خبرگزاری کار ایران

خباز در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تشکیل جلسه استانداران سابق با محوریت اقتصاد/ می‌گویند ۴۰ سال وصله‌پینه زدید و شرایط بدتر شد/ باید ارتباط اصلاح‌طلبان با مردم را ترمیم کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۸۸۵

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد‌ملی گفت: در حوزه مشکلات اقتصادی میان اقتصاددان‌ها دو نگاه وجود دارد که یکی نگاه عمیق، ریشه‌ای و ماندگار است که انجام آن هم همت بالایی می‌خواهد و انسجام قوی می‌طلبد. البته مجموعه‌ای دیگر نیز معتقد هستند که وقت خود را نگیرید و اگر کشور می‌خواست با این کارها درست شود تا الان درست شده بود.

محمدرضا خباز در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص مهمترین چالش کشور در سال پیش رو گفت: بنده و تعدادی از استاندارانی که اخیرا بازنشسته شده‌ایم به این دلیل که هنوز اطلاعات کشور را در اختیار داریم، اطلاعاتمان کهنه نشده و هنوز ارتباطاتمان محفوظ است و ما را قبول دارند و هنوز گرم کار هستیم؛ نشست‌هایی با هم داشتیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که نمی‌توانیم بی‌تفاوت و تماشاچی باشیم. فرقی بین ما و بقیه وجود دارد و ما باید این تجربه را که متعلق خودمان نیست را در مسیر مردم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در این نشست‌ها چند کمیته تشکیل داده‌ایم که یکی کمیته اقتصادی و برای بررسی چالش سال جدید است که بنده نیز در این کمیته عضویت دارم. چندین جلسه تشکیل داده‌ایم تا تصمیم‌گیری کنیم که چه باید کرد.

وی افزود: در پایان این جلسات هم نظرات خود را جمع‌بندی کرده تا به عنوان کسانی که هم تجربه مجلس و دولت دارند این جمع‌بندی را در اختیار دولت قرار دهیم. البته پس از چندین جلسه به جمع‌بندی رسیدیم اما به این علت که تعداد اقتصاددان‌های جمع ما کم بود، چند شب قبل از سال نو چهار اقتصاددان را دعوت کردیم و جمع‌بندی خود را در اختیار آنها قرار دادیم تا مشخص شود آیا جمع‌بندی ما را قبول دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در این حوزه و در میان اقتصاددان‌ها دو نگاه وجود داشت که یکی نگاه عمیق، ریشه‌ای و ماندگار بود که انجام آن هم همت بالایی می‌خواهد و انسجام قوی می‌طلبد. البته مجموعه‌ای دیگر نیز معتقد هستند که وقت خود را نگیرید و اگر کشور می‌خواست با این کارها درست شود تا الان درست شده بود. چهل سال وصله و پینه زدید و شرایط بدتر شد؛ بیایید یک تصمیبم جدی بگیرید.

وی ادامه داد: پس دو نگاه در میان اقتصاددان‌های این جمع وجود داشت که یکی بر مبنای روش‌های گذشته به نگاه جدید اما نه جراحی همه‌جانبه اعتقاد داشت. برای مثال دوستی آماری ارائه می‌داد که الان تقریبا میزان مصرف بنزین روزانه در کشور ۱۰۰ ملیون لیتر است و از این ۱۰۰ ملیون لیتر هم حدود یک چهارم آن قاچاق می‌شود.

خباز ادامه داد: حال اگر ما بخواهیم از این میزان قاچاق جلوگیری کنیم، باید با همت هم و با قانع کردن مردم بنزین را به قیمت ۶۰۰۰ تومان در اختیار مردم قرار داده و پول بدست آمده را به صورت نقدی به حساب شهروندان واریز کنیم.  در این صورت کسی که ماشین دارد با یارانه باک ماشینش را پر می‌کند و کسی هم که ماشین ندارد هزینه کرایه تاکسی می‌دهد. این یک نگاه است که ما بتوانیم برای مثال بنزین را از این مهلکه نجات دهیم.

وی افزود: نگاه دیگر این است که این همان وصله و پینه کردن است و شما ۱۴۰ هزار میلیارد تومان را تعیین تکلیف کنید همچنان ۹۰۰ هزار میلیارد یارانه پنهان وجود دارد. پس اگر می‌خواهید جراحی کنید همه کمک کنیم و البته برای اینکه به مردم فشار نیاید یارانه در ماه اول به حساب مردم واریز شده و از ماه بعد در خدمات اعمال شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: به همین منظور این جمع که امروز مسئولیت اداری ندارد با توجه به دغدغه مردم و آینده کشور آمادگی دارد تا هر زمان که این مباحث پخته شد آن را در اختیار دولت قرار دهد. الان شرایط کشور به شکلی است که دورنمای سال جدید امیدوارکننده نبوده و اگر بخواهیم بهتر شود باید کاری انجام دهیم؛ اگر دست روی دست قرار دهیم هیچ اتفاقی به وقوع نمی پیوندد.

وی در خصوص تاثیر مشکلات معیشتی و ناامیدی مردم بر مشارکت در انتخابات مجلس و مسئولیت احزاب اصلاح‌طلب در این مسیر گفت: این مسائل قطعا در مشارکت مردم اثر دارد اما اگر ببینند شرایط رو به بهبود است، مسئولان به فکر آنها هستند و احساس صداقت داشته باشند، مانند ۴۰ سال گذشته همراهی خواهند کرد.

خباز گفت: طبیعتا از احزاب اصلاح‌طلب توقع بیش از آنچه تا امروز انجام داده‌اند، می‌رود. این جمعی نیز که عرض کردم همه استانداران اصلاح‌طلب هستند. مردم توقع دارند و هنوز بارقه امیدی به اصلاح‌طلبان وجود دارد و می‌توان این ارتباط که روزی به کلفتی یک طناب بود اما امروز به نازکی نخ شده است را ترمیم کرد که اگر این همت به وجود بیاید حتما آثار مثبتی خواهد داشت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز