خبرگزاری کار ایران

در آستانه انتخابات با فعالان کارگری مطرح شد/ بخش اول

مجتبوی: جامعه کارگری می‌تواند نماینده حامی کارگران را روانه مجلس کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۲۳۶

اسدی: صداقت مهم‌ترین خواسته کارگران از نمایندگان است+فیلم

در بخش اول برنامه گفت‌وگو محور "راه نو" آیت اسدی و محسن مجتبوی به موضوع تاثیر انتخابات بر سرنوشت مردم پرداخته و بر ضرورت شفافیت و صداقت نمایندگان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قسمت چهارم برنامه تحلیلی و گفت‌وگو محور "راه نو" با حضور "آیت اسدی" و "محسن مجتبوی" از فعالان کارگری استان در استودیو ایلنا برگزار شد.

آیت اسدی درباره میزان هماهنگی انتخابات در کشور ما با مفاهیم رایج دمکراسی گفت: انتخابات برگرفته از شعارها و نظام جمهوری اسلامی است و جمهوریت کاملا بر اساس انتخابات است، تمام تصمیم‌گیری‌های مهم کشور بر پایه انتخابات است و مردم می‌توانند در سرنوشت خود اثر بگذارند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: از نظر جامعه کارگری نمایندگان مجلس قوانین متعددی را تصویب کردند که بر مبنای آنها در بسیاری از موارد جامعه کارگری به دلیل احراز برخی شرایط، نمی‌تواند به عنوان کاندیدا حضور داشته باشد، یعنی محدودیت‌هایی در احراز شرایط گذاشته شده که درنهایت جامعه کارگری متضرر شده است.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین ادامه داد: البته جامعه کارگری همیشه سعی داشته در پای صندوق‌ها مشارکت حداکثری داشته باشد، 68 درصد جمعیت استان بیمه شده تامین اجتماعی است و مشارکت آن‌ها می‌تواند اثر خوبی بگذارد.

وی با اشاره به تعلل جامعه کارگری در پرورش نیرو تصریح کرد: استان قزوین این قابلیت را دارد که در انتخابات ورود کند، اما تاکنون از این قابلیت استفاده نکرده است که ما سعی داریم روی این موضوع کار کنیم.

محسن مجتبوی هم با اشاره به ویژگی جمهوریت و اسلامیت در کشور گفت: مردم ما با هر سلیقه سیاسی حق انتخاب دارند، حدودا در بازه زمانی دهه 60 یا 70 تحصیلات کارگری پایین بود اما امروز بسیاری از آنها مدرک تحصیلی دارند و می‌توانند کاندیدای نمایندگی مجلس باشند، مشکل جامعه کارگری در مرتبه اول به خودشان برمی‌گردد، باید باور داشته باشند که می‌توانند ورد کنند.

وی سپس نسبت به داشتن اتحاد برای حمایت از نماینده‌ای که دغدغه کارگری دارد، ابراز امیدواری کرد.

تشکلات کارگری می‌توانند وضعیت موجود را برای جامعه ترسیم کنند

در ادامه اسدی گفت: نماینده‌ها در این دوره، هم درحوزه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون تجربه خوبی نداشتند و هم نتوانستند درک خوبی از مشکلات مردم را در مجلس ترسیم کرده و آن را با دولت مطرح کنند.

این فعال کارگری اضافه کرد: تصمیم‌هایی گرفته شد که جامعه کارگری و حقوق بگیر متضرر شد، ضمن اینکه وعده‌هایی که دولت و مجلس دادند محقق نشد، به عنوان نمونه در نتیجه برداشته شدن ارز ترجیحی، کالاها 50 برابر گران شده، درصورتی که پیش از این این‌ها به این شکل نبود و این‌ موضوعات انگیزه‌ها را کم می‌کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به وعده‌های نماینده‌ها برای جامعه کارگری عنوان کرد: این وعده‌ها عملی نشد، ما دوست داریم نماینده‌ای به مجلس برود که بتواند مشکلات را حل کند و اگر نتوانست موضوع را برای مردم بیان کند و مردم هم در این صورت همراهی خواهند داشت.

اسدی خاطرنشان کرد: تشکلات کارگری می‌توانند جایگاه و وضعیت را برای کارگران ترسیم کنند.

شفافیت از معیارهای مهم برای انتخابات است

مجتبوی هم گفت: مشارکت مهم است چون هیچ ابزاری به اندازه حضور، پشتوانه مردم نخواهد بود و این صرف نظر از سلیقه مردم است؛ نوع مشارکت هم اهمیت دارد، در چند دوره قبل عملکرد نماینده‌ها باعث کاهش مشارکت شده و امیدواریم بتوانند به شعارهای خود عمل کنند و  وعده‌های آنها قابل عمل باشد.

بازرس کانون شورای کارگری استان قزوین عنوان کرد: امیدواریم نمایندگان در انتصابات مشارکت نداشته باشد، آن‌ها باید مشاوران و تیم کارشناسی داشته باشند و در حوزه وظیفه اصلی خود کار کنند.

نمایندگان بر نقش نظارتی خود تمرکز داشته باشند

اسدی هم با اشاره به ملاک‌های کارگران برای انتخاب نمایندگان و تاکید به اهمیت صداقت اظهار کرد: این اولین بحثی است که کارگران مطرح می‌کنند، شما به عنوان نماینده وقتی می‌گویید کار می‌کنیم باید صداقت داشته باشید، اما برخی صداقت نداشتند و همین باعث شده اعتماد از بین برود.

وی درباره لزومه هماهنگی افزایش حقوق کارگران با تورم گفت: براساس قانون، افزایش دستمزد باید براساس تورم باشد.

این فعال جامعه کارگری با بیان اینکه با نمایندگان صحبت کردیم اما آن‌ها از وزیر طرح سوال نکردند، گفت: مجلس درصورتی در راس امور است که دولت به مجلس پاسخگو باشد، باید شعارهای نمایندگان از دخالت در امور دولت خارج شده و جنبه نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: گاه این احساس می‌شود که مجلس با دولت درباره مسایل مردم معامله می‌کند، مجلس درباره دستمزد کلیات لایحه را برگرداند، اما وقتی دولت شرایطی را مطرح کرد که متناسب با آن یک درصد از جیب مردم بردارد و به یک قشر بدهد، پذیرفته شد.

نمایندگان باید مطابق با برنامه وزرا به آن‌ها رای بدهند

مجتبوی هم در این باره گفت: صداقت و شفافیت ملاک جامعه کارگری است، نماینده‌ای که نتواند صادق باشد، در مناظره یک چیز بگوید و در عمل طور دیگری باشد، نمی‌توان به او اعتماد کرد، مجلس از نظارت غافل بوده، مردم در انتخاب وزرا نقش مستقیم ندارند و از طریق نمایندگان می‌توانند نقش آفرین باشند، نماینده باید برنامه‌های وزیر را نگاه کند، نه اینکه با لابی نفع خود، او را انتخاب کند.

بازرس کانون شورای کارگری استان قزوین ادامه داد: به نظر ما مجلس در نظارت بر عملکرد دولت در این دوره خوب نبوده است.

اسدی هم در این باره تصریح کرد: در شورای عالی کار هستم اما نمایندگان هرگز در جلسات آن شرکت نداشته‌اند، این درحالی است که بارها درخواست کرده‌ایم.

حجم ویدیو: ۱۸۹.۶۰M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۲۰:۱۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز