خبرگزاری کار ایران

راهبردها و برنامه‌های اجرایی مونسان در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

از تبدیل فرودگاه‌های کشور به موزه تا رفع موانع قانونی صادرات صنایع دستی و بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات بخش گردشگری

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۸۳۰

علی‌اصغر مونسان به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تبدیل فرودگاه‌های کشور به موزه، رفع موانع قانونی صادرات صنایع‌دستی و بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات بخش گردشگری را به عنوان بخشی از برنامه راهبردی و اجرایی خود در سه حوزه تخصصی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اصغر مونسان بعد از معرفی شدن به‌عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، برنامه راهبردی و اجرایی خود را در سه حوزه تخصصی تحت نظارت این وزاتخانه ارائه داد.

مونسان در این برنامه که به نمایندگان مجلس ارائه داد، ضمن توضیح اقدامات انجام گرفته در دوران مسئولیت دو ساله‌ خود در سازمان میراث فرهنگی، اهداف و برنامه‌های اجرایی در حال انجام و یا در دستور کار را نیز شرح داده است.

در ادامه به بخشی از راهبردها و برنامه‌های اجرایی مونسان در بخش‌های مختلف میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداخته می‌شود:

بر این اساس در بخش راهبردها و برنامه‌های اجرایی با هدف پیشرفت متوازن و متعادل میراث‌فرهنگی آمده:

با هدف بهینه سازی ساختار مدیریتی و تشکیلاتی و توانمند سازی جوامع محلی، ساماندهی و انتظام بخشی به فعالان بخش میراث‌فرهنگی و افزایش مشارکت خبرگان و تشکل‌های تخصصی در اتخاذ کلیه تصمیم‌ها تشکیل انجمن میراث‌فرهنگی بانگاه اقلیم محور در کلیه ادارات شهرستان‌ها و ادارات کل استانی همراه با عطای اختیارات ویژه جهت شناسایی، حفظ و احیای صنایع دستی همراه باتعامل و حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نهاهای ذیربط یا ذیمدخل به عنوان رکن اساسی نگاه این وزارتخانه به فعالیت‌هایش در دستور کار است.

دستیابی به راهکارهای اجرایی بهینه سازی ساختار مدیریتی بمنظور اثر بخشی حاکمیت از طریق کاهش تصدی گری و تمرکز دولت در حوزه سیاستگزاری، هدایت، حمایت و نظارت و همچنین ارتقاء نقش و سهم بخش غیر دولتی در بخش میراث‌فرهنگی (ملموس و غیر ملموس) طبیعی هدف گذاری شده است.

برنامه ریزی جهت توسعه کمی و کیفی نظام آموزشی رسمی (در مقاطع مختلف آموزشی) و عمومی بمنظور ارتقاء دانش تخصصی و همگانی، ترویج فرهنگ و گسترش آگاهی‌های عمومی در زمینه میراث‌فرهنگی (ملموس و غیر ملموس) و میراث طبیعی با هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی در حال پیگیری است.

برنامه ریزی و بررسی جهت ایجاد سازو کارهای لازم و تقویت انگیزه در مجامع علمی جهانی برای مطالعات ایرانشناسی و پژوهش‌های مرتبط با تمدن ایرانی – اسلامی در همکاری با مراکز علمی و پژوهشی خارجی در مرحله تبادل اطلاعات است.

تدابیر لازم حداکثری بمنظور ایفای سهم و نقش بخش میراث‌فرهنگی در ارتقاء شاخص‌های اقتصاد ملی، اشتغال زایی، کاهش محرومیت مناطق محروم و افزایش سطح معیشت جوامع محلی به عنوان هدف عملیاتی برای ادارات کل تدوین شده است.

افزایش حساسیت بخش قضایی نسبت به اهیمت آثار ملی و میراث‌فرهنگی و ایجاد شرایط حقوقی – مدیریتی و اقتصادی مناسب برای تعامل سازنده میراث‌فرهنگی و طبیعی با حیات جاری جامعه بمنظور ایجاد ارزش افزوده اقتصادی میراث‌ها بویژه در شهرها و بافت‌های تاریخی با هدف جلوگیری از تخریب آنها در دستور کار است.

ایجاد محیط حقوقی و اداری مناسب برای تحقق اهداف توسعه بخش از طریق تدوین، اصلاح و تکمیل قوانین و مقررات، تشکیلات روش‌ها و استانداردها در مورد میراث‌فرهنگی و میراث طبیعی از طریق تدوین مقررات خاص و اصلاح قوانین مربوطه و تهیه آیین‌نامه‌های لازم هدف‌گذاری شده است.

برنامه‌ریزی برای ایجاد حداقل یک موزه در هر شهر (هر شهر یک موزه) انجام شده است.

برگزاری جشن ملی افتتاح هشتصدمین موزه در کشور در پایان دولت دوازدهم در حال برنامه‌ریزی است.

برگزاری رویدادهای فرهنگی در فضاهای تاریخی متناسب با شان و ظرفیت آنها همراه با افزایش سهم میراث‌فرهنگی در اوقات فراعت و نشاط شهروندان در دست اقدام است.

احیاء بافت‌های تاریخی شهری از طریق انجام پروژه‌های الگویی مرمت شهری با مشارکت مردم و سایر دستگاه‌های ملی و استانی دست‌اندرکار برنامه‌ریزی شده است.

مرمت، حفاظت و احیاء سالیانه ۱۰ درصد آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی، افزایش سهم مشارکت‌های مردمی در مرمت تا ۵۰ درصد در دست بررسی است.

همسان‌سازی کمی و کیفی محوطه‌ها، مجموعه‌ها، بناها و پایگاه‌‌های میراث جهانی و ملی (علمی-پژوهشی،‌ اجرایی- عملیاتی، منظری،‌ ساختاری، آموزشی و گردشگری)‌ در دست بررسی قرار دارد.

همچنین در بخش راهبردها و برنامه‌های اجرایی با هدف پیشرفت متوازن و متعادل درحوزه صنایع دستی اشاره شده است:

 با هدف بهینه‌سازی ساختار مدیرتی و تشکیلاتی و توانمندسازی جوامع محلی، ساماندهی و انتظام بخشی به فعالان بخش صنایع دستی تشکیل شورای صنایع دستی با نگاه اقلیم محور در کلیه ادارات شهرستان‌های و ادارات کل استانی و نگاه به افزایش مشارکت خبرگان و تشکل‌‌های تخصصی در اتخاذ کلیه تصمیم‌ها با موضوع صنایع دستی همراه با اعطای اختیارات ویژه جهت شناسایی، حفظ و احیای صنایع دستی همراه با تعامل و حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط یا ذی‌مدخل به عنوان رکن اساسی نگاه این وزاتخانه به فعالیت‌هایش در دستور کار است.

حمایت و بسترسازی به جهت افزایش مبادی فروش صنایع‌دستی (نمایشگاه‌ها، بازارچه‌ها، سایت‌های تجارت الکترونیک، کیوسک‌ها و...) در داخل و خارج از کشور در دست اقدام است.

اهتمام در جهت رفع موانع قانونی صادرات صنایع‌دستی با حمایت مجلس شورای اسلامی و در تعامل با وزاتخانه‌های ذی‌ربط و ذی‌مدخل در دست اقدام است.

تاسیس بنگاه‌های تولیدی بزرگ صنایع‌دستی با هدف سفارش‌پذیری و توسعه این هنر- صنعت با اتکا به ظرفیت‌های بخش خصوصی در دست اقدام است.

بسترسازی و کمک به ایجاد اولین نمایشگاه دائمی و اولین پایانه صادراتی صنایع‌دستی با اتکا به ظرفیت‌های بخش خصوصی در دست اقدام است.

بسترسازی و کمک به ایجاد اولین نمایشگاه دائمی و اولین پایانه صادراتی صنایع‌دستی با اتکا به ظرفیت‌های بخش خصوصی در دست اقدام است.

بستر‌سازی و حمایت از ایجاد خوشه‌های صنایع‌دستی و شرکت‌های بزرگ مادرتخصصی با نگاه هدایت محور و سامانده برای فعالین حوزه صنایع‌دستی ضمن نگاه به بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز در دست اقدام است.

اقدامات علمی و پژوهشی با هدف تهیه نقشه راه مناسب با هدف توسعه اقتصاد صنایع‌دستی (فرهنگ‌سازی، تبلیغات، طراحی، برندسازی، نظارت، تولید، فروش، صادرات و...) در حوزه‌های تخصصی در حال بررسی و اقدامات لازم است.

ایجاد زیرساخت‌ها و تلاش جهت جلوگیری از تداخل صنفی و تعیین تکلیف رشته‌های مرتبط با صنایع‌دستی از دیگر اتحادیه‌های صنفی در کلیه استان‌ها هدف‌گذاری شده است.

تدوین سند کاهش تصدی‌گری دولت و تمرکز آموزش و اعطای مدرک به هنرجویان صنایع‌دستی توسط انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنایع‌دستی به‌عنوان یک راهبرد در دست بررسی است.

زمینه‌سازی جهت رفع ممنوعیت و محدودیت‌های موجود برای ارسال محصولات صنایع دستی در تعامل با وزارت ارتباطات(شرکت پست ج.ا.ا) در دستور کار قرار گرفته است.

زمینه‌سازی جهت ایجاد زیرساخت‌های معرفی و تبلیغات صنایع‌دستی ایران به مردم دیگر کشور‌های جهان در تعامل با رایزن‌های فرهنگی ایران در سال ۱۳۹۸ هدف‌گذاری شده است.

تدوین دستورالعمل و راهکارهای قانونی در زمینه حمایتی در تامین مواد اولیه مورد نیاز هنرمندان صنایع‌دستی و استادکاران در حال مطالعه است.

با هدف عرضه ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و تجاری صنایع‌دستی کشور حضور هیات‌های تخصصی در دیگر کشورهای جهان به طور منظم و دائمی برنامه جامع در دست بررسی است.

تدوین نظام مدیریت حفاظت و نجات بخشی آثار فرهنگی (ملموس و غیر ملموس) و طبیعی در معرض خطر و شناسایی و مستندسازی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی مغفول مانده و یا در شرایط بحران و هنرهای سنتی در حال زوال در دستور کار قرار دارد.

نهادینه‌سازی ارزش‌های هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کشور، حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی بخش از طریق توسعه آموزش‌های رسمی و تخصصی و ارتقا آگاهی عمومی در دستور کار قرار دارد.

حمایت از تنوع محصولات صنایع دستی کشور و خلق مزیت‌های جدید با حفظ اصالت‌های منطقه‌ای این هنر صنعت به منظور پاسخگویی به بازارهای هدف در حال مطالعه است.

تدوین نظام جامع حمایتی (تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای) و تشویقی فعالان در بخش هنرهای سنتی و صنایع‌دستی باهدف معالیت مالیاتی و تسهیل فرآیند صادرات صنایع‌دستی در دست مطالعه است.

سیایت‌گذاری و اجرای راهبردی مناسب جهت ورود اقلام صنایع‌دستی در متن زندگی (طرح صنایع دستی و جهیزیه) جوامع با تاکید بر کاربردی شدن محصولات تولیدی در دست اقدام است.

ایجاد زیرساخت و حمایت از برندسازی ملی و بین‌‌المللی و حمایت جهت ایجاد نمایندگی رسمی فروش محصولات صنایع‌دستی دارای برند ایرانی در خارج از کشور در دست پیگیری است.

از آنجاکه کشور جمهوری اسلامی در حوزه صنایع‌دستی فاخر در برخی از رشته‌ها در جهان بدون رقیب است، بسترسازی و کمک به برگزاری حراج آثار نفیس و فاخر در حوزه صنایع‌دستی به منظور تاثیرگذاری در بازار اقتصاد هنر و همچنین زمینه سازی به جهت حضور صنایع دستی در بازار بورس به عنوان کالای سرمایه‌ای در دست بررسی است.

با توجه به نقش سازنده و تاثیرگذار صنایع دستی به عنوان کالای هنری در دوره تحریم‌های خصمانه کسب کرسی ریاست شورای جهانی صنایع دستی در دست اقدام است.

با تاکید بر گسترش دولت الکترونیک ایجاد سامانه هوشمند صدور و اعطای مجوزهای فعالیت‌ صنایع دستی با هدف جلوگیری از هدر رفت زمان و انرژی متقاضیان در دستور کار قرار دارد.

توسعه مراکز خلاق و راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی و خانه‌های ایرانی در مناطق شهری و روستایی مستعد کشور به منظور حمایت از هنرمندان و صنعتگران کم درآمد و فراگیر کردن نظام آموزش استاد شاگردی در دست اقدام است.

تدوین نظام جامع استاندارد و حمایت از حقوق مصرف کننده صنایع دستی در دست اقدام است.

برنامه‌ریزی جهت کاهش قمیت تمام شده و فروش محصولات صنایع دستی ضمن ایجاد زیرساخت‌های حمایتی ویژه از واحدهای عرضه صنایع دستی که نسبت به رعایت حقوق مصرف کننده اهتمام دارند در دست اقدام است.

در بخش راهبردها و برنامه‌های اجرایی با هدف پیشرفت متوازن و متعادل در حوزه گردشگری نیز به موارد زیر اشاره شده است:

تدوین سند راهبردی، برنامه‌های ملی، منطقه‌‌ای و استانی توسعه گردشگری با همکاری سازمان‌های بین‌المللی و ذینفعان در دست اقدام است.

تشکیل و ترویج تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری در سطح ملی و استانی در دست اقدام است.

واگذاری امور تصدی‌گری به تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی گردشگری بر اساس بند ث ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار دارد.

بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات بخش گردشگری در دست انجام است.

از آنجایی که تکالیف قانونی مندرج در برنامه و اسناد بالادستی برای سایر دستگاه‌ها در ارتباط با گردشگری شفافیت و قاطعیت لازم را دارا نیست هدف‌گذاری شده است تا نظر برنامه نویسان بودجه‌ای به تخصیص اعتبارات خاص گردشگری در دستگاه‌های اجرایی مرتبط و تکلیف این دستگاه‌ها به اجرا و هزینه کرد این بودجه با هدف افزایش سهم گردشگری در GPD اقدام نموده و الزامات قانونی و اقدامات اجرایی در راستای قوانین و مقررات مصوب یا تصویب قوانین و مقررات جدید اعم از طرح، لایحه و دستورالعمل مورد اجرا قرار کیرد.

توسعه متوازن گردشگری با ارتقا کمی و کیفی، تنوع بخشی و گسترش پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و بهره‌گیری از علوم و فناوری‌های روزآمد در بخش گردشگری هدف گذاری شده است.

سازو کارهای لازم با هدف تقویت انگیزه و آشنایی بیشتر مردم با روش‌های مختلف گردشگری در دست بررسی است.

تدوین سند راهبردی گردشگری، زیارتی و دفاع مقدس با همکاری دستگاه‌‌های ذی‌ربط در دستور کار قرار دارد.

استفاده از ظرفیت‌های محلی در قالب شرکت‌های خصوصی و تعاونی‌های محلی جهت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در دست مطالعه است.

اعطای مشوق‌های ویژه به سرمایه‌گذاران، جهت توسعه زیرساخت‌ها و تسهیلات نوین همساز با محیط- زیست و مصالح بومی هدف‌گذاری شده است.

شناسایی محل‌های مداخله و شکاف‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری گردشگری و الحاقات قانونی برای مستثنی کردن آن‌ها در دست بررسی است.

تدوین نظام جامع استانداردهای ناظر بر محصولات و خدمات گردشگری هدف‌گذاری شده است. حمایت از تنوع محصولات گردشگری و خلق مزیت‌های جدید به منظور پاسخگویی به بازارهای هدف شناسایی بازارهای هدف گردشگری، تبادل تجارب، ارتقا سطح همکاری فیمابین با تاکید بر ایجاد توازن در تبادل گردشگر داخلی و خارجی و آشنایی مردم با این مقوله هدف‌گذاری شده است.

ایجاد زمینه‌های لازم برای کاهش ارتقا بخش به منابع مالی دولتی از طریق افزایش مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در بخش گردشگری و تلاش جهت افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در موضوع گردشگری در دستور کار قرار گرفت.

ارتقا کمی و کیفی نیروهای انسانی از طریق ایجاد نظام بهینه آموزش، ارتقا تخصص و مهارت و حمایت از نیروی انسانی شاغل در بخش گردشگری ایجاد نظام مدیریت بروز و کارآمد مدیریت و کنترل پروژه به‌منظور هدایت، پایش و ارزیابی مستمر فعالیت‌های بخش گردشگری هدف‌گذاری شده است.

تهیه بانک اطالاعاتی مشاغل موجود در صنعت گردشگری هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شده است.

برنامه‌ریزی جهت تبیین و نهادینه کردن معیارهای اخلاق حرفه‌ای در فعالیت‌های مرتبط با بخش از جمله کد اخلاق گردشگری برای ارتقا سطح سلامت بخش میراث‌فرهنگی (ملموس و غیر ملموس)، طبیعی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری و انطباق آن با معیارها و ارزش‌های ملی – اسلامی در دستور کار است.

اقدام عملیات جهت صیانت از میراث طبیعی و تنوع زیستی و تنوع منظر کشور و تعمیق رابطه مردم با طبیعت از طریق توسعه پایدار طبیعت‌گردی باتوجه به آمایش سرزمینی هر منطقه در دستور کار قرار دارد.

ایجاد تقویم زمانی گردشگری با اتکا به پتانسیل‌های آب و هوایی کشور در ارتباط با زیست اقلیم انسانی و تقویم زمانی مناسب در دست مطالعه و تهیه است.

هماهنگی جهت تبدیل فرودگاه‌های کشور به موزه چراکه فرودگاه‌های بین‌المللی کشور ایستگاه اول قریب به اتفاق گردشگرانی است که از خارج از کشور به ایران سفر می‌کنند.

ایجاد تعامل با سازمان‌ها و نهادهای ذیربط در ایجاد ظرفیت‌های جدید برای تسهیل در امور گردشگران خارجی در دستور کار قراردارد.

ایجاد و گسترش زیرساخت‌های حمل و نقلی و متنوع مطابق استانداردهای بین‌المللی برای گردشگران و استانداردسازی و ارتقا کمی و کیفی تاسیسات پذیرایی و اقامتی بین‌راهی در دستور قرار دارد.

ایجاد زمینه حضور فعال در کنفرانس‌های بین‌المللی گردشگری و اجلاس‌های بین‌المللی منطقه‌ای سازمان جهانی جهانگردی هدف‌گذاری شده است.

برنامه ریزی جهت حضور فعال در رسانه‌های تصویری بین‌المللی (شبکه‌های پر بیننده) و حضور فعال در رسانه‌های شنیداری و نوشتاری بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است.

در راستای توجه ویژه به گردشگری سلامت و درمانی در کشور و ایجاد زیرساخت‌های کنترلی، هدایتی و نظارتی با همکاری وزارت بهداشت هدف‌گذاری شده است.

در راستای ایجاد زیرساخت‌ها و مقررات گردشگری دریایی در کشور با توجه به سواحل شمال و جنوب کشور و جزایر زیبای ایران موضوع رونق گردشگری دریایی در دستور کار قرار دارد.

با هدف تهیه نقشه گردشگری طبیعت (اکوتوریسم) باتوجه به اقلیم‌های متفاوت و گونه‌های گیاهی و جانوری در کشور مطالعات زیرساختی مورد نظر قرار گرفته است.

برنامه‌ریزی ویژه جهت لحاظ گردشگری مذهبی در کشور با توجه به وجود زیارتگاه‌های متعدد و مرقد (اقام هشتم(ع)، حضرت معصومه(س)، شاهچراغ) و سایر امامزادگان و ایجاد سهل‌ترین شرایط برای تشرف شیعیان جهان هدف‌گذاری شده است.

فراهم‌آوری زمینه گردشگری ورزشی در کشور در تعامل با وزارت ورزش و جوانان با هدف برگزاری مسابقات و تورهای مشوقان ورزشی هدف‌گذاری شده است.

تدوین نظام جامع آموزش ساختارمند منابع انسانی متخصص در بخش گردشگری کشور اعم از دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی (ستاد و صف) در دستور کار قراردارد.

فراهم‌آوری اعطای تسهیلات مناسب توسط بانک‌های عامل برای تاسیسات گردشگری و نظارت مستمر بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری و بررسی درصدر پیشرفت کارها بر اساس تسهیلات دریافتی موضوع فعالیت گردشگری هدف‌گذاری شده است.

ایجاد تعامل در همکاری مقامات شهری و پلیس در برخی از شهرها برای تسهیل در تردد گردشگران به سایت‌های گردشگری و هتل‌ها، برنامه‌ریزی جهت تعامل با پلیس راهور و ناجا و وزات راه و ترابری جهت نصب علائم مناسب در جاده‌های کشور و خصوصا سایت‌های گردشگری (به زبان‌های خارجی) و نصب استاندارد و سراسری علائم مناسب و راهنمایی گردشگران در شهرهای هدف بازار گردشگری (به زبان‌های خارجی) هدف‌گذاری شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز