کد خبر: 724265 A

انجمن زنان کارآفرین در صدد آن است تا همایش چهاردهم را با موضوع زنان کارآفرین؛ زندگی و کار در بهمن ماه سال جاری برگزار کند.

به گزارش ایلنا، انجمن زنان کارآفرین با هدف اشاعه فرهنگ کارآفرینی توسط عده‌ای از بانوان کارآفرین و صاحب کسب و کار در سال ۱۳۸۳ شکل گرفت.

ماموریت انجمن، همکاری و تعامل با نهادهای متناظر، سازمان‌های دولتی و عمومی به خصوص دانشگاه‌ها، ارائه نظر مشورتی و حقوقی، تهیه بانک اطلاعاتی، بررسی و تحقیق درباره فرصت‌ها، مشکلات، نیازها و اولویت‌های اعضای کسب و کار است.

جهت تحقق اهداف و ماموریت‌های انجمن کمیته‌هایی مانند آموزش و مشاوره، پژوهش، ارتباطات، عضویت، مالی، اجرائی تشکیل شده و در کارگروه‌های تخصصی چون صنعت و تجارت، کشاورزی و محیط زیست، صنایع دستی و گردشگری و آی تی با حضور اعضایی که کسب و کار مرتبط با آن دارند، با هدف تقویت اکوسیستم کارآفرینی ارتباط با بخش دولتی، بخش خصوصی و نهادهای مدنی برقرار می‌شود. پس از برگزاری همایش موفق توسعه کارآفرینی زنان در ایران موضوع اکوسیستم کارآفرینی مورد توجه قرار گرفت و انجمن در زمینه سازی برای ارتباطات مؤثر با بخش‌های مختلف نقش آفرینی کرد که منجر به ایجاد ارتباطات عمیق‌تر و گسترده‌تر با نهادهای مرتبط شد.

انجمن در راستای هدف اصلی خود که ترویج فرهنگ کارآفرینی زنان است با شناسایی استعداد و ظرفیت‌های کارآفرینان زن و تهیه بانک اطلاعات زنان کارآفرین در استان‌های مختلف (طی سفرهای استانی و جشنواره‌ها و همایش‌ها و نشست‌های فصلی و سالانه) و معرفی آن‌ها در برنامه‌ها و مناسبت‌های مرتبط الگوسازی می‌کند. شکل گیری و توسعه شبکه‌های ارتباطی بین اعضا با برنامه‌هایی چون بازدید از کسب و کارها سفرهای استانی و نقد کتاب و فیلم صورت می‌گیرد.

توسعه ظرفیت مدیریتی اعضا نیز با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌ای صورت می‌گیرد. مستندسازی و انتشار کتاب، نشریه‌های تخصصی و خبرنامه و نیز حمایت مالی و معنوی از انتشارات کتاب‌های مرتبط با مدیریت، اقتصاد، کارآفرینی و کسب و کار زنان از دیگر فعالیت‌های ترویجی انجمن است.

انجمن طی ۱۴ سال حضور در فضای مدنی و فعالیت‌های خود اقدام به برگزاری ۱۳ همایش تخصصی کرده که بهمن ماه امسال همایش چهاردهم با عنوان زنان کارآفرین؛ زندگی و کار با همکاری دستگاه‌هایی چون استان قزوین – دانشگاه بین المللی امام خمینی ره برگزار خواهد شد.

مهم‌ترین اقدامات مربوط به همایش

از تشکیل شورای سیاست گزاری و تصمیم گیری در مورد همایش، تعیین دبیر علمی و اجرایی، تعیین عنوان  و مشارکت کنندگان و محل برگزاری، تشکیل کمیته راهبردی و تعیین اعضای کمیته علمی همایش، تشکیل کمیته اجرایی، هماهنگی با مشارکت کنندگان مادی و معنوی، تهیه و چاپ و ارسال فراخوان همایش، تهیه پوستر و بروشور، هماهنگی‌های استانی، برگزاری سه نشست تخصصی زنان کارآفرین؛ زندگی و کار با رویکرد اقتصاد و مدیریت، جامعه شناسی و روانشناسی در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و استانداری قزوین می‌توان به عنوان مهم‌ترین اقدامات مربوط به همایش یاد کرد.

گزارش کمیته علمی

بر اساس دستاوردهای همایش سیزدهم انجمن زنان کارآفرین در سال ۱۳۹۵، لزوم توجه به تقویت فرهنگ کارآفرینی به عنوان مهمترین مولفه تاثیر گذار بر اکوسیستم کارآفرینی زنان در ایران، در دستورکار کمیته پژوهش  قرار گرفت. پس از یکسال تحقیق و بررسی در این زمینه  ایده برگزاری همایش چهاردهم با موضوع زنان کارآفرین؛ زندگی و کار ارایه شد که با استقبال اعضاء انجمن و مصوبه هیات مدیره تایید شد.

 تحقیقات ابتدایی در خصوص طرح پرسش و انتخاب موضوع از یکسو و نتایج کارگاه‌های پژوهشی که پیشتر با محوریت خانواده و کسب و کار در انجمن برگزار شده بود،  لزوم برخورداری از دانش بین رشته ای را محرز کرد. بر این اساس در گام ابتدایی کمیته راهبردی همایش با ترکیبی از اساتید و صاحبنظران حوزه جامعه شناسی، روانشناسی، مدیریت و اقتصاد شکل گرفت. ملاحضات بین رشته‌ای علاوه بر تاثیر گذاری بر محورهای همایش،  مقدمه‌ای برای تشکیل سه نشست پیش همایش با رویکرد مدیریت و اقتصاد، جامعه شناسی و روانشناسی طراحی شد که نقطه قوت بسیار مهمی در غنا بخشی محتوای همایش بود.

در خلال این نشست‌ها مباحثی چون تاثیر تجربه کارآفرینی زنان برغنی سازی نقش‌ها،  جایگاه حمایت‌های اجتماعی، لزوم خودآگاهی زنان کارآفرین نسبت به خود، تاثیر ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان برکیفیت زندگی، نقش نهادهای مدنی در مدیریت کسب و کار  و خانواده،  تفکر هارمونی در زندگی و کار، باورها و انتظارات جامعه از زنان کارافرین، چالش‌های زنان کارآفرین در زندگی و کار  واکاوی شد. دستاوردهای این بخش به صورت سخنرانی و مقاله در روز همایش ارایه می‌شود.

در کنار دانش نظری بین رشته‌ای، تجربه زیسته و عملی زنان کارآفرین یکی دیگر از مبانی دانشی همایش چهاردهم است . بر این اساس گفت و گو و برگزاری نشست‌های هم اندیشی با اعضاء انجمن در دستور کار قرار گرفت. این داده‌ها بر اساس سه ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته، نشست انتقال تجربه، پرسشنامه و نشست  هم اندیشی در انجمن برگزار شد. هدف از این بخش ایجاد رابطه تعاملی بین دانش ضمنی و آشکار بود. دستاوردهای این بخش نیز به صورت ارایه‌هایی در قالب انتقال تجربه زنان کارآفرین از هارمونی زندگی و کار و نیز پنل تخصصی در روز همایش ارایه می‌شود.

به دلیل تعدد مطالب و لزوم مستند سازی روند برگزاری همایش، ویژه نامه نیز همزمان با برگزاری نشست‌ها و گام به گام با فرآیند تولید محتوا آماده شد که در روز همایش رونمایی خواهد شد.

باور ما این است که از فردای همایش کار اصلی انجمن زنان کارآفرین آغاز می‌شود. ترویج دستاوردهای این همایش یکی از اهداف مهم انجمن در سال ۹۸ خواهد بود . کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی انجمن که هر کدام در بخشی از این همایش نقش مهمی ایفا کردند با برگزاری جلسات مختلف در قالب کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های هم اندیشی، جلسات مشاوره، مطالبه گری در زمینه حمایت‌های لازم در این خصوص، انتشار مقالات، طرح پژوهشی و تعامل با دانشگاه به ویژه دختران فارغ التحصیل و نوکارآفرین به ترویج و جاری ساختن دستاوردهای همایش خواهند پرداخت. هم اکنون نیز طرح‌هایی در این خصوص در انجمن در دست بررسی ست. نقطه قوت همایش سیزدهم تعامل سه بخش دولت، نهاد مدنی و بخش خصوصی بود و باور به لزوم بهره مندی از دانش نهاد مدنی در سیاستگزاری‌ها را افزایش داد. همایش چهاردهم هم بار دیگر تمرین تعامل بود بین  دانشگاه، دولت و نهاد مدنی با این امید که این هم افزایی به درک بهتر از یکدیگر و بهبود اکوسیستم کارآفرینی زنان در ایران شود.

همایش زنان کارآفرین انجمن زنان کارآفرین چهاردهمین همایش زنان کارآفرین
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر