خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

کارهایی شبیه شانتاژ، به حل پرونده نازنین زاغری کمک نمی‌کند/خیلی منتظر اروپا نخواهیم ماند/ نباید از وزارت خارجه توقع دخالت در کار اقتصادی داشت

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۱۷۸

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: خانم زاغری را تبعه ایران می‌دانیم که جرم امنیتی مرتکب شده و ما معتقدیم کارهایی که به شانتاژ شبیه است به حل این پرونده کمک نخواهد کرد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سیدعباس موسوی در نشست خبری امروز خود با اشاره به هفته حقوق بشر آمریکایی گفت: این هفته با ترور رهبری در سال ٦٠ آغاز می‌شود، با ترور هفتم تیر و حمله‌های شیمیایی ادامه پیدا می‌کند و این هفته را می‌توان هفته حقوق بشر آمریکایی نامید.

امیدواریم با شواهد ارائه شده متجاوزان بفهمند کار اشتباهی انجام دادند

وی ادامه داد: می‌دانید به رغم لفاظی‌ها، دیپلماسی برای کاهش تنش ادامه دارد و ما هم از هرگونه تلاش برای کاهش تنش استقبال می‌کنیم اما همه افراد را به ریشه تنش‌ها ارجاع می‌دهیم که همان بدعهدی‌ها و تروریسم اقتصادی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات حقوقی علیه تجاوز پهپاد آمریکایی گفت: ما علاوه بر اقدامات دیپلماتیک و احضار سفیر سوئیس و احضار کاردار امارات متحده اقدامات حقوقی را انجام دادیم که مهم‌ترین آن نامه به سازمان ملل است که امیدواریم با شواهد ارائه شده متجاوزان بفهمند کار اشتباهی انجام دادند.

خیلی منتظر اروپا نخواهیم ماند و با کشورهای دوست در حال رایزنی هستیم

وی در خصوص بدعهدی اروپا و امکان ادامه برجام با روسیه و چین گفت: ما در حال حاضر به برجام متعهد هستیم و اقدامات ما هم در قالب برجام است و حقوق ایران را اجرا می‌کنیم. حیات و ممات برجام اما بستگی به اجرای تعهدات توسط تمام طرف‌های برجام دارد. ایران علیرغم میل خودش به عکس‌العمل دست زد و تعهدات خود را کاهش داد. ما خیلی منتظر اروپا نخواهیم ماند و با کشورهای دوست در حال رایزنی هستیم و تلاش‌های ما ادامه دارد.

شیوه انگلیسی‌ها را غیرسازنده می‌دانیم

موسوی در ادامه در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه معاون وزیر امور خارجه انگلیس سفری به تهران داشتند و در این سفر اعلام کردند انگلیس به برجام متعهد و خواستار راه‌اندازی کانال مالی اینستکس است. با این حال شاهد این هستیم که لندن در هفته‌های اخیر با پیروی از واشنگتن ایران را متهم به دست داشتن در حمله به نفتکش‌ها کرده و مواضعش تا جایی پیش رفته که روز گذشته در کنار آمریکا، امارات و عربستان با صدور بیانی‌ ای ایران را مجددا متهم به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه کرده‌اند، گفت: ما این شیوه انگلیسی‌ها را غیرسازنده می‌دانیم. آقای موریسون به عنوان معاون جدید به ایران سفر کردند و آقای عراقچی هم در دیدار با ایشان دیدگاه‌های ایران در خصوص مسائل مختلف را مطرح کردند. ما به مواضع گرفته شده بعد از این دیدار توجهی نداریم و البته می‌دانیم که انگلیس به دلیل مشکلات ناشی از مساله برگزیت شاید خیلی پشتوانه اروپا را نداشته باشد. این مواضع البته قطعا غیرسازنده است.

پرونده اسدی به جد هم پیگیری می‌شود

وی در خصوص بازداشت غیرقانونی اسدی گفت: پرونده آقای اسدی جزو پرونده‌های پیچیده و در دستور کار وزارت خارجه است و به جد هم پیگیری می‌شود. وکلای ایشان هم پیگیر موضوع هستند. اقدامات قابل توجهی هم انجام شده اما این پرونده سیری دارد که در حال انجام است و امیدواریم بی‌گناهی ایشان ثابت شود.

کارهایی که به شانتاژ شبیه است به حل پرونده نازنین زاغری کمک نخواهد کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تحصن همسر نازنین زاغری مقابل سفارت ایران در لندن گفت: مسلم است که خانم زاغری دوتابعیتی هستند و ایران دوتابعیتی بودن را نمی‌پذیرد و ما ایشان را تبعه ایران می‌دانیم که جرم امنیتی مرتکب شده و ما معتقدیم کارهایی که به شانتاژ شبیه است به حل این پرونده کمک نخواهد کرد و مزاحمت برای کارهای روتین سفارت را نمی‌پذیریم چراکه خلاف قوانین بین‌المللی است.

وی در رابطه با خبر حملات سایبری به ایران گفت: ما شنیده‌ایم که منابع آمریکایی این مطلب را مطرح کردند که البته پدافند ما در این حوزه هم قوی است اما این اعتراف نشان‌دهنده اعمال غیرقانونی آنها علیه یک دولت قانونی است.

موسوی همچنین در خصوص رفت و آمدهای دیپلماتیک و ادعاهای طلبکارانه اروپایی در دیدار با مقام‌های کشورمان گفت: ابراز نگرانی اروپایی‌ها با سابقه عملکرد آنها سازگار نیست و هرگاه صحبتی مطرح می‌کنند بلافاصله جواب آن را می‌گیرند. برجام به طرفین اجازه می‌دهد اگر طرفی نقض عهد انجام دهد، اقداماتی انجام گیرد. اگر ما نقض عهد می‌کردیم آنها می‌توانستند به تحریم‌ها بازگردند و ایران هم می‌تواند تعهدات خود را کاهش دهد. گزارش‌های آژانس تایید می‌کند که ما علیرغم عدم پایبندی طرف‌های دیگر به برجام متعهد بودیم و ما شروع‌کننده این روند نبودیم.

اگر تراکنش‌های اروپا صوری باشد، قطعا ایران را راضی نخواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری نشست مربوط به معامله قرن در بحرین با شرم‌آور خواندن این اقدام گفت: هر حرکتی که باعث فراموش شدن آرمان فلسطین شده و حق مردم فلسطین را نادیده بگیرد، شرم‌آور است و این اقدامات قطعا محکوم به شکست است.

وی در رابطه با مطرح کردن پرونده جدا شدن بحرین از ایران به عنوان عامل بازدارند علیه این کشور گفت: مبنای ما حقوق بین‌الملل است و به تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذاریم.

موسوی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اگر تراکنش‌های مالی با اروپا آغاز شود، ایران گام دوم کاهش تعهدات را متوقف می‌کند، گفت: ما صراحتا حق و حقوق خود را به اروپا اعلام کرده‌ایم. اگر این تراکنش‌ها صوری باشد، قطعا ایران را راضی نخواهد کرد. ایران باید به درآمدهای نفتی خود پیش از خروج آمریکا از برجام برگردد.

نباید از وزارت خارجه توقع دخالت در کار اقتصادی داشت

وی در خصوص ورود دستگاه دیپلماسی به مسائل اقتصادی و ماموریت‌های جدید گفت: وزارت خارجه متولی کار اقتصادی نیست و کار معاونت اقتصادی تنها تسهیل‌کنندگی است و وزارت خارجه در حال کمک به دستگاه‌های اجرایی است. از وزارت خارجه توقع دخالت در کار اقتصادی نباید داشت.

موسوی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر شکل دادن ائتلاف علیه ایران و در عین حال دعوت ایران به مذاکره گفت: اینکه دست به ائتلاف‌سازی بزنند جدید نیست و تا الان بارها این ائتلاف‌ها با شکست مواجه شده است؛ چراکه ایران جای پای محکمی در منطقه دارد و اگر هر هفته هم برای ائتلاف‌سازی به منطقه سفر کنند به نتیجه‌ای نخواهند رسید. اظهارات ضد و نقیض آنها در خصوص ایران نیز نشان از بی‌سیاستی و تشتت آرا در تیم فعلی آمریکا دارد و ما در رابطه با ادعاهای آنها تنها به اقدامات عملی نگاه می‌کنیم.

قطعا از راه فشار نه مذاکره می‌کنیم و نه تسلیم خواهیم شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: آیا واقعا تحریمی مانده که علیه ملت ما عملی نشده باشد و آیا این تحریم‌های ٤٠ ساله نتیجه‌ای هم داشته است؟ البته ما هر تحریم را اقدامی خصمانه علیه ملت ایران می‌دانیم. شما تناقض را می‌بینید که صحبت از مذاکره و مذاکره بدون پیش شرط می‌کنند و در عین حال فشارها بر ملت ما ادامه دارد. قطعا از راه فشار نه مذاکره می‌کنیم و نه تسلیم خواهیم شد.

آبه پیام کتبی نداشت اما شفاهی پیامی را مطرح کرد

وی در خصوص روایت‌های متفاوت از سفر نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: علیرغم حواشی پیش آمده، ما سفر آقای آبه به تهران را سفری تاریخی می‌دانیم و حواشی البته از قبل از سفر ایشان وجود داشت و گفتند ایشان حامل پیامی هستند و برای میانجیگری به ایران سفر می‌کنند. ایشان پیام کتبی نداشتند اما شفاهی پیامی را مطرح کردند. ما پیش از سفر هم گفتیم به دلیل دوستی و روابط دیرینه از سفر این مقام ژاپنی استقبال می‌کنیم و نقطه نظرات ایشان را خواهیم شنید. آنها به دنبال کاهش تنش در منطقه خلیج فارس هستند و تمایل ندارند منطقه‌ای که اقتصاد دنیا به آن وابسته است، دچار تنش باشد و این پیام را به ما منتقل کردند و حرف‌های آنها و جواب‌های ما هم رسانه‌ای شد و تنها یکسری پیشنهادها برای روابط و مراودات دوطرفه و بحث خرید نفت را مطرح کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص ادعای ترامپ در رابطه با توقف حمله به ایران گفت: آن چیزی که اعلام کردند دستور توقف است اما مهم برای ما تجاوز پهپاد آنها و پاسخ قاطع ما بود و آمادگی خود را همیشه حفظ می‌کنیم. رهبری فرمودند جنگ نمی‌شود و مذاکره نخواهیم کرد که البته به معنای این نیست که ما پاسخ تجاوزها به کشور را ندهیم.

نمی‌توانم بگویم دیدار مشاور امور دیپلماسی فرانسه با مقام‌های ایران خیلی خوب بود

وی در خصوص دیدار آینده سران ایران، روسیه و ترکیه و امکان استفاده ایران از این سازوکار برای رونق اقتصادی و مبارزه با تحریم‌ها گفت: ایران در بسیاری از  سازوکارهای منطقه‌ای، فرامنطقه و دو، سه، چهار و پنج‌جانبه عضو است و ما معتقد به کار دسته جمعی هستیم و این فرصت متقابلی برای همه کشورها است و ایران هم از این فرصت برای رونق اقتصادی استفاده خواهد کرد و پیشنهاد می‌کنیم کشورهای دیگر هم از این فرصت استفاده کنند.

موسوی در رابطه با ایجاد خط اضطراری بین ناوهای آمریکایی و سپاه پاسداران گفت: سیگنال‌های رادیویی بین همه کشتی‌ها و هواپیماها وجود دارد اما مشخصا در خصوص این مساله اطلاعی ندارم.

وی در رابطه با سفر مشاور امور دیپلماسی فرانسه به ایران گفت: این سفر انجام شد و دیدارهایی نیز انجام شد که نمی‌توانم بگویم خیلی خوب بود. بحث‌ها نیز پیرامون برجام بود و مواضع ایران در این دیدار مجددا به طرف فرانسوی اعلام شد و ایشان به کشورشان بازگشتند.

تاکنون تحول جدیدی در روابط ما با کانادا اتفاق نیفتاده است

موسوی در رابطه با سفر معاون وزیر امور خارجه به سوئیس در تعیین این کشور به عنوان حافظ منافع ایران در کانادا بعد از عمان گفت: کشورها در برخی مواقع کشورهایی را به عنوان حافظ منافع خود انتخاب می‌کنند اما در این مورد این حفاظت شامل مسائل کنسولی نمی‌شود چراکه سوئیس در موارد متعددی حافظ منافع ایران است. ما به کانادا پیشنهاد داده‌ایم که حداقل برای رفاه حال ایرانی‌ها امور کنسولی در این کشور برقرار شود و باید راه حلی برای این موضوع اندیشیده شود. اما تاکنون تحول جدیدی در روابط ما با کانادا اتفاق نیفتاده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز