خبرگزاری کار ایران

«تازه‌ها در اندیشه آیت‌الله علامه حسن زاده آملی (ره)» در بازار کتاب

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۸۲۵

کتاب «تازه‌ها در اندیشه آیت‌الله علامه حسن زاده آملی (ره)» اثر اسماعیل منصوری لاریجانی همزمان با ایام سالگرد ارتحال این عالم ربانی منتشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «تازه‌ها در اندیشه آیت‌الله علامه حسن زاده آملی (ره)» اثر اسماعیل منصوری لاریجانی همزمان با ایام سالگرد ارتحال این عالم ربانی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۰۸ صفحه به چاپ رسید. 

نویسنده با هدف تنویر افکار علاقه مندان به مباحث فلسفی و عرفانی علامه حسن زاده آملی (ره)، کتاب حاضر را نگاشته است تا کسانی که استاد را تقریر کننده آثار گذشتگان یا شارح اندیشه آنان می‌دانند، با نوآوری‌ها و تازه‌های اندیشه آن بزرگوار در حوزه علوم طبیعی، ادبیات، معرفت نفس و روانشناسی، حوزه عرفان نظری و حکمت عملی و نیز شواهد بدیعی قرآنی و روایی آشنا شوند. 

علامه حسن زاده آملی (ره) در نهایت ادب و حفظ امانت آثار و اندیشه بزرگان عرصه فلسفه و عرفان، نکاتی بدیع و تازه در آثار خود آورده‌اند که در عین تصحیح و تنظیم و تکمیل آثار گذشتگان، منشأ تحول در سیر متون عرفانی و فلسفی محسوب می‌شود؛ مخصوصا سیر انفسی ایشان در قرآن کریم و روایت معصومین (ع) گوی بیان و بنان را از همگان ربوده است. 

این اثر در هفت فصل تألیف شده است؛ در ابتدای این اثر به شرح احوال و آثار علامه حسن زاده آملی (ره) پرداخته شده و در فصل اول به «تازه‌ها در حوزه علوم طبیعی» اشاره و در این راستا علم طب و علم ریاضی و نجوم مورد تبیین قرار گرفته است. 

نویسنده در دومین فصل از این اثر که به «تازه‌ها در حوزه ادبیات» اختصاص یافته، آثار ادبی، تازه‌ها در حوزه ادبیات عرفانی، و تاریخچه ادبیات عرفانی، نمونه‌ای از غزلیات علامه حسن زاده آملی (ره) و همچنین سیری در دیوان اشعار این عالم صورت گرفته است. 

«تازه‌ها در حوزه معرفت نفس و روان شناسی» عنوان سومین فصل از این کتاب است که ضمن تبیین عیون مسائل نفس، به ۱۰ نظریه درباره معرفت نفس اشاره شده و تازه‌ها در قالب تبصره و بارقه نیز ذکر شده است. 

در چهارمین فصل از کتاب مذکور، «تازه‌ها در حوزه عرفان اسلامی» مطرح و در فصل بعدی، «تازه‌ها در حوزه فلسفه اسلامی» به برهان و عرفان در ساحت قرآن، برهان صدیقین، فلسفه علوم، وحدت وجود، طهارت و مراتب آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. 

ششمین فصل از کتاب حاضر، به «تازه‌ها در حوزه حکمت عملی (اخلاق دینی)» می‌پردازد و مباحثی با عناوین سلوک قرآنی، آداب سیر و سلوک، توبه، طهارت، زهد، ذکر و فکر، محاسبه و مراقبه، عبادت، دعا و نیایش و… تشریح شده است. 

در هفتمین و آخرین فصل از این اثر، که با عنوان «تازه‌ها در شواهد قرآنی و روایی» نگارش یافته، با هشت آیه شریفه به عنوان نمونه رو به رو می‌شویم که علامه حسن زاده آملی (ره) از شواهد و بوارق آن‌ها در آثار خود بهره برده است. 

در بخشی از کتاب آمده است:

علامه حسن زاده آملی (ره) اگر چه به طور مشخص کتابی در تفسیر قرآن مکتوب و مسطور نفرمود، غواصی در بحر معارف قرآن کریم و صید دقائق در سرادق آیات و ورود به لایه‌های باطنی قرآن کریم از هنرهای کم نظیر استاد است، به طوری که می‌توان همه آثار آن بزرگوار را تفسیر انفسی قرآن دانست. 

این عالم ربانی معتقدند که اصلی‌ترین مبنای تفسیر قرآن کریم، سیر انفسی در بواطن آیات قرآن کریم است و شرط اصلی آن خروج از انانیت و قربانی شدن در ساحت علمی قران کریم است. حضرت استاد با استناد به آیه شریفه «و ما یعلم تأویله الا االله الراسخون فی العلم» مقام راسخون در علم قرآن را مخصوص اهل بیت (ع) می‌داند و به استناد کلام نورانی امیرالمؤمنین علی (ع) که فرمود: «فانزلوهم باحسن منازل القرآن»؛ با اهل بیت (ع) به منزل‌های قرآن سفر کنید؛ جواز ورود به تفسیر انفسی را اذن اهل بیت (ع) می‌داند که هدایت و مدیریت مفسر پاک و خالص را تضمین می‌کند. 

علاقه مندان برای بهره مندی از تخفیف ۱۰ درصدی خرید این کتاب می‌توانند به سایت مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www. bustaneketab. ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز