خبرگزاری کار ایران

مدیر جلوه‌های ویژه بصری فیلم مطرح کرد؛

«اسفند» فصلی تازه در سینمای ایران است

«اسفند» فصلی تازه در سینمای ایران است
کد خبر : ۱۵۹۲۳۶۷

فرهاد یوسفی، مدیر جلوه‌های ویژه بصری فیلم «اسفند» گفت: این فیلم به شیوه‌ای مدرن روایت‌هایی واقعی و قدیمی را بازگو کرده است. در واقع ادبیات آن به روز شده و لحن متفاوتی دارد که دیده و شنیده نشده است و می‌توان آن را فصلی تازه در سینمای ایران دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «اسفند» ساخته دانش اقباشاوی مقطعی از فرماندهی شهید علی هاشمی را به تصویر می‌کشد و دربرگیرنده تلاش‌های او در قرارگاه سری نصرت برای طرح ریزی عملیات خیبر است. این فیلم محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی است که در بخش سودای سیمرغ چهل و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. رضا مسعودی، مهدی زمین‌پرداز، سعید آلبوعبادی، خیام وقار کاشانی، محمدرضا عقدائی یزدی، یاسین مسعودی، محمد عسگری، جلال باوی، طاهر نیک آزاد، مهدی فتحی و نیما جمالی بازیگران «اسفند» هستند.

فرهاد یوسفی درباره تجربه همکاری با این اثر سینمایی بیان کرد: کار جلوه‌های ویژه که برای این فیلم انجام دادیم مربوط به صحنه‌هایی است که اجرای واقعی آن هزینه و خطر زیادی داشت و اساسا امکان اجرا نداشت؛ مانند انفجارها و تیرخوردن‌ها و مسائلی از این دست. همچنین نشانه‌های امروزی که با زمان روایت قصه همخوان نبودند، از طریق جلوه‌های ویژه از بین رفتند تا فضاسازی فیلم باورپذیر و منطبق با دوران دفاع مقدس شود.

وی ادامه داد: من از پیش تولید وارد کار شدم. ابتدا قرار بود استوری برد بزنیم و دو سه ماهی درگیر کانسپت‌ها شدیم که به دلایلی موافقت نشد و ما وارد ویژوال افکت شدیم. عمدتا کار ما این گونه است که در دفتر خودمان حضور داریم و وقتی پلان‌ها آماده می‌شوند کار را شروع می‌کنیم اما به دلیل قرابتی که شخصا با موضوع و نیز دوستی با سازندگان داشتم، از ابتدا سر صحنه رفتم. اساسا باید یک نفر را سر صحنه بفرستیم که ناظر ویژوال افکت باشد که خطاها را رفع کند تا بعدا مشکل ساز نشود. اما من چون قرابت روحی با قصه داشتم خودم ۹۰ درصد فیلمبرداری را سر صحنه‌ها بودم و سیستم‌ها را به لوکیشین برده بودیم. ما از پیش تولید تا چند روز قبل که آخرین اصلاحیه‌ها انجام شد، چیزی نزدیک دو سال درگیر «اسفند» بودیم.

یوسفی همچنین اشاره کرد: البته دوست داشتم بیشتر روی فیلم کار کنیم و ویژوال‌های سنگین برای این کار مدنظر داشتیم که به اقتضای کار و صلاحدید تیم تولید حذف شدند. هیچ کاری بدون سختی نبوده است و این کار جذابیت‌های روایی برای من داشت که سختی‌هایش را نمی‌دیدم.

مدیر جلوه‌های ویژه بصری فیلم «اسفند» درباره چرایی علاقه به این اثر گفت: من بچه آبادان جنگ هستم و درک داستان فیلم و سختی‌های مرزنشینی برایم به خصوص در زمان جنگ موضوعی آشنا است. به همین خاطر همزادپنداری زیادی نسبت به وقایع فیلم دارم. برخی از داستان‌هایی که در این «اسفند» روایت شده است را در بچگی می‌شنیدم یا اثراتش را می‌دیدم.

یوسفی در پاسخ به اینکه نظرش درباره فیلم چیست، اظهار داشت: «اسفند» فیلم خوبی شده است که داستان متفاوتی از جنگ را روایت می‌کند و همه اینها باعث افتخار حضور ما شده است. این فیلم به شیوه‌ای مدرن روایت‌هایی واقعی و قدیمی را بازگو کرده است. در واقع ادبیات آن به روز شده و لحن متفاوتی دارد که دیده و شنیده نشده است و می‌توان آن را فصلی تازه در سینمای ایران دانست.

وی ادامه داد: ساختار این فیلم خاص است؛ فیلمی است که حرکت بدن دارد و یک عده رفیق هستند که عملیات جاسوسی و اطلاعاتی انجام می‌دهند که در سینمای ایران نظیر این را خیلی کم دیده ایم. این که از عشایر و قبایل به شکل گسترده استفاده شده است، از اتفاقات خاص و ممتاز «اسفند» محسوب می‌شود. محوریت فیلم درباره علی هاشمی است اما داستان چند رفیق را هم روایت می‌کند و این رفاقت برایم جذاب بود.

فرهاد یوسفی در مورد سکانس مورد علاقه‌اش هم گفت: جایی که فرماندهان گم می‌شوند و پس از آن تصمیماتی را اخذ می‌کنند سکانسی است که هربار می‌بینم روی من اثر می‌گذارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز