خبرگزاری کار ایران

نجاری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

قزوینی‌ها در صدر مصرف فست‌فود در کشور/ جایگاه دوم استان در مصرف سیگار

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۴۰۹

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: استان قزوین از نظر میزان مصرف فست‌فود در کشور، رتبه نخست و مصرف سیگار رتبه دوم را دارد.

حمیدرضا نجاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: با توجه به اینکه مجوز فعالیت فست‌فود از سوی دانشگاه علوم پزشکی صادر نمی‌شود اما اجازه نمی‌دهیم تبلیغ شود و لازم است مردم برنامه اصلاح الگوی تغذیه داشته باشند.

وی افزود: نمی‌توان جلوی مردم در زمینه مصرف فست‌فود را گرفت و نمی‌توانیم بگوییم اصلا مصرف نکنند بلکه باید کمتر مصرف کنند و جزو رژیم ارجح و غالب آنها نباشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: در مراکز جامع خدمات شهری الگوی صحیح تغذیه که از کف تا رأس مشخص و ارائه شده و مردم می‌توانند از این الگوی صحیح تغذیه استفاده کنند.

نجاری اضافه کرد: در زمینه چاقی گرچه از استان‌های نخست کشور نیستیم اما از نظر فعالیت فیزیکی و روش زندگی سالم چندان جایگاه خوبی نداریم.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین درصد توقع ابتلا به دیابت در کشور 8 تا 9 درصد جمعیت است که در استان قزوین ابتلا به این بیماری غیرواگیر، 8.6 درصد است که در مراکز خدمات جامع سلامت غربالگری این بیماری و آزمایشات روتین انجام و خدمات لازم ارائه می‌شود.

نجاری بیان کرد: بر اساس آمار کشوری، حد انتظار ابتلای افراد بالای 30 سال به بالا به فشار خون حدود 24 درصد است که در استان قزوین هم میزان ابتلا همین درصد است.

وی شاخص‌های خدمات بهداشت محیط و حرفه‌ای را در استان قزوین بسیار قابل قبول دانست و افزود: در زمینه بهداشت دهان و دندان و ریشه‌کنی دندان‌های پوسیده دانش‌آموزان کلاس چهارم تا هفتم تا حد قابل قبول توجهی جلو رفته‌ایم که لازم است دانش‌آموزان مشارکت فعال داشته و به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کرده و اقدامات لازم صورت گیرد.

این مسئول ادامه داد: به صورت کلی، وضعیت بهداشتی استان قزوین مطلوب بوده و در شاخص‌های بهداشتی از خیلی جهات بالاتر است.

رصد و نظارت عالیه بر بیماری‌های واگیر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با بیان اینکه نمی‌توان گفت در زمینه بیماری‌های واگیر مشکل نگران‌کننده ای در استان وجود ندارد، اذعان کرد: ممکن است به طور مرحله‌ای مشکلی رخ دهد که نظارت عالیه وجود دارد و به طور روزانه رصد و پیگیری شده و اقدامات لازم مداخله‌ای و جلوگیری از گسترش بیماری‌ها انجام می‌شود.

طبق اذعان نجاری، مشکل عمده‌ای که در استان قزوین نگران‌کننده است بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت و فشار خون، کم تحرکی و فعالیت‌های فیزیکی و غیره است که مردم باید در شیوه زندگی، نوع تغذیه و تحرک بدنی خود دقت لازم را داشته باشند که با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت می‌توانند از آموزش‌های لازم در این زمینه‌ها برخوردار شده و از خدمات لازم بهره گیرند.

وی متذکر شد: در بسیاری از خدمات بهداشتی، درمانی و مباحث حوزه سلامت وزارت بهداشت و زیر مجموعه آنها یعنی دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر مجموعه‌ها تنها متولی هستند و همه دستگاه‌ها و خود مردم هم باید وارد میدان شده و در این حوزه برای ارتقای سلامت خود گام بردارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز