کد خبر: 729448 A

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌بعد از حضور در سالن سوره حوزه هنری و تماشای گروه موسیقی اقوام «نجوای کتول» گلستان در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف قرار گرفت و به سوالات آنها پاسخ داد.

به گزارش ایلنا،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌بعد از حضور در سالن سوره حوزه هنری و تماشای گروه موسیقی اقوام  «نجوای کتول» گلستان در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف قرار گرفت و به سوالات آنها پاسخ داد.

سیدعباس صالحی درباره موسیقی اقوام بیان کرد: موسیقی اقوام و نواحی به نحوی بخشی از هویت رنگین کمانی ما است. موسیقی اقوام به اعتباری که رنج­ها، شادی‌­ها، زخم‌ها و خیزش اقوام را در طول تاریخ نشان می­‌دهند، در کلام و نوا نیز تاریخ ایران را در هویت اقوام نشان می‌­دهند.

او ادامه داد: به نظر می­‌آید موسیقی اقوام ما ظرفیت قابل توجهی را در ارتباط با دیپلماسی فرهنگی دارد تا از طریق این نوع موسیقی با جهان و به ویژه با اقوام دیگر که از نظر تاریخی رابطه بیشتری داشتیم ارتباط پیدا کنیم. در طول سال­های اخیر و به ویژه در دو سال گذشته یکی از مواردی که به طوری جدی پیگیر بودم این است که هویت اقوام به ویژه موسیقی اقوام را می­توان به عنوان مزیت نسبی خود بدانیم.

صالحی اضافه کرد: من سفری داشتم و با فاصله به جشنواره موسیقی آمدم اما اولین حضورم در اجرای موسیقی اقوام با این نگاه است که این نوع موسیقی می‌­تواند طلیعه‌­ای برای ارتباط موسیقیایی ما در دوره جدید باشد. حتما با همین نگاه پشتیبانی‌های جدی­تری صورت می‌گیرد و باید بگیرد. بخشی درباره ثبت موسیقی اقوام و بخش دیگری درباره نشر این نوع موسیقی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌درباره اینکه وزارت ارشاد بعد از سی و چهار دوره از جشنواره فجر نتوانسته هنرمندان برگزیده را جذب کند و 90 درصد از هنرمندان برجسته به صورت مستمر در جشنواره فجر حضور ندارند، گفت: معمولا اقدام عاجل کار سختی است اما با این نگاه که مسیری را طی و حس کنیم قدم به قدم پیش خواهیم رفت، مسئله درستی است. جشنواره‌های مختلف فجر باید به گونه­‌ای باشند که نام­آوران، نسل­های میانی و هم نسل نو در آن حضور داشته باشند و جشنواره‌­ها ارتباط میان نسلی را فراهم کنند. اگر نام آوران غایب باشند بخشی از کار کمبود دارد، اگر کسانی که تازه وارد میدان شده­‌اند ­اما استعدادهای آینده باشند نیز غایب باشند باز هم بخش دیگری است که جشنواره به نظر ناقص می‌­آید.

او گفت: تلاش بر این بوده که نام آوران و نامداران بیشتری در فضای این دوره از جشنواره حضور داشته باشند. حضور استاد فرهت، دوستان ما و آقای ترابی با همین نگاه بوده که گامی ‌به جلو با حضور نام­آوران داشته باشیم. البته این به معنای این نیست که از نسل میانی و نسلی که تازه وارد این مسیر شدند اما استعداد درخشان هستند، غافل شویم. آیین نامه‌­ای امسال تنظیم و تدوین کرده‌­اند که مثل هر مقرراتی نیازمند اصلاحات و بازبینی‌های بعدی است، با همین نگاه است تا مسیر مشخصی را برای جشنواره فجر داشته باشیم. امسال شروع این روند است و می‌تواند با پیگیری­‌ها و نوآوری­‌ها و بازنگری­‌ها برای سال­‌های آینده در این مسیر تکمیل­‌تر حرکت کند.

صالحی در پاسخ به اینکه مسائل اقتصادی به مرگ برخی از شاخه‌ها در موسیقی منجر شده است و اینکه آیا افزایش بودجه مشخص برای حمایت از موسیقی اقوام در نظر خواهید گرفت، گفت: فکر می‌­کنم در دو حوزه خاموشی، مرگ یا کمرنگی موسیقی نواحی را داریم که بخشی از آن در حوزه‌های پژوهشی است و ما عملا نتوانستیم به اندازه کافی ثبت موسیقی نواحی را داشته باشیم و این امر منتهی شده تا بخشی از قسمت‌ها به دلیل همین موضوع انقطاع پیدا کند و بخش دیگر هم مسئله اقتصادی است. آنچه که مورد نظر است و ان شاالله دفتر موسیقی دنبال می‌­کند و جشنواره­‌ها می­‌توانند با این نگاه حرکت کنند، پرداخت به این دو ضلع است اما ثبت موسیقی نواحی را باید جدی­تر دنبال کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌افزود: ما باید به فضای اقتصادی فکر کنیم. ان شاالله دفتر موسیقی در هر دو بخش برنامه‌هایی خواهد داشت و امیدواریم شرایط اقتصادی به ما کمک کند تا این دو مسئله را انجام دهیم. نگاه ما این است که بحث ثبت و پژوهش و بحث اقتصاد گروه‌­های موسیقی را جدی­‌تر بگیریم. به نظر می­‌آید می­‌توان بخشی از اقتصاد موسیقی نواحی را با حمایت­‌ها و بخش دیگر با فرصت­‌های شغل و کار در محیط همان مناطق ایجاد کرد. برخی از سلیقه‌­ها و یا نگاه­‌هایی که محدودیت ایجاد می­‌کنند، پاره­‌ای از مسائل را برای موسیقی نواحی به وجود می‌آوردند که می‌تواند به این حوزه ضربه بزند.

او اظهار کرد: بخشی از حوزه کاری ما به تسهیل کسب و کار موسیقی نواحی هم برمی‌گردد که فرصت‌های شغلی را بیشتر فراهم کند. گفت­‌وگوهایی با نیروی انتظامی ‌و اماکن داشتیم تا فرصت‌های شغلی را برای موسیقی نواحی گسترده کنند که این امر می‌­تواند در کنار حمایت‌های دیگر کمک کننده باشد.

صالحی همچنین درباره پرسشی مبنی بر بازنگری در سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر نیز بیان کرد: بخشی از این بازنگری نسبی با نگاهی که در فضای آیین­نامه اتفاق می‌­افتد و در اجرا عملی شده، با توجه به همین نگاه بوده است تا با تجربه­‌های گذشته برای امسال و سال‌های بعد بازنگری کنیم. مهم این است که قدم به قدم تکامل تدریجی پیدا کند. حتما همه‌­ی تحولات از طریق پوست اندازی صورت نمی‌­گیرد و امسال اتفاقات خوبی با همین نگاه انجام شده است.

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا جشنواره ارز دولتی نداشته است، توضیح داد: پنج گروه خارجی با ارز دولتی آمده­‌اند.

همچنین علی ترابی که وزیر ارشاد را همراهی می‌­کرد، پرسشی مبنی بر اینکه آرشیوی از اجراهای دوره­‌های مختلف جشنواره روی سایت جشنواره وجود ندارد، بیان کرد: تمام اطلاعات جشنواره روی سایت وجود دارد. در دوره­ای این آرشیو برداشته شد اما ما آن را دوباره بازگرداندیم.

موسیقی سنتی وزارت ارشاد کنسرت سیدعباس صالحی بنیاد رودکی سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی ف
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر