خبرگزاری کار ایران

نماینده انجمن زنان ناشر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت مطرح کرد:

معرفی بیشتر فعالیت ناشران زن ایرانی ضروری است

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۹۴۲

انجمن‌ها مهم‌ترین وظیفه‌شان در این قسم حضورهای بین‌المللی،‌ آماده کردن فضایی برای نمایش فعالیت بهتر ناشران عضوشان است،‌ ناشران وقتی تحت یک مجموعه هستند در رویدادهایی مانند یک نمایشگاه جهانی بهتر رویت می‌شوند.

به گزارش ایلنا، بخش مهمی از فعالیت‌های جاری در نشر ایران طی سال‌های اخیر از مسیر عرضه فعالیت‌های تشکل‌های نشر و حضور نمایندگان آن‌ها در رویدادهای جهانی عرصه کتاب، در دنیا معرفی‌شده است و در این میان انجمن زنان ناشر به‌عنوان یکی تشکل‌های تخصصی صنفی که نماینده حضور قشری ویژه از فعالان نشر در ایران است، در سال‌های گذشته حضوری مستمر در رویدادهای جهانی عرصه نشر داشته است. مریم ظهوریان در آستانه حضور دوباره این انجمن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به تشریح برخی از فعالیت‌های تشکل‌های نشر ایران و کارنامه آن‌ها در این نمایشگاه پرداخته است.

ارزیابی شما از تمایل و تلاش تشکل‌های نشر ایران برای تأثیرگذاری و نقش‌پذیری در فضای نشر بین‌الملل چیست؟

تشکل‌های نشر برای حضور در فضای بین‌الملل باید حداقل‌هایی را رعایت کنند،‌ به‌عنوان‌مثال تشکل‌هایی نشر خود متشکل از ناشران مرتبط با یک موضوع خاص هستند مانند انجمن زنان ناشر که متشکل از ناشران کتاب‌های آموزشی، دانشگاهی، دفاع مقدس یا زنان و... هستند،‌ مهم‌ترین وظیفه‌شان در این قسم حضورهای بین‌المللی،‌ آماده کردن فضایی برای نمایش فعالیت بهتر ناشران عضوشان است،‌ ناشران وقتی تحت یک مجموعه هستند در رویدادهایی مانند یک نمایشگاه جهانی بهتر روئیت می‌شوند و در ارائه و معرفی خود موفق‌ترند. بر همین اساس فکر می‌کنم بسته به میزان فعالیت تشکل‌ها در این منظور می‌شود موفقیت یا عدم موفقیت آن‌ها را ارزیابی کرد

از نگاه شما موانع پیش روی تشکل‌ها برای معرفی شدن در نمایشگاه‌های جهانی کتاب چیست؟

وقتی ناشری می‌خواهد پا را از محدوده جغرافیایی خود فراتر بگذارد و با همتای خارجی خود هم‌آوردی داشته باشد، باید بتوانند رقابت سالمی را نیز با آن‌ها در حیطه حرفه‌ای داشته باشند، وقتی نیتی هست تا ناشر ایرانی در قد و قواره جهانی ظاهر شود باید تلاش مضاعفی هم داشت تا فعالیت آن‌ها به حدود استاندارد جهانی برسد، اگر در این میان به دنبال مانع و رفع آن هستیم باید به دنبال کشف و رفع موانعی باشیم که ما را در عرصه نشر بین‌الملل کم‌رنگ جلوه می‌دهد. درواقع باید کشف موانع و ایجاد استانداردهایی بود که می‌توان در این راه قابل‌رؤیت است.

در سال‌های اخیر شاهد یک فضای تعاملی برای حضور تشکل‌های نشر در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب ازجمله فرانکفورت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. این موضوع تا چه اندازه مثمر ثمر بوده است؟

من این فضاسازی را بسیار مثبت دیده‌ام.‌ ما در نمایشگاه‌های مختلفی در سطح بین‌الملل شرکت می‌کنیم که این حضورها مسلماً با ضعف و قدرت‌هایی همراه بوده است، اما در نمایشگاه فرانکفورت به‌خصوص در طی چند سال اخیر تلاش‌های خوبی از سمت وزارت ارشاد برای حضور تشکل‌ها و ناشران فراهم‌شده است. اگر تشکلی باشد که بخواهد در چنین فضایی که در سطح نخست جهان است، ایفای نقش کند، فضای خوبی برای حضور در اختیارش است. ممکن است استانداردها صددرصدی نباشد، اما در مسیر بهبود و کمال است.‌ با توجه به موانع و محدودیت‌هایی که ما در ایران در عرصه نشر بین‌الملل دارد، حضور هر ساله آن‌ها ممکن است تلاش بیشتری را بطلبد اما نتایج بهتری نیز در انتظار است.

شما به‌عنوان یک فعال صنفی تا چه اندازه برای حضور استاندارد در نمایشگاه‌های بین‌المللی برنامه‌ریزی دارید؟

مسئله اصلی این است که وقتی می‌خواهیم در عرصه بین‌الملل حاضر شویم، باید استانداردهای خاصی را رعایت کنیم،‌ باید مقید باشیم ازنظر اخلاقی و حقوقی تمام فاکتورها و آیتم‌های حاکم بر فضای نشر بین‌الملل را رعایت کنیم. درست است که ما عضو کپی‌رایت نیستیم،‌ اما از نظر اخلاقی و حقوقی تک‌تک ناشران باید به این قائل باشند که تمام ضوابط و معیارها برای حضور در چنین رویدادی را رعایت کنند و ما نیز خود را جدای از این نمی‌دانیم

 ایام برپایی نمایشگاه کتاب فرانکفورت نزدیک است، کارنامه خودتان و هدفتان از حضور در این رویداد را توضیح بدهید.

برای اینکه ما خودمان را در عرصه فرهنگی و نشر نشان دهیم باید همه تلاشمان را بکنیم. حوزه فعالیت ما حوزه زنان است و می‌طلبد فعالیت ناشران زن ایرانی بیشتر از این معرفی شود، طبق تجربیات سال‌های گذشته این که زنان در عرصه فرهنگ و نشر دستی به قلم دارند،‌ در خارج از ایران خیلی خود را نشان نداده بود، در این چند سال ما در این زمینه فعالیت کردیم که بازخوردی عالی داشت و باورهای غربی‌ها را نسبت به این مسئله تغییر داد. این اشتیاق البته در مقابل وضعیت ما را نیز حساس‌تر کرده است و باید با حساسیت بیشتری وارد این عرصه شویم.

ما در سال‌های پیش برای این منظور کاتالوگ هم داشتیم و امسال نیز ۱۱۰ عنوان کتاب که طی دو سه مرحله ارزیابی و معیار سنجی شده است را آماده معرفی کردیم. همچنین در حوزه زنان و وضعیت فرهنگی و اجتماعی زنان چندین کتاب ویژه را نیز ارائه خواهیم کرد.

شما از وضعیت غرفه ایران در این نمایشگاههای بین‌المللی کتاب طی سال‌های اخیر راضی هستید؟

من وضعیت غرفه ملی ایران را مثبت دیدم و می‌شود حس کرد که این غرفه در سال‌های اخیر روند ایجاد و اداره‌اش کاملاً رو به پیشرفت بوده است و حتی پیشنهاد‌ها حاضران در ایجاد آن موردتوجه قرارگرفته است و به کار گرفته‌شده است. البته موفقیت این غرفه بستگی دارد به اینکه ما بخواهیم چگونه از آن بهره‌برداری کنیم. من احساس می‌کنم تمام تشکل‌ها باید به‌عنوان بازوی اجرایی غرفه ملی ایفای نقش کنند تا سال‌به‌سال از بهره‌وری بیشتری استفاده کنیم.

مهم‌ترین انتظاری که از بخش دولتی برای بهینه‌سازی فضای این غرفه دارید چیست؟

ما هم به‌عنوان ناشران خصوصی و هم به‌عنوان تشکلی که در حوزه خاص با ناشران خصوصی فعال هستیم انتظار داریم امکانات تبلیغاتی بهتری در این زمینه برایمان فراهم باشد، تبلیغاتی که به اعتبار بیشتر و هزینه اقتصادی بیشتر برای ناشران منجر می‌شود.‌ اگر این اتفاق مهیا باشد، ناشران هم تلاش می‌کند تا محتوای کار خود را ارتقا دهند و تلاش بیشتری برای فروش رایت کتاب خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز