کد خبر: 702395 A

عماد افروغ مطرح کرد:

عماد افروغ معتقد است؛ اگر جایزه برای جایزه، همایش برای همایش و پژوهش برای پژوهش باشد، راه به جایی نمی‌بریم، کما اینکه تاکنون نبرده‌ایم.

به گزارش ایلنا، عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی گفت: پژوهشگر سینمایی باید در وهله اول فهم کند که اهالی سینما در عمل و در فرآیند بازتاب دهی به مشکلات، با چه مصائب و موانعی روبروهستند و متعاقباً به شرح بهتر و بیشتر و تحلیل و تبیین آنها بپردازند و در حد امکان راه حلی برای آن ارائه دهند. لذا در ضرورت برگزاری جایزه پژوهش سینمای سال به شرط مساله مندی و مساله محوری آن تردیدی نیست.

عماد افروغ ادامه داد: در برپایی میزگردهای به روز، تخصصی، انتقادی، محتوایی، مضمونی و مرتبط با دیالکتیک سینما و جامعه، دوشادوش مقالات و آثار پژوهشی نیز تردیدی نیست و چه بسا جاذب‌تر و نافع‌تر هم باشد. حسب آنکه در جلسات شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی شرکت کرده‌ام می‌توانم بگویم که حرکت در این مسیر است. اما اگر جایزه برای جایزه، همایش برای همایش و پژوهش برای پژوهش باشد، راه به جایی نمی‌بریم، کما اینکه تاکنون نبرده‌ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم موضوعاتی که امسال در فراخوان و در میزگردها مطرح شده‌اند، مسائل روز و مبتلابه سینمای ماست. در کل اگر نگاه مساله محور به عرصه‌های پژوهشی داشته باشیم مطمئناً سال بعد با استقبال بیشتری روبرو می‌شویم. چیزی که معمولاً باعث شده اقبالی صورت نگیرد برخورد شکل گرایانه است؛ یعنی برخوردی از سر تفنن و رفع تکلیف و اضافه کردن آیتمی به بیلان کار خود و رزومه کاری دست اندرکاران برپایی همایش. اگر به جد مسائل حوزه سینما را به شکل شفاف مطرح کنیم مطمئن باشید که دیر یا زود اگر نگویم تمام مشکلات برطرف خواهد شد، تعدیل خواهد یافت و بستر ساز مواجهه‌های انتقادی بعدی خواهد شد.

این جامعه شناس ادامه داد: کاری که امسال در شورای سیاستگذاری انجام دادیم این بود که نباید یکبار و برای همیشه آیین نامه‌ای برای شورای سیاستگذاری بنویسیم. اهداف و وظایف شورای سیاستگذاری باید هر سال به روز شود، اگر قرار است مساله مند تعریف شود باید نگاهی انضمامی و به روز بر آن حاکم باشد و به مسائلی مانند نسبت سینما و جامعه، نسبت سینما با اخلاق حرفه‌ای و عمومی، موانع پیش روی سینمای ملی و حوزه نظریه پردازی سینمای ملی و ایرانی توجه داشته باشیم.

افروغ همچنین گفت: کلید واژه اساسی در پژوهش‌های سینمایی مورد نظر سینمای ملی و محلی است که امر مبارکی است زیرا باعث دیده شدن مسائل مبتلابه جامعه می‌شود ضمن اینکه مسائل مربوط به سینمای ایرانی نیز به بحث و فحض کشیده می‌شود.

 وی با اشاره به جوایز این رویداد فرهنگی گفت: من معتقدم این جایزه امری صوری است باید به این پژوهش‌ها نگاه محتوایی داشت. بنده پیشنهاد دادم که صرفاً به مقالاتی که در مجلات علمی پژوهشی دانشگاه‌ها چاپ شده‌اند گرایش نداشته باشیم باید به کل مقالات چاپ شده توجه کنیم؛ چه مقالاتی  که در مجلات علمی- پژوهشی چاپ شده باشند و چه در مجلات به اصطلاح غیر علمی – پژوهشی. بنابراین محتوای آثار مهم هستند، نه نام مجله و امتیاز تعریف شده آن.

افروغ با بیان اینکه باید کاری کنیم که مجموعه مقالات برگزیده به چاپ برسند، گفت: خوب است متولی اصلی جایزه پژوهش سینمایی آنها را چاپ کند زیرا این انگیزه و محرک خوبی برای حضور فعال پژوهشگران در فراخوان عمومی است. باید توجه داشت علاوه بر جایزه نقدی آنچه نویسنده را خوشحال می‌کند چاپ مقالات آنهاست.

مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال به دبیری احمد ضابطی جهرمی سه شنبه 27 آذر ساعت 14 در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

عماد افروغ دچار جایزه برای جایزه و همایش برای همایش شده‌ایم جایزه پژوهش سینمایی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر