت شده بود فقط ۷ میلیارد تومان به حساب سازمان لیگ آمده است. با این حال ظاهرا قرار است امسال اتفاق‌های بهتری در این زمینه رخ دهد: «تا به حال ۸ میلیارد تومان گرفته‌ایم و تقسیم کرده‌ایم که سه و نیم میلیارد آن به داوران و مابقی به باشگاه‌ها داده شده است و تا ۱۰ روز دیگر دومین پرداخت انجام می‌شود.»

به گفته مدیر بازاریابی سازمان لیگ، قرارداد این سازمان با حامی مالی جدید در تاریخ 5/۴/97 و قبل از آغاز لیگ امضا شده بود. بر اساس این قرارداد اگر از سقف موجود کمتر تبلیغات انجام شود این شرکت جدید باید مبالغ تبلیغاتی که انجام نشده را به سازمان لیگ بدهد و حق ندارد از کف قرارداد ۸۵ میلیارد تومان کمتر پرداخت کند. جالب اینکه درودگر مدعی است شاید بتوانند بیشتر از این مبلغ هم پول بگیرند و رقمی که تا الان به آن رسیده‌اند بالاتر از ۹۰ میلیارد رفته است.

درودگر مدعی است در قرارداد جدید پول‌ها به حساب سازمان لیگ می‌آید و مشکلی برای توزیع آن نخواهند داشت. یعنی دیگر اینگونه نیست که پول را پرداخت نکنند. با این حال همه می‌خواهند بدانند پول تبلیغات محیطی چطور تقسیم می‌شود و سهم باشگاه‌ها چقدر است؟ به گفته درودگر ۲۷ درصد به شرکت تبلیغات کننده می‌رسد چرا که تا ۱۵ درصد باید حق بازاریابی به شرکت‌هایی بدهند که تبلیغات می‌آورند. ۵ یا ۶ درصد هم حق اجرای کار را دارد و ۵ یا ۶ درصد هم هزینه‌های این شرکت است. مابقی پول نیز به حساب سازمان لیگ می‌آید. یعنی حدود ۶۵ میلیارد تومان از کل مبلغ باقی می‌ماند که بین باشگاه‌ها و هیات‌های فوتبال و فدراسیون فوتبال و همینطور سازمان لیگ تقسیم می‌شود.

سازمان لیگ فوتبال مشکلات مشکلات مالی تبلیغات محیطی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر