خبرگزاری کار ایران

کشف کانی‌های ارزشمند در سرباره باستانی ذوب فلز

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۹۹۲

طرح «بررسی فیزیکوشیمیایی سرباره‌های استان یزد به منظور رهیافتی به کانه‌های استحصالی (شهرستان خاتم)» در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی به انجام رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، امین الله کمالی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مجری طرح «بررسی فیزیکوشیمیایی سرباره‌های استان یزد به منظور رهیافتی به کانه‌های استحصالی (شهرستان خاتم)») گفت: مطالعات زمین‌شناسی و پتروگرافی بر روی سرباره‌های قدیمی ذوب فلز در پاره‌ای موارد نشانگر وجود کانی‌های ارزشمند دیگری در رگه اصلی معدنی است. 

او افزود: هجده محوطۀ ذوب فلز از طریق فراوانی سرباره‌های فلزی در شهرستان خاتم، شناسایی و از این رو هجده سربارۀ فلزی به صورت تصادفی از سطح محوطه‌ها انتخاب شد. 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اظهارکرد: پس از انجام پتروگرافی مشخص شد که غالب سرباره‌های فلز آهن (کانه‌های فلزی، وستیت، مارکاسیت، هماتیت و مگنتیت) است و تنها دو مورد از آن‌ها سرباره مس هستند. 

کمالی با بیان‌اینکه محوطه‌هایی که ذوب فلز در آن‌ها انجام شده بود با توجه به سفال‌های آن‌ها متعلق به دوره‌های تاریخی و اسلامی فرض شدند افزود: در تعدادی از معادن منطقه ماده معدنی غالب مگنتیت و هماتیت بوده و در تعداد دیگر نیز ماده معدنی غالب هماتیت و به مقدار کمتر مگنتیت بوده که شواهد این کانی‌های اولیه در سرباره‌ها دیده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز