خبرگزاری کار ایران

مافی در گفت‌وگو با ایلنا:

امکان اصلاح طرح استانی شدن انتخابات وجود دارد اما اجرای آن به این دوره نمی‌رسد

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۰۱۴

عضو کمیسیون شوراها گفت: برخی از نمایندگان از جمله سخنگوی فراکسیون همه چیز را تمام شده می‌دانند و می‌گویند امکان اصلاح طرح استانی شدن انتخابات وجود ندارد اما از نظر من با بررسی‌های بیشتر امکان اصلاح موارد قانونی و تایید شورای نگهبان وجود دارد. این لایحه ۶ ماه قبل از انتخابات مجلس باید ارائه شود اما ثبت‌نام نامزدهای نمایندگی مجلس از آذر ماه آغاز می‌شود و قطعا این لایحه به انتخابات این دوره نمی‌رسد و برای دوره‌های بعد قابل استفاده خواهد بود.

پروانه مافی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره لایحه قانون استانی شدن انتخابات گفت: کمیته‌ای در کمیسیون امور داخلی و شوراها تشکیل شده است و مسئولیت بررسی لایحه اصلاح قانون انتخابات را برعهده دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لایحه جامع انتخابات از سوی وزات کشور به مجلس فرستاده شده و مجلس هم آن را به کمیسیون امور داخلی و شوراها ارجاع داده است و کمیته مخصوص درحال بررسی مواد قانونی و ایرادات این لایحه است.

وی گفت: شورای نگهبان ۲۹ ایراد به این  لایحه وارد کرده است که برخی از آنها قابل اصلاح هستند.

مافی تصریح کرد:در جایی از این لایحه درباره گروه‌ها و تشکل‌های قانونی صحبت شده و شورای نگهبان ایراد ابهام را به این جمله وارد کرده و معتقد  است که مشخص نیست منظور از گروه ها چه کسانی  هستند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره اطلاق عبارت اقلیت‌های دینی بیان کرد: شورای نگهبان این عبارت را مغایر با اصل ۱۳ و ۶۴ قانون اساسی  دانسته و استثنا کردن عبارت اقلیت‌های دینی را مبهم می‌داند.

وی تصریح کرد: البته شورای نگهبان تاکید کرده که پس از رفع ابهامات دوباره اظهارنظر می‌کند.

مافی اظهار کرد: کمیته ویژه بررسی لایحه انتخابات تمام ابهامات شورای نگهبان را مورد بررسی قرار می‌دهد و لایحه را اصلاح می‌کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با اشاره به برخی اشکالات ماهوی که در لایحه استانی شدن قانون انتخابات وجود دارد، گفت: برخی از ایراداتی که به این لایحه وارد شده است، اساسی هستند؛ برای مثال شورای نگهبان استانی شدن انتخابات را موجب اختلافات قومی و امنیتی شدن فضا می‌داند.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون، شهرهای کوچک نماینده‌ای نخواهند داشت و همه آنها باید به یک نفر در استان رای دهند که این موضوع مخالف قانون اساسی و موازین شرع است.

مافی تصریح کرد: شورای نگهبان اعلام کرده است که با استانی شدن انتخابات و نبود نماینده از تمام شهرها مشارکت مردم کاهش می‌یابد و کاهش مشارکت هم مغایر بند ۸ اصل ۳ قانون اساسی است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با اشاره به چگونگی رفع اشکالات ماهوی لایحه استانی شدن انتخابات اظهار کرد: مغایرت‌های ماهوی باید با توضیحات مکرر و ارائه مطالب مشابهی که توانایی رفع اشکالات را دارند به شورای نگهبان نگهبان ارائه شود.

وی گفت: برخی از نمایندگان از جمله سخنگوی فراکسیون همه چیز را تمام شده می‌دانند و می‌گویند امکان اصلاح وجود ندارد اما از نظر من با بررسی‌های بیشتر امکان اصلاح موارد قانونی و تایید شورای نگهبان وجود دارد .

مافی تصریح کرد: این لایحه ۶ ماه قبل از انتخابات مجلس باید ارائه شود اما ثبت‌نام نامزدهای نمایندگی مجلس از آذر ماه آغاز می‌شود و قطعا این طرح به انتخابات این دوره نمی‌رسد و برای دوره‌های بعد قابل استفاده خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز