خبرگزاری کار ایران

«هنر و مردم» منتشر شد

«هنر و مردم» منتشر شد
کد خبر : ۱۴۵۱۶۸۶

فصلنامه «هنر و مردم» شماره ۲۰ پائیز ۱۴۰۲ منتشر شد. این نشریه پس از چند سال توقف انتشار مجددا در اختیار علاقه‌مندان به فرهنگ و هنرهای بومی و سنتی ایران قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، «هنر و مردم» نشریه‌ای است در زمینه؛ فرهنگ عامه، هنرهای بومی و هر آنچه به فرهنگ و هنر سرزمین ایران مربوط می‌شود که از سال ۱۳۳۶ منتشر شده است. نخستین شماره این مجله، نوروز ۱۳۳۶ در ۲۸ صفحه با تصویر روی جلدی از یک جفت گیوه کرمانشاهی مربوط به مقاله «پاپوش ایرانی» و تصویر پشت جلد؛ تکه‌ای از کاشی مسجد جامع اصفهان، مربوط به مقاله «مسجد جامع عتیق اصفهان» با عکس‌های هادی شفائیه و طراحی صادق بریرانی به چاپ رسید. 

در شناسنامه شماره نخست این مجله اسامی چون خدابنده‌لو به عنوان مدیر، عنایت‌الله خجسته سردبیر، طرح و تنظیم صادق بریرانی، امیرخانی بخش خوشنویسی، هادی شفاییه و ابوطالب کرمانی عکاسی درج شده است. بنا به روایت جلال ستاری مشاور وزیر و از نویسندگان ثابت مجله، علاوه بر مهرداد پهلبد وزیر فرهنگ و هنر، صادق کیا معاون وزارتخانه نقش اصلی را در انتشار «هنر و مردم» به عهده داشتند. 

پس از یک ربع قرن توقف انتشار مجله «هنر و مردم»، نخستین شماره دوره سوم مجله، خرداد- تیر ۱۳۸۲ با مقاله‌های تصویب شده آخرین شماره مجله «دست‌ها و نقش‌ها» منتشر شد. مسئولیت این مجله به پیشنهاد جلال ستاری برعهده حمیدرضا نوروزی‌طلب؛ استاد دانشکده هنر دانشگاه تهران گذاشته شد که ۱۹ شماره پی‌درپی آن در اختیار مخاطبان قرار گرفت تا اینکه بالارفتن هزینه‌های چاپ و کاغذ در اواسط دهه نود گریبان این نشریه را نیز گرفت. پائیز ۱۴۰۲ با رشد فضاهای مجازی این نشریه با مدیریت حمیدرضا نوروزی‌طلب و سردبیری محمدرضا ساختمان‌گر شماره ۲۰ آن منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

در این شماره مطالبی از کاظم سادات اشکوری، محمدرضا شریف‌زاده، مجید برقی، بهزاد صحتی، محمدرضا ساختمان‌گر، میترا اعتضادی، مریم قره‌سو، زنده‌یاد سلیم سلیمی‌موید و… منتشر شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز