کد خبر: 692685 A

انتشار پیام‌های شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و علیرضا درویش‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان و صحبت‌های منصور خلج درباره بخش خردسال چند خبر از این جشنواره است.

به گزارش ایلنا، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی که به مناسبت برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و صدسالگی تئاتر کودک در ایران نوشت برپایی این رویداد هنری را جشن صلح و آرامش و دوستی عنوان کرد.

در متن این پیام آمده است:

«به نام خداوند هنرآفرین

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بیانگر تاریخ روشن هنر تئاتر این سرزمین و مایه غرور و شادمانی است. حالا جایی ایستاده‌ایم که یک قرن پرافتخار این هنر را سپری می‌کنیم. صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان اتفاق شایسته برای بچه‌های این سرزمین است. در همه این سال‌ها جماعت زیادی از عاشقان هنر برای تربیت و شادمانی و تجسم خیال‌انگیز واقعیت و رویا تلاش کرده‌اند. بازی و خلاقیت و آرزو یعنی رویاهای جان‌بخش تئاتر. آن چیزی که در نگاه پاک و دنیای بچه‌ها موج می‌زند. دنیایی به زلالی آب و آبی آسمان و نوازش روح‌بخش باد.

بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگ دیگری از صفحه روشن هنر کودکی و نوجوانی را ورق می‌زند تا همه ما میهمان ضیافت خیال و جهان پاک بچه‌ها باشیم. میهمانی ما در این رخداد هنری جشن صلح و آرامش و دوستی است. ما از پیامبر رحمت و مهربانی آموخته‌ایم که دوستدار بچه‌ها باشیم تا که جهان آینده را به دور از سیاهی و دشمنی با ستاره‌های روشن امید داشته باشیم. بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان میراث بزرگ دنیای کودکی را بر صحنه‌های تئاتر نقش خواهد بست تا پیام مهربانی را به مردمان جهان ندا دهیم.

آینده در دستان فرزندان این سرزمین مهر است و غنچه‌های آرزو در این جشن تئاتر شکوفا خواهد شد.

شهرام کرمی

مدیر کل هنرهای نمایشی»

پیام رئیس بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

علیرضا درویش‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در پیامی که به مناسبت برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان نوشت شناخت کودک و روان او را برای آشنا شدن با لایه‌های پنهان و پیدای کودکان ضروری دانسته و پرهیز از کهنه‌اندیشی را مورد تاکید قرار داد.

در متن این پیام آمده است:

«به نام یگانه آفرینش

انسان همزاد آیین است و آیین همزاد نمایش. انسان نخستین از نمایش‌گری آغاز کرد. در آغاز کلمه بود و دیگر هیچ. و یگانه هدیه حضرت دوست به آدمی خوانش بود به نام خودش؛ اقرا باسم ربک الذی خلق.

و آدمی، این یگانه نگین آفرینش بر قله‌های وجود، با تمسک به این آیین دست به آفرینش‌گری زد به واسطه نمایش. و این‌گونه شد که نمایش (در این‌جا تئاتر، که فرق است بین نمایش و تئاتر) بال شاهینی پرواز انسان شد در وادی بی‌کرانه آدمیت.

ما همه از کودکی نمایش‌گر هستیم و نمایش را ابزاری محکم و رسا و هنرمندانه می‌دانیم، برای اعلام وجود و هویت، و دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های‌مان. از همان نخستین روزهای بالندگی، بی آن‌که "بوطیقا"ی ارسطو را خوانده باشیم در مسیر کاتارسیس (تزکیه نفس) گام بر‌می‌داریم. و از این نردبان مسیری می‌سازیم برای دست یازیدن به خودآگاهی و معرفتی ژرف.

بی‌تردید تئاتر کودک و نوجوان که مخاطبین‌اش زلال هستند و شفاف، می‌تواند راه‌گشای راهی باشد تا رسیدن به جامعه‌ای با نشاط و با هویت. به شرط آن‌که هم تئاتر را خوب بشناسیم و هم روان‌شناسی کودک و نوجوان را.

کودک و روان او را بشناسیم تا به لایه‌های پیدا و پنهان‌اش آشنا شویم و نیازهای چند وجهی او را با ارائه آثاری ارزش‌مند و هنرمندانه، با اتکا به فرمالیزم اثر غنا بخشیم و با بهره‌گیری از ساختار، چیدمانی بهره‌مند از عناصر زیبا‌شناختی را به صحنه ببریم.

اما آن‌چه در این میان به شناخت ما از کودک و تئاتر و نیازهای روحی و روانی کودک و نوجوان یاری بسیار خواهد رساند، دانستن و توانستن گریز از کلیشه‌هایی است که نیاز کودک و نوجوان امروز فراتر از آن‌هاست.

فراتر از آن‌هاست، زیرا هجوم و گستردگی رسانه‌ها، و تبادل اطلاعات، چنان با سرعت و برق‌آسا بر زندگی  اجتماعی کودک و خانواده‌اش سایه افکنده که مجالی برای کهنه‌اندیشی نمانده است.

پس باید دروازه‌های تازه‌ای بر تئاتر کودک و نوجوان بگشاییم، که روشنی‌اش راه‌گشای تولید آثاری باشد متناسب با نیازهای چند گانه کودک و نوجوان امروز.

باشد که بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، ورودیه‌ای تاثیر‌گذار باشد بر این ضرورت. و صحنه‌های این جشنواره پاسخ‌گوی خوب و مناسبی گردند به نشاط‌آفرینی و باز شناخت هویت ایرانی اسلامی مخاطبین این‌گونه از تئاتر.

علیرضا درویش‌نژاد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان»

تئاتر بخش خردسال باید جذاب، پرمحتوا و خوش‌ساخت باشد

عضو هیئت انتخاب آثار بخش خردسال بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره ملاک انتخاب طرح‌ها از نظر داوران، گفت: متن و طرح‌های ارسالی مطالعه شد و داوران بهترین، نمایشی‌ترین، خوش‌ساخت‌ترین آنها را انتخاب کردند.

منصور خلج با بیان اینکه طرح‌هایی که ارتباط بیشتری با مخاطب خردسال داشت انتخاب شد، ادامه داد: طرح‌هایی که حرف‌شان از جنس مخاطب و در برگیرنده پیام مثبتی برای مخاطب خردسال بود برای حضور در جشنوار انتخاب شد.

وی با بیان اینکه میزان ادراک و دریافت خردسالان با نوجوانان فرق می‌کند، اضافه کرد: تئاتر بخش خردسال باید از لحاظ بصری جذاب باشد و مخاطب باید بتواند در مدت زمان اجرای تئاتر، جذابیت‌ها و آموزه‌های در نظر گرفته شده در متن را دریافت کند.

خلج با بیان اینکه تئاتر کودک و نوجوان قدمت چندانی ندارد و در این زمینه تعداد نمایشنامه‌نویسان تخصصی کم است، ادامه داد: تئاتر کودک با پیدایش علم روانشناسی و دریافت این مسئله که انسان از کودکی دارای درک و شعور است؛ آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه باید پاسدار جهان کودک باشیم، افزود: تئاتر کودک رشته ثبت شده‌ای در دانشگاه ندارد و تمام کسانی که به این حوزه وارد می‌شوند کاملا خودجوش است؛ اما متاسفانه با نبود شرایط مناسب اکثر آنها به حوزه‌های دیگر مثل تئاتر بزرگسال و یا تلویزیون می‌روند.

خلج با بیان اینکه وضعیت تئاتر خردسال در مجموع قابل قبول است، ادامه داد: امیدوارم فضایی فراهم شود تا افراد علاقه‌مند به صورت آکادمیک وارد این حوزه شوند، چرا که بیشتر می‌توانند با جهان کودکان آشنا بشوند.

عضو هیئت انتخاب آثار بخش خردسال بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره برگزاری جشنواره در همدان نیز گفت: این جشنواره در ابتدای کار به صورت استانی و کوچک بود که بعد‌ها تبدیل به یک حرکت بزرگ کشوری و در ادامه به جشنواره‌ای بین‌المللی تبدیل شد.

خلج با بیان اینکه برگزاری این جشنواره باعت تبادل آثار، اندیشه‌ها و نگاه‌هایی در جای جای کشور و جهان می‌شود، اضافه کرد: برگزاری این جشنواره در جایی غیر از تهران موجب تمرکز‌زدایی و بهره بردن تمام علاقه‌مندان از تئاتر کودک و نوجوان در سطح کشور می‌شود.

تئاتر کودک و نوجوان کودکان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر