خبرگزاری کار ایران

روحانی در جمع مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی:

مواد غذایی سفره خودمان را باید از مزرعه ایران تهیه کنیم/ وزیر کشاورزی گاهی درباره خرید تضمینی گندم با ما دعوا می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۳۳۸

رئیس‌جمهور گفت: مواد غذایی سفره خودمان را باید از مزرعه ایران تهیه کنیم. وزیر جهاد کشاورزی آقای حجتی واقعا دلسوزی می‌کند و گاهی با ما هم دعوا می‌کند که خرید تضمینی و قیمت گندم و غیره باید چگونه باشد. او به عنوان وظیفه ملی و دینی خود این کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید در برابر کار و تلاش کشاورزان تعظیم کنیم، گفت: سر تعظیم فرود می‌آورم مقابل دست‌های پینه بسته در واقع بار اصلی امنیت کشور بر دوش کشاورزان است. ما وقتی صحبت از امنیت می‌کنیم، بیشتر به سمت نیروهای نظامی می‌رود اما امنیت ما دست کشاورزان است.

بخش بزرگی از آرامش و امنیت بشر در سایه تامین مواد ضروری غذایی خودش است

وی ادامه داد: شما تصور کنید مادری صبح از خواب بیدار می‌شود برای نان فرزندش دچار دغدغه داشته باشد، این مادر دغدغه غذای خودش و بچه‌هایش را داشته باشد، امنیتی نمی‌ماند.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه بخش بزرگی از آرامش و امنیت بشر در سایه تامین مواد ضروری غذایی خودش است، اظهار داشت: انسان‌ها در طول فصل‌های مناسب کار می‌کنند که در فصل‌های دیگر امکان‌پذیر نیست از ذخیره غذایی خود استفاده می‌کنند. این خصلت در میان حیوانات هم وجود دارد.

در روستاها در گذشته سیستم به این حالتی که امروز می‌بینیم، نبود

روحانی با اشاره به اینکه در روستاها در گذشته سیستم به این حالتی که امروز می‌بینیم، نبود، تصریح کرد: در آن زمان‌ها هر کسی احساس مسئولیت می‌کرد؛ یعنی دستگاه وزراتخانه‌ای نبود هر کسی حساب کار خودش را می‌کرد و به فکر گندم خود و خانواده‌اش بود. تقریبا هر کسی این مسئولیت را خودش به صورت فردی برعهده داشت، مثلا وقتی می‌خواست نان بپزد و تنورش را روشن کند، از روز قبل اقدام می‌کرد، هیچ چیزی به عنوان انبار ذخیره وجود نداشت.

وی افزود: این بار امنیتی که قبلا روی تک تک افراد خانواده‌شان بود امروز با شرایط جدید دنیا و تمدن‌های جدید بر یک نقطه متمرکز شده است حالا به نام جهاد کشاروزی یا هر عنوانی که داشته باشد، این مسئولیت سخت و سنگین است. دولت باید از همان زمان برداشت گندم حواسش باشد، کجا آرد شود و توزیع شود. کشت آبی و دیمی چگونه است. خلاصه مردم در نانوایی می‌آیند نان خود را به چه قیمت می‌خرند.

کشاورزان بزرگترین امنیت را برای ما می‌آفرینند

رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه لبنیات و حبوبات هم همین وضع را دارد، خاطرنشان کرد: قبلا در خانه مرغ و تخم مرغ داشتند. گله گوسفند داشتند. هر کسی در مجموع مسئول امنیت غذایی خودش بود و در امنیت دفاعی هم همین بود. در خانه تفنگ داشت و قلعه برای خودش درست می‌کرد. امروز این موضوع در نیروهای امنیتی و دفاعی تقسیم و تجمیع شده است.

روحانی با بیان اینکه کشاورزان عزیز ما در بخش زراعت و دام که مواد غذایی ما را تامین می‌کنند و حیات ما را و کالری مورد نیاز ما را تامین می‌کنند، بزرگترین امنیت را برای ما می‌آفرینند، ابراز داشت: در صورتی که وزارتخانه‌های دیگر هم این امنیت را می‌آفرینند. اگر وزارت نفت نباشد، اگر نفت و گاز و گازوئیل نباشد، همه تحرک کشور متوقف می‌شود.

بارندگی در کشور نسبت به پارسال از حدود ۳۳ میلیمتر به ۱۰۷ میلیمتر رسیده است

وی با بیان اینکه هر بخش مسئولیتی را برای ایجاد امنیت مردم و آسایش مردم برعهده دارند، عنوان کرد: قشری که ما الان نام او را کشاورز می‌گذاریم، بار سنگین این تامین امنیت را بر دوش دارد. ما وظیفه داریم ابتدا امنیت او را تامین کنیم. کشاورزی که می‌خواهد امنیت کشور را ایجاد کند، چه موقع می‌تواند امنیت را برای جامعه به ارمغان بیاورد. اگر کشاورز از اول دارای دغدغه فکری باشد، آیا می‌تواند نیاز خود را تامین کند و سرنوشت محصولش چه می‌شود؟ چگونه می‌تواند امنیت غذایی ما را تامین کند؟

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: ما در اتاقمان کمتر دغدغه داریم که باران بیاید یا نیاید یا هوا سرد بشود یا نشود. برای ما نسیم دلنواز و تندباد یکی است و فرقی ندارد اما کشاورز از غرش آسمان امید می‌گیرد و از بارش باران روحیه می‌گیرد که امسال بارندگی است. ما خدا را شکرگذاریم که خدا نعمتش را به ما ارزانی داشته و در این سه ماه نسبت به پارسال در شرایط بهتری قرار داریم و در بلندمدت هم وضع ما هم بهتر است به جز چند استان. جز یک استان همه استان‌ها وضعشان بهتر است و وضع بسیار خوبی دارند. بعضی استان‌ها را داریم که تا هزار درصد هم نسبت به پارسال افزایش بارندگی داشتیم. بارندگی در کشور نسبت به پارسال از حدود ۳۳ میلیمتر به ۱۰۷ میلیمتر رسیده است.

بخشی از مردم نمی‌دانند که گرفتاری‌ها در علوفه و ذرت است

روحانی با اشاره به تغییرات اقلیمی سالانه در کشور یادآور شد: در کشاورزی یک سال بیشتر باران یک سال کمتر؛ یک بار آفت هست و گرما و سرما وجود دارد ولی ما باید کشاورز را مطمئن کنیم تا کشاورز بداند این سال اگر ضرر می‌کند، سال بعد جبران می‌شود. بخشی از این تامین برعهده ماست. شما در بخش دام اگر این واکسن‌ها را تهیه نکنید ما چطور او را مطمئن کنیم؟

وی با تاکید بر اینکه بخشی از موارد غذایی را از بیرون می‌آوریم،‌ بیان کرد:‌ بخشی از مردم نمی‌دانند که گرفتاری‌ها در علوفه و ذرت است و فکر می‌کنند که علوفه چیزی نیست. یکی می‌گفت میلیاردها دلار خرج کنیم که علوفه وارد کنیم؟ برای برخی تعجب‌‌برانگیز است. نیاز نهادهای کشاورزی را باید تامین کنیم و در همه اینها ممکن است به سمت خود اتکایی حرکت کنیم اما نباید این‌ها را رها کنیم.

حجتی گاهی با ما دعوا می‌کند که خرید تضمینی، قیمت گندم و غیره باید چگونه باشد

رئیس‌ دولت دوازدهم با بیان اینکه مواد غذایی سفره خودمان را باید از مزرعه ایران تهیه کنیم، گفت: وزیر جهاد کشاورزی، حجتی واقعا دلسوزی می‌کند و گاهی با ما هم دعوا می‌کند که خرید تضمینی، قیمت گندم و غیره باید چگونه باشد. او به عنوان وظیفه ملی و دینی خود این کار می‌کند. حجتی بیشتر به فکر بخش خودش است و طبیعی است چون مسئول تامین این مواد غذایی است.

روحانی ادامه داد: ما به غیر از تامین محصولات غذایی باید به فکر قدرت خرید مردم هم باشیم. شما اگر بهترین محصول را تولید کنید و مردم قدرت خرید نداشته باشند که چه فایده دارد. ما باید این را تنظیم کنیم.

دولت تامین امنیت برای بخش کشاورزی وظیفه خود می‌دانیم 

وی با بیان اینکه ما این تعادل را باید بتوانیم به وجود بیاوریم، اظهار داشت: نباید اینگونه باشد که بخش زراعی ما بخواهد تعطیل شود و نباید اینگونه باشد که کشاورز بگوید محصول روی درخت است اما صرفه ندارد که آن را بچینیم در سبد قرار دهیم. 

رئیس‌‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت یکی از وظایف خودش را تامین امنیت برای بخش کشاورزی برای کشاورزان خود می‌‌داند چون آنها تامین‌کننده بخش بزرگی از امنیت کشور هستند، تصریح کرد: ما هم موظفیم امنیت آنها را تامین کنیم. محصولی را ما ممکن است خرید تضمینی کنیم جایی هم ممکن است ما سم لازم یا کود لازم یا بذر را به شما کشاورزان برسانیم یا دانش را در اختیار قرار می‌دهیم. ارتباط بین دانشگاه و صنعت باید وجود داشته باشد. به هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم جمعیت ما بیشتر می‌شود. چه بگوییم فرزند کمتر زندگی بهتر چه بگوییم فرزند بیشتر امنیت بیشتر.

هر ساله نیاز ما به مواد غذایی اضافه می‌شود

روحانی با بیان اینکه اول انقلاب ۳۶ میلیون نفر بودیم، الان ۸۱ میلیون نفر هستیم و هر سال هم یک میلیون به جمعیت اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: هر ساله نیاز ما به مواد غذایی اضافه می‌شود. زمین کشاورزی ما نیز محدود است. اگر در زمین هم محدودیت نداشته باشیم در زمینه آب محدودیت داریم. پس چه باید کنیم مواد غذایی را حدالامکان در داخل با توان داخلی خود تامین کنیم؟ 

وی افزود: اینکه می‌گویید حدود ۹۰ درصد مواد کالری در داخل تولید می‌شود، این مسئله مهمی است. از طرفی ممکن است آب ما کمتر شود. متاسفانه قبلا برخی از چیزها را پیشخور کرده‌ایم. مجوزهای نادرست دادیم. ببینید آب زیرزمینی ما افت کرده و این مسئله تا چه اندازه خطرناک باشد. ما در جایی با ۳۰ متر به آب می‌رسیدیم ولی در همان جا امروز با ۳۰۰ متر به آب هم نمی‌رسیم.

به طبیعت ظلم کردیم 

رئیس دولت تدبیر و مید با تاکید بر اینکه ما به طبیعت ظلم کردیم و طبیعت نیز هم‌اکنون به ما پاسخ می‌دهد، ابراز داشت: بدانید هر کس به طبیعت ظلم کند، طبیعت گذشت نمی‌کند. اگر هم گذشت کند، کوتاه‌مدت است و بعد پاسخ می‌دهد. ما قهر طبیعت و خدا را می‌آفرینیم. ممکن است برداشت بی‌رویه داشته و سد بی‌رویه بسازیم. این گونه حق‌آبه تالاب‌ها را نمی‌پردازیم. این کارها ممکن است با سنت الهی تغییر کند. آیا همانقدر که جنگل‌ها را نابود می‌کنید، باران نیز همانقدر می‌بارد؟‌

روحانی با بیان اینکه ما باید خودمان شرایط لازم را برای کشور مهیا کنیم، عنوان کرد: آب و زمین ما محدود و توانمندی فکری، طراحی و علم‌شان نامحدود است و این نامحدود باید آن محدودیت‌ها را جبران کند. آنها باید بگویند این زمین هرچند اضافه نمی‌شود ولی من کاری می‌کنم که از این زمین، دو بار یا سه بار برداشت می‌شود.

در زراعت چوب باید فعال شویم

وی اضافه کرد: ممکن است جنگل دست ما نابود شود ولی ما می‌توانیم جنگل را تولید و به آن اضافه کنیم. بسیاری از بخش‌هایی که در اروپا فکر می‌کنند جنگل طبیعی است، وقتی نزدیک می‌شوید، می‌بینید طبیعی نیست.

رئیس قوه مجریه فعال شدن در صنعت زراعت چوب را ضروری قلمداد کرد و یادآور شد: زراعت چوب در برخی از مناطق می‌توانند درآمد زیادی داشته باشد زراعت چوب برای صنعت ساختمان و کاغذ و لوازم زندگی مهم است. ما در این زراعت باید فعال شویم.

الگوی مصرفی گوشت مردم باید را طراحی کنیم

روحانی ادامه داد: بحثی مطرح شد این بود که در بخش‌‌هایی آب نیست و دیمی است. به هر حال دیم به باران و رطوبت بستگی دارد. در بعضی از کشورهای اروپایی که اتفاقا زیتون دارند، رشدشان از طریق دیم است. زیتون یکی مواردی است که برای سلامت جامعه مفید و ارزشمند است. 

وی با تاکید بر اینکه مردم نباید نگران شوند، بیان کرد: بحث این است که چقدر دام از کشور خارج و قاچاق می‌‌شود. الگوی مصرفی گوشت مردم باید را طراحی کنیم. زمانی گوشت قرمز خیلی مصرف می‌‌شد، گوشت مرغ آمد و جایگزین شد. الان زمانی است که آبزیان بیایند، آن هم به قیمتی که مناسب برای مردم باشد و یک مقدار بار گوشت مردم را بر دوش دریا بیاندزیم. 

ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌‌‌گیرند و کالای وارداتی را بعدا صادر می‌کنند

رئیس‌‌‌جمهور افزود: فکر کنید که مواد غذایی چگونه تامین شود و می‌‌‌دانم بخش بزرگی از مواد غذایی مردم قاچاق می‌‌شود. امروز ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌‌دهیم، می‌‌‌گیرند کالا وارد می‌‌‌کنند و بعد می‌‌‌فرستند آن طرف مرز و دو برابر قیمت می‌‌فروشند. این درست نیست باید جلویش گرفته شود. 

روحانی با بیان اینکه ما باید هم از لحاظ برنامه‌‌ریزی مراقبت کنیم و هم نیروهای انتظامی ما باید مراقبت کند، گفت: همچنین در داخل کشور باید به کشاورزان کمک کنیم تا راحت‌‌‌تر تولید کنند. امنیتی که باید به کشاورز دهیم، این است که مراقبت کنیم مواد را چه کسی و به چه قیمتی می‌‌خرد. ما باید کشاورز را به محض اینکه تقاضا زیاد می‌‌شود، حمایت کنیم. شما اگر سر سفره غذا کم باشد، با اشتها مصرف می‌‌‌کنید اما وقتی انواع غذا باشد از ابتدا بی‌‌اشتها می‌‌شوید. 

مسئله سیب زمینی و پیاز از مسائل رایج کشور است

روحانی با اشاره به این موضوع که مسئله سیب زمینی و پیاز از مسائل رایج کشور است، اظهار داشت: از زمان کودکی ما یک سال پیاز و سیب زمینی زیاد می‌‌شد و قیمت کاهش پیدا می کرد اما سال بعد تولید کاهش و قیمت گران می‌‌شد. این را باید برنامه‌‌ریزی و هدایت کنیم. ما باید کشاورز را مطمئن کنیم؛ البته برای بیمه طرح بلندمدتی را باید طی کنیم و و زمان‌‌بر است.

وی افزود: باید با بیمه کشاورزی را تضمین کنیم چراکه یک سال سرما می‌‌آید، آفت می‌‌زند و مشکلات پیش می‌‌آید. ما باید بتوانیم بیمه کشاورز را تامین کنیم نباید طوری باشد که بار روی دوش کشاورز ما باشد.

زمانی دومین واردکننده گندم در دنیا بودیم

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این موضوع که شعار ما باید «امنیت ما با کشاورزی و امنیت کشاورز با ما» باشد، تصریح کرد: من لازم می‌‌دانم از همه کشاورزها و فعالان این حوزه به دلیل خودکفایی در گندم سپاسگذاری کنم. این مسئله بسیار مهم است. قبلا هم یک سالی در گندم خودکفا شدیم اما ادامه پیدا نکرد. امسال چندمین سالی است که در گندم خودکفا هستیم.

روحانی با بیان اینکه یک زمانی نیاز داشتیم هفت میلیون تن گندم وارد کنیم و قیمتی حدود سه میلیارد باید می‌‌‌پرداختیم تا گندم وارد شود، خاطرنشان کرد: امروز در گندم خودکفا هستیم. سال آینده هم اینچنین خواهد بود و این را باید ادامه دهیم. ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در جهان بود. ما دومین واردکننده گندم بودیم. امروز روی پای خود ایستاده‌‌ایم و گندم را تولید می‌‌‌کنیم.

در شکر می‌‌گویند به‌‌زودی نزدیک به خودکفایی هستیم

وی با تاکید بر اینکه در محصولات دیگر هم باید گام بلندتری برداریم، ابراز داشت: در شکر می‌‌گویند به‌‌زودی نزدیک به خودکفایی هستیم. در سال ۹۲ تولید ما ۱.۱ میلیون بود ولی الان ۲.۱ میلیون است. یعنی یک میلیون تن اضافه شده و این کار بزرگی در حوزه چغندرقند است. البته حلقه‌‌‌‌ای هم وجود دارد که باید جبران کنیم و در شکر هم خودکفا باشیم. تا با این روند در آینده نزدیک خودکفا شویم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: محصولات دیگر را هم باید به سمت خودکفایی برسیم. در حبوبات می‌‌‌توانیم به خودکفایی برسیم. در سیب زمینی که صادر هم می‌‌‌کنیم. در دانه‌‌های روغنی تولید ما شش برابر شده و ارزشمند است.این آمار بسیار ارزشمندی است.

عده‌ای می‌خواهند مردم را ناامید کنند

روحانی با بیان اینکه هم وزیر و هم معاونان تلاش‌تان را برای مردم تبیین کنید، عنوان کرد: ما گاهی به صداوسیما گلایه می‌کنیم ولی صداوسیما می‌گوید خود مسئولان نمی‌آیند. عده‌ای می‌خواهند مردم را ناامید کنند. وقتی کشور در طول چهل در مسیر پیشرفت بوده و در پنج سال گذشته تلاش‌هایش بیشتر شده، چرا نگوییم.

وی افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ۱۱.۵ میلیارد برای آب پول پرداخت کرده و تراز تجاری ما بهبود یافته و از منهای هشت به منهای سه رسیده و پنج میلیارد به سمت خودکفایی حرکت کردیم، کار کیست؟ برخی‌ها می‌گویند نباید از دولت تعریف کنیم، ولی از کشاورز، مهندس و کارگر خود و از راننده کامیون تا کسی که کود و سم را به مرزعه می‌آورد، تشکر کنیم. از کشاورزان و همه کسانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، جای تشکر وجود دارد. 

مگر می‌شود تلفن همراه را افراد گرفت؟

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون در سال ۹۲ به ۱۲۲ میلیون تن در سال ۹۷ رسیده و سالانه بیش از چهار میلیون تن افزوده شده و این، کار مهمی است، یادآور شد: معلوم است اگر تلاش، فناوری و سرمایه‌گذاری بیشتر کنیم، تولید ما هم بیشتر است. کاری که در خوزستان، ایلام و سیستان صورت گرفت، کار ارزشمندی بود. اینکه ۳۰۰ هزار هکتار کانال‌کشی و زهکشی انجام می‌شود و در سیستان ۴۶ هزار هکتار که حدود ۸۰ درصد پروژه است، کار بزرگی است. کارهای بزرگی در غرب کشور در زمینه آب انجام شده و در حال تکمیل است. 

روحانی با تاکید بر اینکه بعد از امنیت، مهمترین مسئله کشاورزی ما دانش‌بیان شدن است، بیان کرد: کشاورزی ما باید دانش‌بیان شود. فضای مجازی که برخی حرص و جوش می‌خورند که برخی به حق و برخی از نابحق است، از ضرورت‌های زندگی ماست. مگر می‌شود تلفن همراه را افراد گرفت؟ پول و سفارش و... با موبایل است. فضای مجازی می‌تواند بهره‌وری را بالا ببرد. 

ابتکار مودی در جلوگیری از تبخیر اضافه آب

وی به سفر خود به هند اشاره کرد و گفت: مودی، نخست‌وزیر هند در سفر اخیری که به هندوستان رفته بودیم، گفت در تمام نهرهایمان پوشش می‌گذاریم که تبخیر نشود. گفت در تمام رودخانه پنل می‌گذاریم که هم برق تولید کند و هم پوششی می‌شود که آب‌ها تبخیر نشود. باید از ایده همه مردم استفاده و نتیجه‌گیری کنیم.

رئیس قوه مجریه افزود: مودی گفت به زودی مردم فروشنده برق به دولت می‌شوند. هرکس در بالای خانه خود پنل می‌گذارد و برق تولید می‌کند و برق اضافی خود را به دولت می‌فروشد. می‌شود از تبخیر اضافی آب جلوگیری کرد. 

نمی‌فهم چرا دست دلال قطع نمی‌شود و بلندتر هم می‌شود

روحانی با بیان اینکه دلالانی که برای کشاورز، مردم و مغازه‌دار وسیله نگرانی شده‌اند و محصولی را که می‌خرد چند برابر می‌فروشد و بیشترین استفاده می‌کند، این دلال است، اظهار داشت: از قبل انقلاب تا بعد از انقلاب شعار می‌دهیم دست دلال حذف شود، ولی من نمی‌فهم چرا این دست قطع نمی‌شود و بلندتر هم می‌شود. تحولات علمی و فناورانه می‌تواند فاصله‌ها را کمتر کرده و واسطه‌ها را حذف کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از آب، خاک و مرتع از وظایف بسیار مهم است، تصریح کرد: اینها اکسیژن ماست. مراتع از بین برود، خاک هم از بین می‌برد. وقتی هم باران بیاید خاک شما را شسته و می‌برد. آب ارزشمند است ولی خاک هم مهم است. خاک نعمت بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم. نباید بگذاریم خاک با کشت نادرست، اضافه و آب و کود اضافه از بین برود. باید همه اینها را مراعات کنیم. بعد از نیروی انسانی و کشاورزی دانش‌بیان، آب و خاک ما بسیار مهم است. 

باید محصولات کشاورزی را سالم تولید کنیم

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه دولت پشتیبان کاری است که وزارتخانه‌ها دارند در مسئله بهره‌‌وری آب انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: دولت پشتیبان وزرات کشاورزی و وزارت نیرو است. ما باید مصرف آب را کم کنیم. در جلسه‌‌ای کسی گفت ما با آبیاری قطرهای که نداشتیم سیب درختی ما خراب می‌شد ولی الان که آبیاری قطره‌ای شده وضعیت فرق کرده و محصولات خراب نمی‌شوند.

روحانی با اشاره به اهمیت سلامت مردم ابراز داشت: این موضوع برای همه ما اصل است. ما باید محصولات کشاورزی را سالم تولید کنیم و مواد غذایی سالم داشته باشیم. اگر محصولات ما آن پروتئین و فلزات لازم را نداشته باشد، فایده ندارد. کود ناسالم سلامت را از بین می‌‌برد. اگر آب آلوده باشد، محصول هم آلوده می‌‌شود. نباید بگذاریم چنین مسائلی ایجاد شود. آب سالم باید به کشاورزی برسد. پسماند کارخانه‌ها گاهی به آب کشاورزی سرازیر می‌شود که این صحیح نیست. مقدار سم استفاده شده و نوع سم برای ما مهم است.

اسم برجام هم نمی‌شود برد، چراکه بعضی ناراحت می‌‌شوند

وی به جلسه شورایعالی بهداشت اشاره و بیان کرد:‌ اسم برجام هم نمی‌شود برد، چراکه بعضی ناراحت می‌‌شوند اما در آن جلسه، حجتی گفت برجام در سلامت به ما خدمت کرد. این ضرر ما با برجام از بین رفته است. بعضی موارد را مردم کمتر مطلع هستند.

رئیس‌جمهور خطاب به رسانه‌ها یادآور شد: من از رسانه‌‌ها خواهش می‌کنم از کشاورزان تعریف کند و اسم دولت هم نبرید. از کشاورزان و زحمتکشان تعریف کنید. اگر کشاورزی ما هیچ کاری نکرده، جز اینکه ۲۵ میلیون تن به سبد غذایی ما اضافه کرده، آیا این کافی نیست؟ اگر کشاورز هیچ کاری نکرده جز اینکه در گندم ما را خودکفا کرده این کافی نیست؟ اگر جز سیصد هزار هکتار زمینی که در ایلام و خوزستان برای کشاورزی ایجاد شده، بهره‌‌‌وری آب ایجاد شده و گلخانه‌ها ایجاد شده است آیا اینها کافی نیست؟ 

کارهای انجام شده درباره روستاها در سال‌های اخیر بیش از هر دولتی پس انقلاب بوده است

روحانی با بیان اینکه محصولات ما در چغندر افزایش پیدا کرده و این مسئله مهمی است، عنوان کرد: ما در بخش گلخانه از زمان اول دولت تا الان دو برابر افزایش داشته‌ایم. توسعه گلخانه یکی از راه‌های نجات ما است. آب و هوا در بعضی جاهای کشور ما در طول سال آماده برای کشاورزی است. یعنی ما برای کشاورزی در هر زمان چهار فصل را داریم. ما کشوری هستیم از نظر تنوع اقلیمی، مردم خوب، کشاورزان پرتلاش و مدیران جهادی ما می‌توانند دست به دست هم دهند و این اهداف را پی بگیرند. ما افتخارات زیادی در این چند سال دولت و این چند دهه بعد از انقلاب آفریده‌ایم.

روحانی با تاکید بر اینکه کاری که برای روستاها در این دولت انجام دادیم، بیشتر از هر دولت دیگری بوده است، گفت: امروزه هیچ روستای ۱۰ خانواری نداریم جز اینکه همه برق دارند. امروز برای جاده‌های روستایی کار شده و هزاران کیلیومتر جاده ایجاد شده است. اینترنت برای روستاها ایجاد شده است. آقای حجتی می‌گوید کشاورزان با موبایل با مهندسان کشاورزی در ارتباط هستند. گازکشی در این دولت معادل جمع همه گازکشی‌ها در دولت‌های دیگر بوده است. در بحث بهداشت و درمان و تحول سلامت کارهای بسیاری برای روستاها انجام داده‌ایم. اگر می‌‌خواهیم کشاورز، کشاورزی کند، باید زندگی او را تامین کنیم. امروز زندگی بدون برق، گاز و بهداشت و... برای روستائیان ما امکانپذیر نیست.

حجتی می‌گوید قیمت خرید تضمینی کم است

وی با بیان اینکه توجه کنید که گندمکاران ما در سال ۹۲ چقدر محصول داشتند و الان چقدر محصول تولید می‌کنند، اظهار داشت: گندم در سال ۹۲ حدود ۴۰۰ تومان بوده ولی الان چهار برابر افزایش قیمت دارد. حجتی همیشه می‌گوید کم است اما در شرایط کشور، ما در طول این چند سال تورم‌مان که چهار برابر نبوده است بلکه تورم ما ۱۰۰ درصد بوده است این چند ماه هم تورم اضافه داشته است. دولت الان دارد بیشتر پول می‌‌دهد و محصولش بیشتر می‌شود. ما ۱۲ هزار میلیارد گندم تضمینی خریده‌ایم. این افزایش تولید و قیمت برای کشاورز ما مبارک باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وظیفه ماست که هرچه بتوانیم کمک کنی، ابراز داشت: کشاورزان دارند کار بزرگی انجام می‌دهند و امنیت مردم را تامین می‌کنند. ما هم وظیفه داریم از آنها حمایت کنیم. 

روحانی با تشکر از وزیر جهاد کشاورزی و مدیران این وزارتخانه بیان کرد: اجر شما نزد خدا باشد و ما هم امیدواریم همه بتواینم خادمان خوبی برای ملت‌مان باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز