خبرگزاری کار ایران

جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با ایلنا:

در ساز و کار جدید قانون انتخابات یک سوم آرا به اقلیت و دو سوم به اکثریت داده می‌شود/ برخی نمایندگان روسای ادارات را هم منصوب می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۹۵۳

یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره ممنوعیت بیش از سه دوره متوالی نمایندگی مجلس گفت: در برخی از شهرها افراد سیطره پیدا کرده‌اند به طوری که روسای ادارات و برخی از نهادها را منصوب می‌کنند .

محمد جواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ درباره اینکه با توجه به اصلاح لایحه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از این پس رأی‌دهندگان می‌توانند به لیست‌هایی که احزاب ارائه می‌کنند رأی دهند، گفت: سه مورد برای رأی دادن افراد در این قانون پیش‌بینی شده است؛‌ لیستی، حزبی و فردی یعنی افراد به صورت انفرادی هم می‌توانند نامزد انتخابات شوند.

وی درباره سازو کار لیست در انتخابات مجلس بیان کرد: اگر رأی دادن به صورت لیستی شود درصدی هم که رأی نیاورده‌اند امکان حضور در مجلس را خواهند داشت.

جمالی نوبندگانی تشریح کرد: به این صورت که اگر در تهران ۳ میلیون رأی به صندوق ریخته می‌شود و ۳۰ نماینده هم از این شهر به مجلس راه پیدا می‌کنند، یک سوم آرا به اقلیت و دو سوم به اکثریت داده می‌شود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با این ساز و کار حقوق اقلیت حفظ می‌شود و گفته می‌شود حقوقدان‌های شورای نگهبان هم تا حدودی نسبت به این مسئله نگاه مثبت دارند.

وی ادامه مصوبه مهم دیگر در اصلاح قانون جامع انتخابات منع نامزدی سفرا و معاونین شهردارها هنگام حضورشان در سمت‌های دولتی بود،‌ به این ترتیب که این افراد اگر قصد نامزدی در انتخابات را دارند باید ۶ ماه قبل از داوطلب شدن از شغل خود استعفا دهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره منع افراد برای بیش از سه دوره متوالی نمایندگی در مجلس گفت: با تمامی احترامی که برای نمایندگان عزیز قائل هستم در برخی از شهرها افراد سیطره پیدا کرده‌اند به طوری که روسای ادارات و برخی از نهادها را منصوب می‌کنند.

وی افزود: این کار بسیار خوب است افراد بعد از سه دوره می‌روند و یک دوره تنفس می‌کنند این گونه فضای نابرابری هم که از نظر رقابت‌ها ایجاد شده است از بین می‌رود.

جمالی نوبندگانی درباره این که گفته می‌شود با استانی شدن انتخابات رانت و خرید و فروش رأی صورت خواهد گرفت، بیان کرد: نمی‌توانیم با یک قانون همه عیب و ایرادهایی که وجود دارد را از بین ببریم .

وی گفت: زمانی که انتخابات حوزه‌ای و منطقه‌ای باشد ریش فرد در دست تمامی اهالی منطقه است و برای این که رأی بیاورد مجبور است به خیلی از مسائل تن دهد و آن گونه که باید ملی فکر نمی‌کند که این برای مملکت خوب نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز