خبرگزاری کار ایران

حمید فام:

از لحاظ حضور منتقدان باتجربه در عرصه هنرهای تجسمی فقیر هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۹۸۴

حمید فام که این روزها نمایشگاهی از آثارش رادر گالری فرشته برپا کرده است، با اشاره به آنکه ما هنرمندان همیشه مخاطبان خاص خود را داریم و تلاش می‌کنیم که بتوانیم میان کارهایمان و مخاطبان پلی ارتباطی برقرار کنیم، گفت: حضور منتقدان در این زمینه می‌تواند تاثیر بسزایی در معرفی و شناخته شدن هنرمندان و آثار آن‌ها داشته باشد. اما متاسفانه جامعه ما از لحاظ وجود منتقدان با تجربه فقیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این روزها گالری فرشته میزبان آثاری از حمید فام است که تحت عنوان «خیال خالی» در معرض دید عموم گذاشته شده است.

حمید فام (نقاش، طراح، پژوهشگر و مدرش دانشگاه) در خصوص برگزاری این نمایشگاه گفت: خیال خالی پنجمین نمایشگاه انفرادی من بود و عنوان آن‌را براساس ذهنی بودن طرح‌هایم انتخاب کردم. خیال خالی نوعی ایهام است که اشاره به خیال محض دارد و اینکه در کارهایم چیزی جز خیال دیده نمی‌شود.

وی در خصوص ایجاد ارتباط میان کارهایش و مخاطبان هنرهای تجسمی ضمن عنوان این نکنه که همه هنرمندان با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما هنرمندان همیشه مخاطبان خاص خود را داریم و تلاش می‌کنیم که بتوانیم میان کارهایمان و مخاطبان پلی ارتباطی برقرار کنیم که البته حضور منتقدان در این زمینه می‌تواند تاثیر بسزایی در معرفی و شناخته شدن هنرمندان و آثار آن‌ها داشته باشد. اما متاسفانه جامعه ما از لحاظ وجود منتقدان با تجربه فقیر است.

این پژوهشگر مدرس هنرهای تجسمی در خصوص وضعیت کنونی جامعه هنری عنوان کرد: علی‌رغم محدودیت‌های فضای ارائه و شرایط دشوار اقتصادی که به عقیده من؛ تغییرات در این شرایط ابتدا دامن هنرمندان را می‌گیرد، به ویژه آن‌ها که از این راه امرار معاش می‌کنند، با این حال نقاشان بسیار جوان و موفقی داریم که از پتانسیل بالایی برخوردار هستند.

او در بیانیه این مجموعه اینچنین عنوان می‌کند: از پیش از تاریخ تاکنون تصویر کردنِ خیالات ذهنی یکی از روش‌های بیانی بشر بوده است. روایت و داستان‌گویی چنان برای او جذاب است که از پس هر تصویری دنبال قصه‌ای می‌گردد. زمانی که دست به دامان دنیای خیالات می‌شود ناخودآگاه روایتی نیز از دل آن بیرون می‌کشد، هرچند که به‌صورت مستقیم به آن فکر نکرده باشد. این روایات، ذهن را ورزیده می‌کند و اجازه می‌دهد جهان پیرامون را شبیه‌سازی کند و راهبردهای مختلفی را برای موقعیت‌های گوناگون اجتماعی متصور شود. برخی از این تصورات را خیالِ جمعی و برخی را کهن الگوها می‌سازند و در شکل‌گیری بعضی دیگر اساطیر، افسانه‌ها، روایات، عوامل طبیعی و مسائل فردی یا خانوادگی نقش دارند.

هر آن‌چه که از این دنیای خیالی عبور کند، می‌تواند معانی و مفاهیمی به گستردگی زندگی در خود نهفته داشته باشد. آن‌چه پیش روی شماست خیال است، خیالِ محض است خیال خالیست که با تأثُر از تمام زندگی نمایان شده است.

پنجمین نمایشگاه انفرادی حمید فام با عنوان «خیال خالی» تا ۲۱ آبان ماه در گالری فرشته میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی شریعتی پایین‌تر از پل صدر جنب شهر کتاب فرشته شماره ۱۶۷۱ مراجعه نمایند.

از لحاظ حضور منتقدان باتجربه در عرصه هنرهای تجسمی فقیر هستیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز