خبرگزاری کار ایران

عبدی:

سیستمی که پاسخگو نباشد، نمی‌تواند حقایق را بیان کند/ مدیران همیشه یکسویه حرف می‌زنند

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۵۳۶

یک جامعه‌شناس تاکید کرد: وقتی درآمدهای نفتی افزایش یافته است، آزادی، اعتماد و شفافیت کاهش یافته است. یعنی هر وقت قیمت نفت افزایش پیدا کند، نباید به دنبال شفافیت و آزادی و... هم باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباس عبدی عصر امروز در سلسله نشست‌های اعتماد، شفافیت و سیاست عمومی گفت: قانون یک متن است. آنچه که قانون را جایگاه می‌دهد اراده پشت آن است.

وی با بیان اینکه مطبوعات در کشور بسیار آزادند ولی اگر اعتماد را در داخل حل نکنیم حکومت به خطر می‌افتد، اظهار داشت: سیستمی که راه را می‌بندد و پاسخگو نباشد، نمی‌تواند حقایق را هم بیان کند. مسئولی که نتواند پاسخگو باشد باید مجازات شود.

رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با تاکید بر اینکه مسئله اصلی حکومت‌ها اعتماد است، تصریح کرد: ما با مفهوم اعتماد به صورت سنتی برخورد می‌کنیم در حالی که جامعه غربی اساسش بر بی‌اعتمادی است.

عبدی ادامه داد: ما باید حداکثر بی‌‌اعتمادی را داشته باشیم که در این صورت دنبال راهکارهایی می‌‌‌رویم که این حس بیشتر شود.

وی با بیان اینکه اساس باید بر بی‌‌اعتمادی باشد، خطرنشان کرد: آنچه که تعیین‌‌کننده شفافیت است، خاص عمومی است و بسیاری از افراد در جامعه با نظرسنجی برای شفاف‌‌سازی مخالفند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی اجتماعی با تحلیل برخی از آمارها ابراز داشت: طبق شاخص‌‌‌های بانک جهانی آزادی بیان و پاسخگویی در اواخر دوران آقای خاتمی ۲۱ کشور را بدتر از ما می‌‌دانستند که الان ۱۳ کشور بدتر از ما هستند. این در حالی است که در سال ۹۲ این رقم به چهار درصد رسید. در ثبات سیاسی و نظم و مقررات درصدهای ما پایین است. 

عبدی افزود: وقتی درآمدهای نفتی افزایش یافته است، آزادی، اعتماد و شفافیت کاهش یافته است. یعنی هر وقت قیمت نفت افزایش پیدا کند، نباید به دنبال شفافیت و آزادی و... هم باشیم. 

وی با بیان اینکه آنچه موجب شده تا سیستم نیازمند شفافیت نباشد، کف‌گیرش به ته دیگ خورده است، عنوان کرد: این مسئله موجب شده تا سیستم به عرصه عمومی بازگردد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در جمع‌بندی سخنان خود یادآور شد: شفافیت اگر به تنهایی انجام شود، عوارض بدی هم دارد. عوامل دیگری مانند نهادهای مدنی، نهادهای نظارتی، قوه قضاییه مستقل، رسانه‌های آزادی و... هم در کنار شفاف‌سازی کمک می‌‌کند.

عبدی با تاکید بر اینکه مدیران ما چون همیشه یکسویه حرف می‌زنند آمادگی ورود در فضای جدیدی را ندارند و بلد هم نیستند، بیان کرد: در یک مجموعه، سخنگویی هم وجود ندارد و هر کس هر جور می‌خواهد حرف می‌زند که مسئله را بغرنج‌تر می‌کند پس لازم است تصمیم کلانی هم صورت بگیرد. از طرف دیگر، باید کار از یکجایی شروع شود و نباید منتظر آن باقی بمانیم که کار از پایین شروع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز