خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کشف اسکلت نوزاد چند ماهه در دیوار/ گل‌های پخته‌شده در کاوش‌های تپه سیلک بدست آمد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۵۳۹۸

مدیر پایگاه سیلک کاشان از کشف اسکلت نوزادی ۳ تا ۶ ماهه از این فصل از کاوش‌های تپه سیلک خبر داد و گفت: یک دیوار حدود ۴ متری بدست آوردیم که حدود ۸۰تا ۹۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد بعد از برداشتن آن به لایه‌ای خواهیم رسید که احتمالا در اثر زلزله ویران شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سومین مرحله از طرح بازنگری و کاوش تپه‌های سیلک کاشان در قسمت جنوبی این میراث تاریخی از ابتدای شهریور ماه سال جاری آغاز و تا مهر ماه ادامه خواهد داشت.

در این مرحله که سرپرستی آن به عهده جبرئیل نوکنده (رئیس کل موزه ملی ایران) است، جواد حسین زاده (مدیر پایگاه تپه‌های سیلک و باستانشناس)، علی مولودی و جمعی دیگر از پژوهشگران حوزه‌های مختلف باستان شناسی همکاری می‌کنند.

جواد حسین زاده (مدیر پایگاه سیلک کاشان) با اشاره به آنکه این روزها کاوش در این محوطه باستانی به کندی پیش می‌رود، گفت: لایه‌ای که در حال کاوش آن هستیم از آن جهت که کامل نیست برداشتن آن به کندی پیش می‌رود چراکه باید بتوانیم متوجه شویم که چگونه این سازه و دیواره‌ها به لحاظ معماری به هم ربط پیدا می‌کنند؟ نحوه چیدمان و استفاده از خشت‌ها چگونه است؟ اندازه و ابعاد آن‌ها چگونه است و… از آنجا که تمرکز زیادی روی معماری این لایه داریم، تا حدودی کاوش با کندی پیش می‌رود. 

کشف اسکلت نوزاد چند ماهه در دیوار/ گل‌های پخته‌شده در کاوش‌های تپه سیلک بدست آمد

او در ادامه از کشف استخوان‌های یک نوزاد خبر داد و گفت: موفق شدیم تا اسکلت نوزاد ۳ تا ۶ ماهه را پیدا کنیم که در پی یک دیوار دفن شده بود. این نوزاد در داخل یک دیوار دفن شده است. این احتمال را می‌دهیم که مربوط به ۳۷۰۰ پیش از میلاد باشد. این اولین گزارش رسمی از دفن نوزاد در دیوار در سیلک است. البته به گفته جبرئیل نوکنده، هنگامی که در تپه جنوبی سیلک کاوش داشتند، در برش لایه نگاری در ترانشه گیریشمن، به اسکلتی برخرده بودند که زیر خشت قرار داشت. اینکه آیا درون دیوار دفن شده بود یا خشت به عنوان در مقبره بوده را نمی‌دانم. اما نوزادی که اکنون پیدا کردیم در درون دیوار دفن شده است. 

مدیر پایگاه سیلک کاشان در پاسخ به این سئوال که آیا می‌دانیم دلیل مرگ این نوزاد چه بوده، گفت: خیر دلیل مرگ را نمی‌دانیم. اسکلت نوزادان بسیار ظریف است و آثاری از بیماری‌های نوزادان که ممکن است سبب مرگ شده باشد، روی اسکلت دیده نمی‌شود. 

حسین زاده همچنین از بدست آمدن فضایی خبر داد که هموار است اما ورودی ندارد و در این باره گفت: بعد از تمیز کردن محوطه متوجه شدیم که این فضا دارای ورودی است اما بسته شده است. به این معنا که این محوطه یک در داشته اما بعدها بسته شده است. ممکن است کاربری این بخش تغییر کرده یا به کل متروک شده باشد. این امر هنوز مشخص نیست. 

کشف اسکلت نوزاد چند ماهه در دیوار/ گل‌های پخته‌شده در کاوش‌های تپه سیلک بدست آمد

او گفت: یک دیوار حدود ۴ متری داریم که حدود ۸۰تا ۹۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد بعد از برداشتن آن به لایه‌ای خواهیم رسید که احتمالا در اثر زلزله ویران شده. بخشی از این لایه توسط صادق ملک‌شهمیرزادی و جبرئیل در دهه ۸۰ کاوش شده‌است و بقیه آنرا امسال در این فصل، کاوش خواهیم کرد. 

مدیر پایگاه سیلک کاشان همچنین از یافته‌هایی خبر داد که هنوز نمی‌دانیم چه هستند چراکه گل‌های پخته شده‌ای هستند که اثر مهر روی آن‌ها دیده می‌شود اما هنوز نمی‌دانیم که گل مهر هستند یا خیر. آنچه روشن است این است که این گل‌ها پخته شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز