کد خبر: 792519 A

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری:

محمدابراهیم لاریجانی گفت: با گردشگری تک‌محصول فقط به بازار غرب چسبیده‌ایم و محصولات دیگر مانند گردشگری سلامت، زیارت، عرفان، ادبیات و غیره که می‌تواند 12 ماه سال برای تمام استانها مسافر داشته باشد را فراموش کرده‌ایم. ما در یک بازار تک‌محصولی گردشگری دست و پا می‌زنیم و نمی‌خواهیم از این تک‌محصول بودن بیرون بیاییم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سمینار تخصصی گردشگری و تحول دیجیتال با حضور مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی، مدیرکل دفتر بازاریابی تبلیغات گردشگری، اساتید دانشگاه و راهنمایان گردشگری برگزار شد.

محمدابراهیم لاریجانی (مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری) با اشاره به مفهومی که از دیجیتال شدن در ذهن تداعی می‌شود، گفت: اگر امروز از خود بپرسیم که مشکل گردشگری کشور چیست، پاسخ می‌دهیم که زیرساخت نداریم. این در حالی است که نداشتن زیرساخت حرف دقیقی نیست چراکه با تعداد زیادی از هتل‌ها و تاسیسات گردشگری روبه‌رو هستیم که بسیاری از آنها با اتاق‌های خالی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: پس مفهوم نبود زیرساخت گسترده‌تر از آن است که بتوان به هتل و تاسیسات گردشگری ارتباط داد. مثلا برای گردشگران اروپایی ممکن است زیرساخت نداشته باشیم اما برای سایر گردشگران از جمله گردشگران زیارتی و کشورهای همسایه زیرساخت داریم. با این وجود ضریب اشغال هتل‌ها خالی است پس مشکل جای دیگری است.

لاریجانی با اشاره به آن که در این نقطه است که بحث تبلیغات و معرفی ایران مطرح می‌شود، گفت: می‌پذیرم که در حوزه بازاریابی با مشکل روبه‌رو هستیم اما تبلیغات و معرفی ایران یکی از اجزای بازاریابی است چراکه بازاریابی چهار رکن از جمله محصول، قیمت، مکان‌های توزیع و تبلیغات را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری خاطرنشان ساخت: اگر نگاهی به حوزه تورهای خروجی داشته باشیم، می‌بینیم که هر چهار رکن بازاریابی در تورهای خروجی عملیاتی شده‌اند اما در تورهای ورودی تک‌محصولی عمل کرده‌ایم و فقط تاریخ و فرهنگ را که شامل پنج استان می‌شود و فقط برای چهار ماه مسافر دارد، ارائه داده‌ایم و محصولی برای هفت ماه دیگر سال و سایر استان‌هایمان نداریم.

وی یادآور شد: با گردشگری تک‌محصول فقط به بازار غرب چسبیده‌ایم و محصولات دیگر مانند گردشگری سلامت، زیارت، عرفان، ادبیات و غیره که می‌تواند 12 ماه سال برای تمام استانها مسافر داشته باشد را فراموش کرده‌ایم. ما در یک بازار تک‌محصولی گردشگری دست و پا می‌زنیم و نمی‌خواهیم از این تک‌محصول بودن بیرون بیاییم.

لاریجانی با تاکید بر آنکه اگر به گردشگری به عنوان یک صنعت نگاه می‌کنیم باید تفکری صنعتی را در این حوزه اعمال کنیم، یادآور شد: طی این سالها شاهد آن بودیم که محصولات صنعتی که تبدیل به یک برند شده‌اند، سعی کردند محصولات متنوعی ارائه دهند اما تاکنون کدام برند هتل‌داری در توسعه محصول خود از همگن و غیرهمگن گرفته تا محصولات افقی و عمودی توسعه داشته است. نباید فراموش کرد که محصول جدید، بازار جدید و کشور جدید را به دنبال خواهد داشت. باید توسعه محصول داشته باشیم.

وی ادامه داد: در واقعیت می‌توان گفت 20 هزار نفر گردشگر ورودی داریم و وقتی می‌گوییم تعداد گردشگران ورودی کشور هفت میلیون نفر است، این تعداد حاصل کار دفاتر خدمات مسافرتی نیستند بلکه یا خودشان به کشور آمده‌اند که می‌تواند در حوزه تجاری یا بازرگانی باشد یا به عنوان زائر آمده‌اند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در ادامه به بحث قیمت اشاره کرد و گفت: در حوزه گردشگری قیمت بسیار اهمیت دارد و حرف اول و آخر را می‌زند. ایران در حوزه قیمت‌گذاری سفر چه کارهایی انجام داده است؟ ما می‌گوییم مقصدی ارزان هستیم این در حالی است که سفر یک هفته‌ای گردشگر چینی به ترکیه 600 دلار و همان سفر به ایران 1400 دلار تمام می‌شود. حتی ترکیه برای عراقی‌ها 370 دلار و سفر به ایران برای عراقی‌ها 450 تا 620 دلار می‌شود. اینجاست که به این نتیجه می‌رسیم طی این سالها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به حوزه قیمت‌گذاری‌ها ورود نکرده و نتوانسته آن را کنترل کند.

کانال‌های توزیع و فروش یکی دیگر از مباحثی بود که لاریجانی به آن اشاره کرد و گفت: در تورهای خروجی محصولات زیادی پیش‌روی گردشگران قرار می‌گیرد و قیمت‌ها نیز بسیار ارزان هستند این در حالی است که در حوزه تورهای ورودی کانال توزیع سفر نداریم و اگر کسی هم بخواهد به این حوزه ورود کند توسط برخی افراد با خاک یکسان می‌شود چراکه آنها معتقدند فقط خودشان باید در این بازار فعال باشند. می‌توان گفت برخی آدم‌های منسوخ و قدیمی این کانال را در دست گرفته‌اند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که تور ترکیه در ایران را آژانس‌های ایرانی می‌فروشند نه آژانس‌های ترکیه‌ای اما ما سعی داریم تورهای ایران را در کشورهای خارجی توسط آژانس‌های ایرانی بفروشیم این به معنای شبکه توزیع در این حوزه است. حتی در حوزه تبلیغات نیز شاهد آن هستیم که آژانس‌ها هستند که تورهای ترکیه را در ایران تبلیغ می‌کنند چراکه قطعا تلویزیون ما تور ترکیه را تبلیغ نمی‌کند. بنابراین در این حوزه نیز نتوانسته‌ایم درست عمل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد منافع شخصی و گروهی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند حتی با استارتاپ‌ها و ویزای الکترونیک مخالفت می‌کنند چراکه معتقدند بخشی از درآمدهایشان از طریق ویزافروشی حاصل می‌شود. این در حالی است که در حوزه دیجیتال نیازمند توجه ویژه به هر چهار رکن بازاریابی هستیم و همه این ارکان باید به اپلیکیشن تبدیل شود. ما با فعالیت محدود و سنتی در حوزه گردشگری روبه‌رو هستیم که بلای جان گردشگری شده است.

در ادامه این سمینار از سایت ویزیت ایران رونمایی شد و در خصوص امکانات و خدماتی که این سایت به گردشگران داخلی و خارجی ارائه می‌دهد، صحبت به میان‌ آمد. در این میان سایت ویزیت ایران با هدف جذب گردشگران و مخاطبان داخلی و خارجی محتوایی از تاریخ و فرهنگ، آب و هوا، جاذبه‌های گردشگری ایران، میراث ملموس، اکوتوریسم و غیره را در بخش‌های مختلف استانی و شهرستانها در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و به زودی علاوه بر زبان فارسی و انگلیسی، زبان چینی نیز به این سایت اضافه خواهد شد.

سازمان میراث فرهنگی محمدابراهیم لاریجانی تور ورودی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر