خبرگزاری کار ایران

ماجدی: قلعه‌نویی بهترین گزینه برای سرمربیگری تیم ملی بود/ نیاز به یک رنسانس داریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۴۳۶

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: قلعه‌نویی بهترین گزینه برای سرمربیگری تیم ملی بود.

به گزارش ایلنا، میرشاد ماجدی درمورد انتخاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال کشورمان و اینکه آیا او تجربه بین‌المللی برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را دارد، اظهار داشت: پس از جدایی امیر قلعه‌نویی از سرمربیگری تیم ملی، مربیان خارجی وارد کشور شدند. در آن زمان هنوز بحث تحریم‌ها وجود نداشت و پول‌های ما نه از طریق بانک بلکه به شیوه‌های مختلف انتقال پیدا می‌کرد. به شیوه‌های مختلف می‌توانستیم پول را از فیفا و AFC بگیریم. هرچه به سال ۲۰۲۳ نزدیک‌تر شدیم، فرآیند واگذاری پول‌های ارزی ما کاهش پیدا کرده و اکنون به صفر رسیده است.

وی افزود: به هیچ صورتی نمی‌توانیم پول را وارد کشور کرده و آن را انتقال بدهیم. مربیان زیادی برای باشگاه‌ها و تیم ملی به ایران آمدند اما طبق همین فرآیند دچار مشکل شدیم. هزینه‌های گزافی دادیم و اتفاقات زیادی برای ما افتاد. نمی‌توانیم پولمان را بگیریم و نمی‌توانیم پول خود را به حساب فرد دیگری انتقال بدهیم. به همین دلیل باید شیوه‌ کار خود را عوض کرده و از افرادی استفاده کنیم که می‌توانیم به آن‌ها پرداختی داشته باشیم و جزء بهترین‌های کشور هستند.

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تصریح کرد: به همین دلیل امیر قلعه‌نویی با توجه به شرایط فعلی یکی از بهترین‌ گزینه‌های موجود است. زمانی او سرمربی تیم ملی شد که فقط در باشگاه موفقیت به دست آورده بود و برای اولین بار روی نیمکت تیم ملی می‌نشست اما اکنون فرق دارد و تجربه مربیگری تیم ملی را هم در کارنامه دارد.

ماجدی عنوان کرد: همیشه باید یک خط قطع‌کننده بین باشگاه و تیم ملی بگذارید‌‌‌. فرآیند مربیگری در تیم‌های ملی با تیم‌های لیگ متفاوت است‌‌. در تیم ملی باید در یک تورنمنت خود را نشان بدهید اما در لیگ فرصت بسیار زیادی تا پایان مسابقات دارید. شیوه‌ها و انتظارات کاملا متفاوت است. امیر قلعه‌نویی بهترین گزینه‌ای بود که هیات رئیسه به آن رسید. همانگونه که برای مربی خارجی امکانات گذاشته‌ایم، باید این امکانات را به مربی ایرانی هم بدهیم. نباید فرق کند نفر کیست، چه اسم و فامیلی دارد، از چه نژادی است، ایرانی است یا خارجی؟ برنامه و بودجه‌ای برای تیم ملی داریم و هرکس هدایت این کشتی را برعهده بگیرد. باید ابزار و اقلام را در اختیارش بگذاریم.

عضو هیات رئیسه فدراسیون درمورد استراتژی این فدراسیون برای انتخاب سرمربی و شکل انتخاب امیر قلعه‌نویی، گفت:  من نمی‌توانم درمورد استراتژی فدراسیون صحبت کنم زیرا باید برنامه مدونی نوشته شده باشد. یعنی از قبل یک تیمی روی استراتژی کار کرده باشد. نظر من این است که باید از "ب" بسم الله هدف خود را روی جام جهانی ۲۰۲۶ بگذاریم زیرا در نوع جدید برنامه‌ریزی و گروه‌بندی فیفا برای جام جهانی، در یک گروه سه تیمه می‌افتیم. با قرار گرفتن در یک گروه ۳ تیمی، با چهار امتیاز می‌توانیم به دور دوم جام جهانی برویم.

وی درخصوص اینکه طبق آخرین اخبار جام جهانی ۲۰۲۶ هم در ۱۲ گروه ۴ تیمی برگزار می‌شود، توضیح داد: در این حالت نیز باید از همین الان ۲۰۲۶ را ببینیم. نیاز به یک رنسانس در تیم ملی داریم. باید برخی بازیکنان جوان که اکنون در لیگ خودشان را نشان می‌دهند وارد تیم کنیم. اگر نگاه ما جام جهانی بعدی باشد، باید در بحث ماموریت و رسیدن به اهداف نیز همین مسیر را برویم‌‌. نمی‌توانیم تا یک خانه‌ای بیاییم و سپس خانه جدیدی بسازیم. این روند باید ادامه داشته باشد. نگاه خود را می‌گویم برای موفقیت در جام جهانی آمریکا، کانادا و مکزیک باید از همین الان روندی را با یک مربی استارت بزنیم. اگر برنامه خود را بعد از جام ملت‌ها عوض کنیم، دیگر اسم کلمه استراتژیک نیست.

عضو هیات رئیسه فدراسیون درخصوص اینکه آیا با فلیکس سانچز روی مدت قرارداد به توافق نرسیدند، پاسخ داد: من با آقایان صحبت نکرده‌ام و نمی‌دانم آیا این فرآیند بود یا نبود. در جریان نیستم که مهدی تاج درمورد مدت قرارداد صحبت کرده است اما می‌گویم اگر می‌خواهیم هدف بزرگ و غایی را به دست بیاوریم، نیاز است برنامه‌ریزی طولانی مدت داشته باشیم زیرا با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت نمی‌توانیم موفق باشیم.

ماجدی درمورد اینکه در اولین جلسه هیات رئیسه فدراسیون پس از انتخاب مهدی تاج عنوان شد با اکثریت آرا کارلوس کی‌روش جانشین دراگان اسکوچیچ شد، گفت: خیر. همین جا تکذیب می‌کنم. من در جلسه هیات رییسه حضور داشتم‌. ضمن احترام به همه همکارانم در هیات رییسه اعلام کردم به هیچ وجه قرارداد کی‌روش را امضاء نمی‌کنم زیرا حرف زده‌ام و پای حرف خود می‌ایستم. اگر خاطرتان باشد، رسانه‌ها مقابل درب فدراسیون حاضر بودند و می‌توانند شهادت بدهند که زودتر از اتمام جلسه خارج شدم.

وی افزود: پس از آن جلسه هم با اعضای کافی جلسه داشتم‌. یک رای من هم اهمیتی نداشت زیرا اکثریت تصمیم گرفتند اما اگر من سرپرست فدراسیون می‌ماندم، با اسکوچیچ به جام جهانی می‌رفتم.

وی درمورد اینکه آیا امیر قلعه‌نویی بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی در بلندمدت است، توضیح داد: وقتی در یک مسیر حرکت می‌کنیم، باید دید کسی که ناخدای کشتی است تا چه مرحله‌ای می‌تواند این کشتی را برساند. هرکسی هم جای قلعه‌نویی انتخاب می‌شد، مثل قدیم نیست تیم را ۲ تا ۳ ماه به اردو ببرید. فقط ۴_۳ فیفادی دارید که زمان هر کدام از آن‌ها ۸_۷ روز است. یک مربی چگونه می‌تواند هماهنگی ایجاد کند؟

رئیس کمیته جوانان فدراسیون درمورد اینکه قلعه‌نویی در تقابل با رقیبان آسیایی به حدی کارنامه موفقی نداشته و همین شاید یکی از مهم‌ترین ابهاماتی باشد که برای هدایت تیم ملی با آن مواجه شود، خاطرنشان کرد: در اینکه تمام تیم‌ها در این جام ملت‌های آسیا مجهز و آماده می‌آیند، شکی نیست. عربستان در جام جهانی آرژانتین را می‌برد، ژاپن اسپانیا و آلمان را شکست می‌دهد، کره‌جنوبی با آن فوتبال به یک هشتم نهایی می‌رسد، استرالیا به همین مرحله می‌رسد. بازی عمان و بلژیک را دیدم اما همه این‌ها باعث نمی‌شود از توانمندی و توانایی بازیکنان ایرانی بگذریم.

ماجدی افزود: سرمربی تیم ملی باید هماهنگ‌کننده و تنظیم‌کننده این بازیکنان درون زمین باشد. مدیریت و کوچینگ لب خط او خیلی مهم است.

وی درخصوص اینکه با همان ترکیب اصلی جام جهانی به جان ملت‌ها خواهیم رفت، توضیح داد: در لیگی که من می‌بینم، بازیکنان جوانی را می‌بینیم که حضورشان در تیم ملی الزامی است نه اینکه باشند یا نباشند.

عضو هیات رئیسه فدراسیون درخصوص اینکه با چه نتیجه‌ای می‌توانیم بگوییم در جام ملت‌ها با مربی ایرانی موفق بودیم، پاسخ داد: باید قهرمانی را هدف بگیریم. اگر بگوییم قهرمان نمی‌شویم و می‌خواهیم به جمع ۴ تیم برویم، به جمع ۸ تیم هم نمی‌رویم. باید قهرمانی را هدف بگیریم و به جمع ۴ تیم بیاییم. باید دید تیم‌هایی که وارد نیمه‌نهایی می‌شوند از لحاظ امکانات، بودجه، هزینه و... چه تیم‌هایی هستند؟ آیا با ما یکسان هستند؟ باید قهرمانی را هدف بگیریم و هرچه به آن نزدیک شویم، موفق هستیم.

ماجدی درمورد اینکه با توجه به این بسته، عملکرد قلعه‌نویی و کادرفنی‌اش در جام ملت‌ها قابل قبول است، گفت: اگر جزء ۴ تیم برتر جام ملت‌ها شویم‌، کارنامه قلعه‌نویی موفق خواهد بود. در این حالت می‌توانیم برای ادامه دادن با وی تا جام جهانی بعدی اعتماد کنیم زیرا باید تمام تیم‌ها را کنار هم بگذاریم. من هم می‌توانم شعار داده و بگویم شک نکنید قهرمان می شویم. در این حالت حذف می‌شویم و می‌گویند فلانی این حرف را زد.

وی درخصوص اینکه با این تفاسیر عملکرد صمد مرفاوی در تیم ملی جوانان را به دلیل نرسیدن به جام‌ جهانی و ۴ تیم برتر آسیا، ید می‌داند، اظهار داشت: اصلا بحث تیم ملی جوانان متفاوت است. کاری با شرایطی که به کادرفنی تیم جوانان داده یا نداده‌ایم انجام شده و یک کاری هم قرار است انجام شود. می‌گویم به شرطی به جمع ۴ تیم برتر آسیا می‌رسیم که تمام امکانات، تقاضا و خواسته‌های سرمربی تیم ملی تامین شود.

رئیس کمیته جوانان درمورد اینکه آیا خواسته‌های مرفاوی تامین نشد، گفت:  برخی خواسته‌های مالی‌اش تامین نشد اما با او صحبت کردیم و قبول کرد‌. تا جایی هم خوب پیش رفتیم اما جایی که باید ضربه نهایی را می‌زدیم و در اختیار کادرفنی بود، خوب عمل نکردیم.

ماجدی درخصوص اینکه آیا کیفیت فنی تیم جوانان قابل قبول بود، تصریح کرد: صد در صد قابل قبول بود. به ویژه از لحاظ بازیکنان اما از نظر سبک بازی شاید عملکرد قابل قبولی مقابل عراق نداشتیم. وقتی یک نفر را به عنوان سرمربی انتخاب می‌کنید باید به او اعتماد کرده و مسائل فنی را که می‌خواهد پیش ببرد کمک کنید نه اینکه در کارش دخالت کنید. مرفاوی فکر می‌کرد مسیرش را درست می‌رود و درست هم رفت. گل دقیقه ۹۱ شیرازه تیم را به هم ریخت. نمی‌گویم مقابل عراق خیلی خوب بودیم اما حریف با ما تفاوت آنچنانی نداشت. هرچند عراق به عنوان تیم دوم از گروهش بالا آمد اما قطعا تیم بسیار خوبی است که اکنون فینالیست شده.

وی درمورد اینکه آیا از عملکرد فنی مرفاوی راضی بود و با این مربی ادامه می‌دهند، گفت: در فوتبال کشورمان یک قانون است وقتی نتوانید  جزء ۴ تیم بیایید و تیم را به جام جهانی ببرید، قطعا نگاه جدیدی وارد کار می‌شود. می‌توانیم اسمش را فوتبال ایرانی بگذاریم یا فوتبال نتیجه‌گرا اما مرفاوی و همکارانش برای آوردن تیم به جمع ۴ تیم، تمام زحماتشان را کشیدند. مشکلات مادی هم داشتیم که باید حل شود.

رئیس کمیته جوانان درخصوص اینکه با این وضعیت دیگر مرفاوی را روی نیمکت تیم ملی جوانان نمی‌بینیم، توضیح داد:  من از مرفاوی راضی بودم اما کمیته فنی و هیات رئیسه بایا تصمیم بگیرند. مرفاوی انتخاب کمیته فنی بود که نفراتی مثل محصص، استیلی، مدیرروستا، مظلومی، عزت‌اللهی، قاسمپور و خود من در آن عضویت داشتیم. کمیته فنی را تشکیل دادم که نگاه فردگرایانه و تک‌‌محوری زیبا نیست. ۶_۵ نفر به جلسه کمیته فنی آمده و برای سرمربیگری تیم جوانان برنامه دادند. چندین جلسه داشتیم. گروه فنی ما به این نتیجه رسید که مرفاوی بهتر است. دست او هم درد نکند که زحمت زیادی کشید. 

سرپرست سابق فدراسیون درخصوص اینکه آیا از زوایای پنهانی در دوره مدیریت خودش وجود داشت، گفت: در این مدت سعی کردم از تمام مسائل و نگاه‌های شخصی بگذرم و تمام تمرکز خود را روی فدراسیون، درآمدزایی، انتخاب حریفان تدارکاتی و ... بگذارم. انتخاب الجزایر، اروگوئه، سنگال برای آماده‌سازی تیم ملی زحمت همکارانم بود‌ و به تنهایی چنین کاری انجام نشده است. همکارانم در روابط بین‌الملل، هیات رئیسه و معاونت‌های مختلف خیلی زحمت کشیدند. آن چیزی که فکر می‌کردیم درست و بهترین است برای تیم ملی قبل از جام جهانی مهیا کردیم. حتی اردوی قطر که خیلی از دوستان می‌گفتند خوب نبود جزء بهترین‌ها بود. بهترین هتل و بهترین امکانات را در این اردو فراهم کردیم.

ماجدی درخصوص گرمای هوای دوحه در زمان آن اردو، پاسخ داد: به هرحال فی‌البداهه آن اردو را فرهم کردیم اما هرچه می‌توانستیم انجام بدهیم، انجام دادیم. هیچ دفاعی از عملکرد خود نمی‌کنم و آن را در اختیار‌ رسانه‌ها می‌گذارم. فوتبال را نمی‌توان تک محور اداره کرد. فوتبال با منم منم جلو نخواهد رفت زیرا نیاز به افکار، افراد مختلف، رسانه، آدم‌های متخصص دارد که بیایند و تحلیل کنند. مهم‌ترین بحث این است که در سال ۱۴۰۲ برنامه و استراتژی بنویسیم. در فدراسیون ما برنامه و استراتژی مکتوبی نیست. استراتژی هست اما برنامه مدونی نداریم. تا وقتی برنامه نوشته نشود، نمی‌توانیم چراغ راه خود را پیدا کنیم.

وی درمورد معیار پاداش ۲۰ هزار دلاری اعضای هیات رئیسه برای پیروزی مقابل ولز، گفت: در هر شرکتی مثل پتروشیمی، بانک و..... پاداش‌هایی را می‌نویسند و هیات رئیسه و مجمع آن مصوب می‌کند. هر چیزی اتفاق افتاده و پرداخت شده کاملا قانونی بوده است. هیچ چیزی غیرقانونی نبوده است زیرا پاداش ۲۰ هزار دلاری اعضای هیات رئیسه مصوبه هیات رئیسه را داشته  است. کادرفنی، بازیکنان، کارلوس کی‌روش، کادرپزشکی و حتی کارمندان فدراسیون با درصدهای مختلف پاداش گرفته‌اند. این پاداش از جام جهانی می آید و باید خرج فوتبال شود.

عضو هیات رئیسه فدراسیون اشاره کرد: اعضای هیات ریسه چهار سال زحمت می‌کشند. شاید زحمات آن‌ها در رسانه‌ها دیده نشود اما پاسخگوی تمام اعمالی که در فدراسیون انجام می‌شود، همین افراد هستند. به دادگاه می‌‌‌روند، جاهای مختلف آن‌ها را می‌خواهند، باید پاسخگویی کنند و.... اگر به اعضای هیات رئیسه ۲۰ هزار دلار داده شده، کی‌روش ۲ برابر این مبلغ را گرفته است. به کادرفنی، سرپرست و پزشک هم پاداش داده شده است. نباید پاداش هیات رئیسه را بزرگ‌نمایی کرد زیرا حقشان بود. بزرگ‌نمایی پاداش برای تخریب فوتبال است. آیا می دانید اعضای هیات رئیسه ۴ سال  قبل، ۸ سال قبل یا ۱۶ سال قبل چه قدر گرفتند؟

ماجدی درورد اینکه آیا تولیدکننده البسه تیم ملی که قراردادش در دوره سرپرستی او امضا شد، همچنان همکاری‌اش را با فدراسیون ادامه می‌دهد، پاسخ داد: با تولیدی مجید قرارداد داریم که تمام البسه تیم ملی بزرگسالان از صفر تا صد رایگان در اختیار این تیم قرار بگیرد. تیم‌های ملی بزرگسالان الف ما مثل تیم ملی بانوان، فوتبال ساحلی، فوتسال هم فقط لباس بازی‌شان رایگان تامین می شود. سایر البسه این تیم‌ها را باید بخریم. تا ۱۰ میلیارد نیز این تولیدی باید رایگان به ما البسه بدهد. سایر لباس‌ها را نیز باید با ۱۰ درصد تخفیف بخریم. این قرارداد نیز تا پایان جام ملت‌های آسیا است.

وی درمورد ارسال ۳ نامه سازمان بازرسی به فدراسیون فوتبال برای کنار رفتن هدایت ممبینی از منصب دبیرکلی، گفت: من از ایم موضوع هیچ اطلاعی ندارم.

عضو هیات رئیسه فدراسیون درخصوص اینکه آیا تلاش‌های یک دلال سبب افزایش قیمت فلیکس سانچز شده است، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم زیرا در زمان روند انتخاب سرمربی تیم ملی همراه تیم جوانان در ازبکستان بودم و به صورت ویدیوکال در جلسه هیات رییسه شرکت کردم. نمی‌دارم چه فردی با سانچز صحبت کرده و مبلغ قراردادش چه قدر بوده است. همه این‌ها را کنار بگذارید و از این موضوع خوشحال باشید به اندازه بودجه کشور برای انتخاب سرمربی خرج کردیم. 

ماجدی افزود: مهم‌ترین عامل. این است که با یک مربی ایرانی، یک برند لباس ایرانی و بچه‌های ایرانی می‌خواهیم وارد مسابقات شویم. در شرایط فعلی جای پرداختن به مسائل دیگر باید از این تیم ملی، این بازیکنان و این مربی حمایت کنیم. وظیفه فدراسیون و هیات رئیسه این است که فقط امکانات بیاورد تا این تیم با خیال راحت به جام ملت ها اعزام شود.

وی درمورد اینکه آیا پس از جدایی‌اش از سرپرستی فدراسیون برای مدیرعاملی یک باشگاه بزرگ با خودش صحبت شد، عنوان کرد: بله لما نپذیرفتم. بحث این نبود که فقط در فدراسیون کار کنم‌. من هم عملگرا هستم و هم واقعیت را نگاه می‌کنم. کاری که نواتم انجام بدهم و می‌دانم آخرش چه اتفاقی می‌افتد، سعی می‌کنم قبول نکنم.

سرپرست سابق فدراسیون درمورد آخرین شرایط تیم ملی نوجوانان، گفت: شرایط این تیم بسیار خوب است. باید به حسین عبدی و همکارانش خسته نباشید بگویم که اردوی‌شان در اصفهان تمام شد. باید یک اردوی بسیار خوب خارجی برای این تیم تدارک ببینیم. اگر بتوانیم در قطر برای نوجوانان اردو می‌گذاریم. در تاریخ ۱۰ فروردین قرعه کشی قهرمانی آسیا در تایلند برگزار می شود. اردوی بسیار زیادی برای جهانی شدن این تیم داریم.

ماجدی در گفت و گو با برنامه ورزشگاه  درخصوص اینکه آیا VAR به سال آینده هم نمی‌رسد، گفت: اکنون نامه‌های اینچنینی به من ارجاع نمی‌شود. این نامه‌ها برای رئیس، دبیرکل و کمیته تخصصی می‌رود و اگر چیزی بخواهد ثبت شود به هیات رئیسه می‌آید. البته تصور می‌کنم بتوان در سال آینده از VAR استفاده کرد که زمان دقیقش را نمی‌دانم. همزمان با  حضور من در ازبکستان، دبیرکل و کاروانی از ایران به قطر رفته بودندو امیدوارم این بخش انجام شود.

وی درمورد اینکه صفر شدن درآمدهای مالی فدراسیون از AFC با سفر اخیر تاج به مالزی برای دریافت پول های ایران نمی‌خواند، توضیح داد: تاج مذاکرات بسیار خوبی داشته است. آخرین باری هم که با او صحبت کردم، امیدوار بود بتوانیم مبالغی را از AFC و فیفا دریافت کنیم. ما در تحریم هستیم و هر راهی باز شود، آن‌ها پیش راهی دارند و راه باز شده را می‌بندد اما شک ندارم تاج مذاکره کرده و کارها را پیش می‌برد. منتظر طرف مقابل هستیم. حکایت همان فردی است که می‌گوید ۵۰ درصد طرف ما اوکی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز