خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «شاه اسماعیل» مطرح کرد؛

تئاتر اردبیل هیچ زیرساختی ندارد! / بازبینی نمایش‌ها براساس فیلم شبهه‌انگیز است/ امسال دوره‌ی باور شهرستانی‌ها بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۸۰۱

کارگردان نمایش «شاه اسماعیل» که در جشنواره تئاتر فجر امسال موفق به کسب چند جایزه شد، می‌گوید که با کمترین امکانات و بدون هیچ حمایتی اثرشان را به مرحله اجرا رسانده‌اند. او نسبت به وجود جشنواره منطقه‌ای در دوره‌های بعدی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اظهار امیدواری کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری کوروش زاعی روز سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه با حضور وزیر ارشاد و دیگر مسئولان و برگزارکنندگان در تالار وحدت تهران برگزار شد. 

در جشنواره تئاتر فجر امسال علاوه بر نمایش‌های داخلی و خارجی شرکت داده شده در بخش بین‌الملل، گروه‌های شهرستانی در بخش‌های ویژه و رقابتی که «جایزه بزرگ صحنه‌ای» نام داشت، حضور پر رنگ و قابل توجهی داشتند. 

البته یکی از دلایل این کثرت، عدم حضور برخی گروه‌های تهرانی بود اما این اتفاق هر دلیلی که داشته باشد باعث دیده شدن بیشتر تئاتری‌های شهرستان شده است و خوشحالی آن‌ها را در پی داشته. اصولا تئاتری‌های شهرستانی جز حضور در جشنواره‌ها بستر دیگری برای اجرای آثارشان ندارند و حضور در جشنواره مهمی چون تئاتر فجر همیشه یکی از ایده‌آل‌های هنرمندان استان‌ها و شهرهای بوده است. 

یکی دیگر از اتفاقاتی که در این زمینه رخ داده انتخاب نمایش‌های شهرهای مختلف بر اساس برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای فجر در سراسر کشور است. این بخش به مدت هفت سال از جشنواره تئاتر فجر حذف شده بود و همواره دلخوری‌ها و انتقاداتی را از سوی تئاتری‌ها در پی داشت. در نهایت اینکه حدود هشتاد درصد آثار داخلی حضور یافته در جشنواره تئاتر فجر امسال متعلق به هنرمندان شهرستان و تنها بیست درصد به آثار تهرانی تعلق داشته است. در انتها نیز از برگزیدگان بخش رقابتی جشنواره طی روز اختتامیه، تقدیر به عمل آمد. 

در میان آثار راه یافته به جشنواره امسال که برخی از آن‌ها برگزیدگان جشنواره‌های دیگر بوده‌اند، نمایش «شاه‌اسماعیل» تولید حوزه هنری استان اردبیل یکی از آثار موفق جشنواره چهل و یکم فجر است که نظر هیئت داوران را به خود جلب کرد. 

لیلا ندایی در بخش طراحی لباس و فرشید سلامت در بخش بازیگر مرد، برنده جایزه ویژه این جشنواره شدند و علی حسن‌زاده، با کسب رتبه سوم بخش نمایشنامه‌نویسی، عنوان دیگری را برای این نمایش کسب کرد. 

موفقیت نمایش «شاه اسماعیل» و دیده شدن آن در جشنواره امسال مناسبتی برای گفتگوی ایلنا با غریب منوچهری، کارگردان این اثر است. 

شب تردید اتفاقی بود که در بازنویسی رخ داد

غریب منوچهری در ابتدای صحبت‌هایش با بیان اینکه نمایش «شاه اسماعیل» سال ۹۶ توسط علی حسن‌زاده نوشته شد، گفت: نسخه اولیه نمایشنامه کاملا به زندگی شاه اسماعیل می‌پرداخت و بیشتر جنبه بیوگرافی و معرفی شاه اسماعیل را داشت اما زمانی که به دست من رسید، با تبادل نظری که با نویسنده نمایش داشتیم، چند مورد بازنویسی شد. 

او افزود: در این بازنویسی‌ها بار دراماتیک نمایشنامه اندکی بیشتر و منجر به یک شب تردید برای شاه اسماعیل شد که قرار است تصمیم بگیرد. چرا که بعد از شکست جنگ چالدران، برای شاه اسماعیل فرصتی پیش آمده که می‌تواند از عثمانیان انتقام بگیرد. در حالیکه شیخ حسن شبستری، شاه اسماعیل را از جنگ منع و او را دچار تردید کرده و برسر دوراهی جنگ یا صلح گذاشت. 

 منوچهری در ادامه درباره نحوه حضور نمایش «شاه اسماعیل» به چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر اینگونه توضیح داد: نمایش «شاه اسماعیل» به سفارش حوزه هنری اردبیل نوشته وتوسط گروه نمایش «مقاومت» اجرا شده است. این نمایش قبل ازجشنواره تئاتر فجر در جشنواره تئاتر رضوی حضور داشته که برگزیده جشنواره شده و به عنوان یکی از برگزیدگان به جشنواره فجر معرفی شده است. 

وی با ابراز خرسندی از اینکه لیلا ندایی طراح لباس نمایشش جایزه ویژه این بخش را از چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر کسب کرده، درباره دلایل موفقیت اعضای گروهش گفت: خانم ندایی از شهرستان پارس آباد مغان چندین سال است که با ما همکاری می‌کند. او شناخت خوبی درباره تاریخ و دوره‌های مختلف تاریخی دارد. او چندین اتود برای لباس شخصیت‌ها زده بود. با توجه به اینکه چندین بار بازیگر عوض کردیم، مجبور بود با تغییر بازیگر، اتود جدید بزند و خوشبختانه نتیجه‌اش را هم گرفت. 

کارگردان نمایش «شاه اسماعیل» درباره دلایل موفقیت بازیگر نمایشش نیز گفت: فرشید سلامت برای بازی در نقش شاه اسماعیل جایزه ویژه بخش بازیگر مرد را در جشنواره امسال کسب کرد که مایه خوشحالی است. 

او ادامه داد: فرشید سلامت بازیگر تلویزیون، سریال و تئاتر است و سال‌هاست با یکدیگر همکاری می‌کنیم. پس از حضور در جشنواره «رضوی» چند بازیگر جدید به ما اضافه شدند، که فرشید سلامت هم جزو آن‌ها بود. 

منوچهری درباره نحوه هدایت بازیگر اصلی نمایش «شاه اسماعیل» نیز گفت: من با او به مدت یک ماه و نیم تمرین کردیم که این تلاش شبانه‌روزی بود. من و فرشید با توجه به تعدد بازیگران و نداشتن محل تمرین، در دفتر یا در ماشین تمرین می‌کردیم. فرشید سلامت زحمت زیادی کشید و حقش بردن جایزه بود، که خداراشکر این اتفاق افتاد. 

جشنواره امسال جشنواره استان‌ها و شهرستان‌ها بود

وی در ادامه صحبت‌هایش به ارزیابی جشنواره چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر پرداخت و گفت: با توجه به گروه‌هایی که امسال در جشنواره حضور داشتند، می‌توان گفت که جشنواره امسال جشنواره استان‌ها و شهرستان‌ها بود. البته این اتفاق باید سال‌ها پیش می‌افتاد. 

این کارگردان گفت: سال‌های گذشته با توجه به محدودیت‌هایی که در پذیرش جشنواره وجود داشت، در حقیقت به نوعی عدالت بین شهرستان‌ها و تهران برقرار نمی‌شد. از سوی دیگر جشنواره منطقه‌ای هم برگزار نمی‌شد و تنها از روی فیلم و سی دی نمایش‌ها دیده می‌شد، در نتیجه این شبهه به وجود می‌آمد که اکثر کارها از تهران است. امسال، عدم حضور بعضی از دوستان فرصت مناسبی پیش آورد که شهرستان‌ها و استان‌ها دیده شوند. 

امسال، سال باور شهرستان‌ها بود

منوچهری تاکید کرد: کارهایی که امسال در بخش نمایش صحنه‌ای و بین‌الملل دیدیم از لحاظ کیفی تفاوت چندانی با سال‌های قبل نداشت و حتی در بعضی موارد بهتر هم بود. به نظرم این دوره ازجشنواره، دوره باور شهرستان‌ها بود و امیدوارم تداوم داشته باشد. امیدوارم معادلات شکل گرفته در سال‌های آتی به هم نخورد و استان‌ها و شهرستان‌ها در جشنواره حضور داشته باشند. 

روی پای خودمان دوام آورده‌ایم

غریب منوچهری در پایان گفت: هنرمندان و گروه‌های نمایشی در اردبیل غالبا به صورت خودجوش و تقریبا بدون حمایت کار می‌کنند و هرچه هست، توان هنرمند است. به جرات می‌توانم بگویم هیچ زیر ساختی وجود ندارد و عجیب اینکه اردبیل سالن تئاتر ندارد. اینکه با وجودعدم زیرساخت، سه نمایش دربخش نمایش صحنه‌ای و ۳ نمایش دربخش رادیویی توان بالا آمدن دارند، گویای این است که هنرمندان ما روی پای خودشان ایستاده و دوام آورده‌اند. اردبیل با سه نماینده خوش درخشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز