کد خبر: 768262 A

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری خبر داد:

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: کنسرسیوم‌ها با ایجاد بستر اقتصادی و اجرایی، اطلاعات میدانی حاصل از فعالیت "میز" کشورهای بازار هدف را به اقدام و عمل تبدیل می‌‎کنند.

به گزارش ایلنا، محمد ابراهیم لاریجانی (مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری) با بیان اینکه دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در سال گذشته با ایجاد "میز" هر یک از کشور‌های بازار هدف، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از سلایق و علایق اتباع کشور‌های هدف گردشگری ایران کرده است؛ گفت: پیرو این اقدام، با کمک اعضای میز این کشور‌ها؛ تحقیق بازار انجام گرفت و بر اساس آن برنامه عملیاتی نفوذ و ورود به بازار با تفکیک هر یک از کشور‎ها تدوین شد.

 وی با اشاره به اینکه هم اکنون هر یک از کشورهای هدف علاوه بر اکشن پلن بازاریابی دارای دو برنامه اجرایی جداگانه  شامل" برنامه دیحیتال مارکتینگ" و "برنامه اطلاع‌رسانی و تبلیغات" هستند؛ افزود: در همین راستا در کنار  میز کشور‌های بازار هدف که وظیفه جمع‌آوریاطلاعات میدانی برای تصمیم‌سازی و تدوین برنامه عملیاتی به منظور ورود به بازار هدف را عهده دار هستند؛ کنسرسیوم‌هایی برای اقدام و عمل تشکیل می‌شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در سال جاری خروجی مشورت‎ها و تصمیمات میز کشور‌ها که منتج به یک برنامه عملیاتی مدون و یکساله با اهداف کمی و کیفی شد؛ می‌بایستی اجرا شود و به نوعی در دستور کار همه متولیان و ذینقشان قرار گیرد.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ادامه داد: بر خلاف کارکرد میز‌های کشور‌های بازار هدف که ماهیت مشورتی  داشته  و اعضای آن ترکیبی از فعالان تخصصی، دولتی‌ها، صاحب‌نظران و دانشگاهیان است تا اطلاعات دقیق برای تحقیق بازار و تدوینیک برنامه واقع نگر  عملیاتی را فراهم کنند؛ این کنسرسیوم‌ها کاملا ماهیت اقتصادی و عملیاتی دارند و کاملا بر اساس یافته‌های میز هر کشور وارد اجرا می‌شوند.

وی تصریح کرد: کنسرسیوم‌های هر کشور بازار هدف متشکل خواهد بود از  کسب و کارها و فعالان بخش خصوصی گردشگری  به ویژه دفاتر خدمات مسافرتی استان‌هایی که به لحاظ انطباق بازار با محصول  به نوعی مقصد گردشگران آن کشور بازار هدف هستند.

لاریجانی تصریح کرد: به طور مثال بخش خصوصی فعال استان‌های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و فارس در کنسرسیوم چین و استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، قم و خراسان رضوی در کنسرسیوم عراق و به همین ترتیب منطبق بر محصول گردشگری استان‌های مختلف و  با مشارکت بخش خصوصی گردشگری آن استان‌ها کنسرسیوم‌هایی برای کشورهای چین، عراق، آذربایحان عمان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، هند، روسیه، ارمنستان و کشور‌های اروپایی  شکل می‌گیرد .

وی افزود: همچنین ادارات‌کل میراث‌فرهنگی و گردشگری این استان‌ها؛ شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی این استان‌ها،  ایرلاین‌ها و سایر ذینفعان در استان مقصد و  یا در کشور هدف نیز بخشی از اعضای این کنسرسیوم‌ها خواهند بود .

لاریجانی گفت: کنسرسیوم بازاریابی و تبلیغات کشور‌های بازار هدف که به تفکیک هر کشور تشکیل خواهد شد؛ برنامه عملیاتی تدوین شده در آن بازار را اجرا خواهد کرد و متعاقبا از منافع اقتصادی حاصله  نیز  بهره مند خواهند شد.

مدیر‌کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری با اشاره به اینکه اقداماتی نظیر شرکت در نمایشگاه‌ها، تهیه و تولید اقلام تبلیغاتی، تامین هزینه تبلیغات محیطی رسانه‌ای و تلویزیونی، تهیه و طراحی وب  مشترک و یا تقسیم کار بین خود بر اساس محصول یا نوع تور، برگزاری تور‌های آشناسازی و سایر اقدامات دیگر در دستور کار کنسرسیوم‌ها خواهد بود؛ یاد‌آور شد:  با تجمیع ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، منابع  و با حذف موازی‌کاری و رقابت‌های فرسایشی  و تبدیل آن به تقسیم منافع  و‌ با ایجاد هم‌افزایی‌، نهایتا حجم فعالیت‌ها متمرکز‌، هدفمند و به لحاظ کمی و کیفی ارتقا خواهد یافت. ضمن اینکه با کاهش و سر‌شکن شدن هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی برای اعضای  کنسرسیوم  مواجه خواهیم بود.

 وی در تشریح اقدامات پیش رو در این زمینه گفت: در گام نخست از سی کشور بازار هدف اولویت‌دار گردشگری ایران، دو سطح اول از اولویت‌ها شامل ده کشور  اول بازار هدف گردشگری ایران  ملاک عمل  برای ایجاد و تشکیل کنسیرسیوم است‌.

 لاریجانی خاطرنشان کرد: بنابراین  در نظر است در یک بازه سه ماهه ده کنسرسیوم توسط علاقه‌مندان، ذینفعان و فعالان  گردشگری به تفکیک کشور هدف ایجاد شود و با برگزاری چند جلسه توجیهی و آموزشی  و همسطح‌سازی اطلاعات برای ورود به بازار و تهیه و تدارک پکیج‌های مناسب و حرفه ای و فراهم آوردن سایر الزامات کار عملیاتی کنسرسیوم‌ها آغاز شود.

لازم به ذکر است حضور و عضویت همه دفاتر خدمات مسافرتی استان‌های مقصد، متناسب با بازار هدف در این کنسرسیوم‌ها هیچگونه محدودیتی ندارد و حتی ممکن است برخی از دفاتر خدمات مسافرتی توانمند در چند بازار و چند کنسرسیوم  عضویت داشته باشند.

 به گفته مدیر‌کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری هرچند به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت منابع و امکانات و ظرفیت دفاتر خدمات مسافرتی، پس از مدتی این کنسرسیوم‌ها تخصصی خواهند شد و گلچینی از فعالان علاقه‌مند در هر بازار شکل خواهد گرفت لیکن در بدو تاسیس هیچگونه انحصار و محدودیتی نخواهیم داشت.

دفاتر خدمات مسافرتی بازاریابی و تبلیغات گردشگری کنسرسیوم بازاریابی و تبلیغات گردشگری کشورهای هدف گردشگری بازار هدف کشورهای بازار هدف
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر