خبرگزاری کار ایران

مراسم اهدای نشان عکس سال مطبوعاتی برگزار شد/ اعلام اسامی برگزیدگان

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۰۵۳

افتتاحیه نمایشگاه ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران برگزار و برگزیدگان این رویداد طی مراسمی معرفی شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از  روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، مراسم اعلام برگزیدگان و افتتاحیه نمایشگاه ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران، عصر جمعه ۲۸ مردادماه پس از ثبت عکس یادگاری اعضای انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و مهمانان، در سالن ایران فرهنگستان هنر آغاز شد. 

در این مراسم، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، حمید فروتن رییس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، محسن سلیمانی سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا، احمد ناطقی، محمد فرنود، محسن راستانی، جاسم غضبانپور، سعید صادقی، علی کاوه، محمدعلی جدیدالاسلام، فرهاد سلیمانی، اصغر آزاددل، رضا حافظ‌القران و جمعی از هنرمندان عکاس حضور داشتند. 

پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مهدی قاسمی هنرمند عکاس که اجرای مراسم را برعهده داشت، با یادی از بابک برزویه عکاس فعال در حوزه سینما و مطبوعات، از حاضران درخواست کرد یک دقیقه ایستادند و فاتحه‌ای قرائت کردند. 

حمید فروتن رئیس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در ابتدای مراسم گفت: در حالی آیین ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران را برگزار می‌کنیم که در غم از دست دادن دوست و همکارمان بابک برزویه عزیز هستیم و آرزوی صبر و سلامتی برای خانواده ایشان داریم. این مراسم در حالی برگزار میشود که هنوز خیلی از مطالبات صنفی عکاسان مطبوعات از جمله حقوق و دستمزد پایین عکاسان جزء دغدغه‌های مهم انجمن است و امیدواریم بتوانیم با پیگیری مطالبات شما عزیزان آیین بعدی در سال آینده را در شرایط بهتری برگزار کنیم. 

وی، عکاسی خبری را یکی از دشوارترین و پر استرس‌ترین ژانرهای عکاسی برشمرد و افزود: گرانی تجهیزات و نا امنی شغلی و اجتماعی بر نگرانی‌های دوستان ما می‌افزاید. پیگیری بیمه عکاسان از دیگر دغدغه‌های انجمن است که امیداواریم تا در آینده نزدیک بتوانیم این مهم را به انجام برسانیم. از تلاش و حمایت‌های بی‌دریغ معاونت مطبوعاتی به ویژه آقای شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی و دکتر پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران، فرهنگستان هنر و موسسه فرهنگی هنری صبا تشکر می‌کنم. 

مراسم اهدای نشان عکس سال مطبوعاتی برگزار شد/ اعلام اسامی برگزیدگان

عزمی وجود دارد تا اجتماعات ما به قوام یافتگی نرسد! 

در ادامه، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به برگزاری دوره‌های قبلی این رویداد در خانه هنرمندان ایران، گفت: دوره‌های قبلی این رویداد در خانه هنرمندان برگزار می‌شد که در این دوره این توفیق نصیب ما نشد. واقعیت این است که اگر بخواهم صنفی صحبت کنم، چون بیش از یک دهه است که درباره مسائل صنفی سخن می‌گویم؛ مسائل اصناف را خود اعضای اصناف درک می‌کنند و به همین دلیل صحبت‌های جناب فروتن را درک می‌کنیم. مسائل ما از سال ۱۳۶۰ تاکنون تفاوتی نکرده است و کماکان ما به عنوان دبیر انجمن‌ها همین حرف‌ها را مطرح می‌کنیم که به معنای حل نشدن مسائل صنفی ما است! 

وی بیان کرد: ما همچنان در نقطه آغازین است و تنها فرقش این است که تصاویرمان دیجیتال شده که این موضوع به شدت جای تاسف دارد. قبلا این موضوع را به کم کاری نهادهای صنفی ربط می‌دادم یا اینکه صدای ما به جایی نمی‌رسد یا با دولت‌هایی مواجهیم که مساله اساسی‌شان فرهنگ و هنر نیست! گاهی دچار افسردگی می‌شدم چراکه انگار عزمی وجود دارد برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد تا اجتماعات ما به قوام یافتگی نرسد تا مسائل صنفی خودش را حل کند. 

عسگرپور خاطرنشان کرد: مدیران دولتی به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ کم سلیقه، بد سلیقه و خوش سلیقه که باید دید به چه مدیری مواجه می‌شویم. متاسفانه در بسیاری از نقاط مدیران وقتی جرعه دانایی را سر می‌کشند، زمان رفتن‌شان می‌شود و بعد از روزمرگی‌هایشان خاطره نگاری می‌کنند. اینها مسائلی است که حاکمیت باید به انها توجه کند وگرنه ما سال ۱۵۰۰ نیز باید همچنان درباره مسائل جزئی صنفی صحبت کنیم. 

وی با بیان اینکه علیرغم تمام تلاش ها، ما آمادگی ورود به عرصه جدید را نداریم، در سینما قطعا چنین اتفاقی رخ داده و در برخی حوزه‌ها نیز به تدریج در حال اتفاق افتادن است، گفت: این نگرانی را در چند سال اخیر داشته‌ام که ممکن است با چیزی مواجه شویم که چون آمادگی قبلی نداریم، تعدادی از همکاران‌مان بیکار می‌شوند. فکر می‌کنم در خیلی از حوزه‌ها چنین اتفاقی می‌افتد چراکه سرعت تحولات خیلی زیاد شده است. به نظرم بخشی از کارهای جدی صنفی این است که این موضوعات را تبدیل به نوشتاری کنند تا تشریک مساعی کنند و مسائل حل شود. 

یک عذرخواهی به جامعه عکاسی بدهکاریم

پژمان موسوی روزنامه نگار نیز با اشاره به سخنان محمدمهدی عسگرپور، گفت: من فکر می‌کنم فراتر از سخنان آقای عسگرپور، نسبت تشکل‌های دولتی و غیردولتی با دولت مشخص نیست. من نیز به عنوان روزنامه نگار در نسبتم با عکاس خبری نیز دچار مشکل هستم؛ یعنی برای همکاری جزئی که با هم داشتیم، متوجه شدیم چقدر گره کور بین ما وجود دارد و هر کاری می‌کنیم، نمی‌دانیم حقوق عکاسان چیست و نه آن‌ها می‌دانند که حق‌شان در برابر نشریه چیست! 

وی افزود: انجمن‌های مختلفی در حوزه عکاسی و روزنامه نگاری داشتیم و کارهای زیادی انجام شده اما هنوز روزنامه نگار نمی‌داند با عکاس چه نسبتی دارد! من فکر می‌کنم در همه سالهایی که گذشت، جامعه روزنامه نگاری یک عذرخواهی بزرگ به جامعه عکاسی بدهکار است. 

موسوی با بیان اینکه هیچ چیز به اندازه عکس نمی‌تواند روایتگر حقیقت یک مساله باشد، گفت: وقتی چند عکس یک واقع را روایت می‌کند، تاثیرگذاری‌اش نیز بیش از هر مساله دیگری است. وقتی عکس اینقدر کارکرد دارد، جا دارد ما به عنوان روزنامه نگار نگاه‌مان به عکس جدی‌تر شود و بزن در رویی نباشد. 

در ادامه، ابوالفضل نسائی دبیر ششمین دوره عکس سال مطبوعاتی ایران به ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره نشان پرداخت و گفت: جیمز نچوی عکاس خبری می‌گوید شاهد رنج دیگران بودن سخت است احساس گناه به آدم دست می‌دهد نه به این دلیل که این وضع را من به وجود آوردم بلکه به این دلیل که قرار است همه آن‌ها را با دردهایشان تنها بگذارم. عکاسی مطبوعاتی ابزاری است برای ایستادن در برابر آنچه که به طور قراردادی زیبا محسوب می‌شود. ما به عنوان عکاسان مطبوعاتی در گوشه‌ای از جهان زندگی می‌کنیم که سال‌ها شاهد جنگ، رنج و درد مردم بوده ایم. ما همیشه سعی کردیم این حقایق را ثبت کنیم و در کنار تمام زیبایی ها، درد مردم را به نمایش بگذاریم. امسال هم انجمن صنفی مانند سال‌های گذشته از عکاسان دغدغه‌مند دعوت به عمل آورد. 

وی بیان کرد: فراخوان ششمین دوره نشان عکس سال بنا به دلایلی با کمی تاخیر منتشر شد و بیش از ۲ هزار عکس از ۳۴۷ عکاس مطبوعاتی و آزاد در قالب تک عکس و مجموعه خبری، تک عکس و مجموعه مستند، تک عکس ورزشی و مجموعه ورزشی و بخش پروژه‌های بلند مدت و همچنین ۲۶ مولتی مدیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در این دوره با تصویب هیات مدیره بخش‌های تک عکس و مجموعه پرتره و محیط زیست حذف و یک بخش به نام مجموعه بلندمدت به مسابقه اضافه شد و در نهایت هیات داوران متشکل از محمود کلاری، رضا معطریان، پیمان هوشمندزاده، علی آقاربیع و روح الله وحدتی بعد از دو روز داوری در مجموع ۱۵ تک عکس و ۱۵ مجموعه کاندید را حائز دریافت نشان کردند. نشان عکس بعد از دو سال که به صورت مجازی برگزار می‌شد امسال به کمک فرهنگستان هنر در شرایطی برپا شد که ۱۲۷ عکس در سه گالری به نمایش خواهد درآمد و در طی هفته آینده نشست‌های تخصصی فیلم و عکس خواهیم داشت. 

در ادامه این مراسم از اصغرآزاددل دبیر پیشین انجمن به پاس بیش از یک‌دهه تلاش در انجمن و همچنین از مرتضی دهداری و احمد ناطقی به عنوان عکاسان پیشگام در این مراسم تجلیل شد. 

احمد ناطقی عکاس پیشکسوت و بنیان‌گذار خانه عکاسان ایران در این بخش درباره به نتیجه نرسیدن مسائل صنفی در ایران اشاره کرد و گفت: مسائل موجود در جریان کشور را به دلیل نبود امکانات و تلاش‌های دولت‌ها نمی‌دانم و معتقدم هیچ کدام از دولت‌ها نمی‌توانند کاری برای جامعه عکاسی کنند و به اعتقاد من این به نتیجه نرسیدن مسائل صنفی عکاسان، به دلیل نبود وحدت در جامعه عکاسی است. 

 خبر خوش مدیرکل مطبوعات داخلی برای عکاسان مطبوعاتی

ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از گرامیداشت یاد بابک برزویه، بیان کرد: من از جهت مسائل صنفی دو نکته را بیان می‌کنم؛ ما در حوزه رسانه و دولت سیزدهم به دنبال آن هستیم تا کار را به بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی واگذار کنیم تا هم آن‌ها مشاورین ما باشند و هم ما مشاورین آن‌ها. از طرفی برای مطبوعات رقبای زیادی پیدا شده و می‌توان آن را به فال نیک گرفت که اکثرا به این شغل گرایش پیدا کرده‌اند ولی باید برای این اتفاق، تدبیری اندیشیده شود تا کار حرفه‌ای از یادها نرود. 

وی گفت: عکاسان مطبوعاتی مظلوم هستند و سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند و برخورد خوبی با آن‌ها نمی‌شود، به همین جهت، سعی ما این است تا در این دولت به آن‌ها بیشتر توجه کند. از این جهت ما همکاری‌مان را با انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران بیشتر خواهیم کرد طوری که یک سوم کل بودجه وزارت ارشاد علاوه بر صندوق اعتباری هنر، تزریق شد تا اصناف روزنامه نگاری مخصوصاً عکاسان هم در این صندوق عضو شوند تا از امکانات رفاهی و تسهیلات استفاده کنند. امیدوارم که با همکاری دوستان در هیات مدیره و مدیرعامل محترم بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم. 

شمسایی در پایان خبر داد: تمام اعضای انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برای گرفتن ۲۰۰ گیگ اینترنت خبرنگاری و عضویت در صندوق اعتباری هنر و تنها از طریق این انجمن و با معرفی نامه‌ای از طرف انجمن اقدام کنند. 

در ادامه مراسم، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت به همراه جاسم غضبانپور و فرهاد سلیمانی از احمد ناطقی عکاس پیشکسوت تجلیل و نشان ویژه پیشگامان عکاسی مطبوعاتی به او اهدا شد. 

علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیات دولت در سخنانی گفت: به شخصه زحمات شما عزیزان عکاس برای ثبت و ماندگار کردن لحظات را به چشم خود دیده‌ام و فراموش نمی‌کنم و فکر می‌کنم زحمت عکاسان کمتر دیده می‌شود. 

وی تصریح کرد: ویژگی خاصی که در عکاسان وجود دارد این است که عکاس بداخلاق وجود ندارد و این سختی کار صبر آن‌ها را زیاد می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود دقیق و نکته سنجانه عکاسی کنند. 

سخنگوی دولت سیزدهم همچنین گفت: به عنوان عضو کوچکی از خانواده اهل قلم، اعتراف می‌کنم که بیان عکس بسیار رساتر از بیان قلم است و خیلی از تصاویر از این جهت ماندگار شده است و به تمام پیشکسوتان عرض می‌کنم که تمام زحمات شما ماندگار شده است و ما قدردان شما هستیم. 

 اعلام برگزیدگان ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران

در انتهای این مراسم، همچنین برگزیدگان ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران معرفی شدند که اسامی انها به شرح زیر است: 

در بخش تک عکس ورزشی مریم کامیاب جایزه و نشان را دریافت کرد. 

جایزه و نشان مجموعه‌عکس ورزشی به جاوید نیکپور رسید. 

جایزه بخش تک‌عکس مستند به مریم آل مومن دهکردی اهدا شد. 

تندیس و جایزه مجموعه عکس مستند را حمید سبحانی دریافت کرد. 

در بخش مجموعه‌های بلند مدت (لانگ‌ترم) نیز، زبیر موحد به عنوان برگزیده اعلام شد. 

جایزه و تندیس بخش مجموعه عکس خبری نیز به مجموعه علی خارا از افغانستان تعلق گرفت. 

هیات داوران در بخش‌های تک‌عکس خبری و مالتی‌مدیا هیچ اثری را حائز دریافت نشان ندانست. 

در پایان مراسم، نمایشگاه آثار نامزدهای ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران افتتاح شد. این نمایشگاه تا ۶ شهریور در موسسه فرهنگی هنری صبا فرهنگستان هنر برپاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز