خبرگزاری کار ایران

محسن رضایی در برنامه «حالا خورشید»:

خداوند به ذهن ما آورد که کربلای ۴ را عملیات فریب بنامیم/ کل شهدای این عملیات ۹۸۵ نفر بود/ حرف من را به گونه دیگری تفسیر کردند

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۴۰۷

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش با توییت‌های صورت گرفته علیه توییت خود اظهار داشت: من با صبر و حوصله همه واکنش‌ها را خوانده‌ام ولی خیلی از آنها تکراری است. ما در دی ماه با قصه تکراری روبه‌رو هستیم که می‌گویند کربلای چهار لورفته و فرماندهان توجهی به جان بچه‌ها نداشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن رضایی صبح امروز در برنامه‌ای تلویزیونی درباره عملیات کربلای ۴ گفت: سردار قاسم سلیماتی در عملیات کربلای ۴ نقش مهمی داشت. لشکر ۴۱ ثارالله، لشکر عملیاتی بود و از لشکرهای موفق کربلای ۵ هم بودند. ما در هیچ عملیاتی غافل‌گیری صد در صدی نداشتیم چراکه فقط عراق نه در تانک، هواپیما و تجهیزات بلکه از نظر اطلاعاتی هم محهز بود. منافقین هم در خانه‌هایشان اطلاعات جمع‌آوری می‌کردند بلکه موفقیت ما این بود که در لورفتگی به پیروزی می‌رسیدیم. ما موفقیت در جنگ را در محیط لورفتگی به دست می‌آوردیم.

وی در واکنش با توییت‌های صورت گرفته علیه توییت خود اظهار داشت: من با صبر و حوصله همه واکنش‌ها را خوانده‌ام ولی خیلی از آنها تکراری است. ما در دی ماه با قصه تکراری روبه‌رو هستیم که می‌گویند کربلای چهار لورفته و فرماندهان توجهی به جان بچه‌ها نداشتند. این یک قصه تکراری است. من توییت کردم شما که این حرف‌ها را می‌زنید از زاویه دیگر نگاه کنید و آن، اینکه ما این عملیات را عملیات فریب کردیم و ۱۰، ۱۵ روز بعد عملیاتی بزرگتر انجام دادیم ولی حرف من را به گونه دیگری تفسیر کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این یک تحلیل پسینی است. من الان هم این حرف را نمی‌زنم. عملیات کربلای چهار برای عبور از اروند بود. اگر راه باز بود، از شلمچه عبور نمی‌کردیم ولی وقتی دیدیم جزیره ام‌الرصاص بسته است، ساعت پنج، شش صبح دستور عقب‌نشینی داده شد. ساعت ۵ به قرارگاه نجف و ساعت ۷ به قرارگاه نوح دستور دادیم. البته جزیزه ام‌الرصاص دست ما بود و برخی از نیروها در آنجا بودند و ۲۴ ساعت بعد گفتیم برگردند.

رضایی با بیان اینکه عملیات‌های بزرگ ما چهار، پنچ مرحله داشت،  قرار بود ۲۶۰ گردان در این عملیات وارد شوند ولی در گردان اول ۶۰ گردان حضور داشتند. مرحله اول انجام شد و بعد از آن دیگر گردان‌ها وارد نشدند. ما دیدیم راه شلمچه باز است و ام‌الرصاص بسته است. بعد از انجام این عملیات، آن را به عملیات فریب تبدیل کردیم و ۲۴ ساعت بعد به عملیات فریب تبدیل شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه ما این عملیات را عملیات فریب می‌گوییم یعنی بعد از عملیات این را تبدیل به فریب کردیم. این را هم بگویم که کل شهدای ما در این عملیات ۹۸۵ نفر بود که نام‌ها نیز در بنیاد شهید موجود است و اینکه هزاران شهید گفتند درست نیست. البته برای فرماندهان ما حتی یک شهید هم مهم بود. شما سخنان حاج قاسم را شنیدید که آزاده است و به هیچ کسی هم باج نمی‌دهد؛ او من را آقای محسن خواند. من که فرمانده آنها بودم همه به من آقا محسن می گفتند، سردار و سرلشگر نبود. با این ادبیات انسان حاضر نیست جنازه یکی از برادرانش را ببیند.

رضایی که در این مرحله از مصاحبه احساساتی شده بود ادامه داد: خدا شاهد است من هنوز مهدی باکری که در ذهنم می آید کنترل خودم را از دست می دهم.  من یک نفری بودم که دیدم کشورم اشغال شده و دانشگاه را رها کردم و امام تشخیص دادند من فرمانده باشم. وقتی مهدی باکری می دید یک نفر شهید شده به سر خودشان می زدند . ما در جنگ حالات حضرت اباعبدالله را می دیدیم که پس از شهادت علی اکبر کمرش خم می شود ولی بعد از آن مجددا به میدان جنگ می رود. رابطه عاطفی در جهاد و شهادت با هم یکی می شود است.

وی در پاسخ رشید پور که گفت شما وقتی احساساتی می شوید این حق را به جوانان هم بدهید گفت: من اینجا نیامده ام که از خودم دفاع کنم؛ البته شما از کسانی اسم بردید که جوان نیستند و خوشان باید جوابگو باشند. اینها می خواهند ذهن مردم را از معیشت دور کنند. من دیدم شما برنامه مردمی دارید اینجا قبول کردم که باشم. من برای دفاع از شهدا و فرماندهان شهید آمدم.

وی در رابطه با توییت وزیر ارتباطات در خصوص عملیات والفجر ۸  نیز گفت: اینک مساله را از کربلای ۴ به والفجر ۸ تعمیم می‌دهند کار درستی نیست. در کربلای ۴ خداوند به ذهن ما آورد که این را به عنوان عملیات فریب بنامیم. وقتی این به ذهن ما آمد گفتیم تنها راه این است که درگیری را قطع کنیم و نیروها را به عقب بخوانیم. از دکل‌ها می‌دیدند که لشگر به سمت اهواز می‌رود و ما هم از شیوه تبلیغات استفاده کردیم و که بعد همه عملیات‌ها تکرار می‌کردیم و مارش پیروزی می‌زدیم.

رضایی ادامه داد: مشخص بود که در کربلای ۴ ما پیروزی چندانی به دست نیاوردیم اما همان مارشی را که در عملیات پیروزی می‌زدیم، همان جا هم زدیم، جزئیات این عملیات را همه می‌دانستند،‌ امام می‌دانست،‌ شورای عالی دفاع که رهبری معظم ریاست آن را بر عهده داشتند، می‌دانست،‌ آقای هاشمی که از سمت بوشهر قصد داشت به  منطقه بیاید  هم می‌دانست.

وی درباره اطلاع داشتند مسئولان از عملیات کربلای چهار عنوان کرد: همه از این عملیات اطلاع داشتند، تمامی فرماندهان در رده‌های بالا از عملیات اطلاع داشتند ما تصمیم جمعی گرفتیم. کسانی که ما را می‌شناسند می‌دانند که من اقناع‌پذیر هستم برای همین جلسات ما گاها تا ده‌ها ساعت طول می‌کشید؛ تصمیم درباره کربلای چهار جمعی بود.

محسن رضایی تاکید کرد: تصمیم گرفته شد کربلای چهار را به عملیات فریب تبدیل کنیم، بنابراین نیروها را تا اهواز عقب آوردیم و مارش پیروزی می‌زدیم، به دوستان شنود هم که مدتی بود عراق را شنود می‌کردند ( به آقای زارعی) گفتم شنود کنید ببینید عراقی‌ها چه می‌گویند؟

دبیر تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: سال‌های آخر ما عراق را شنود می‌کردیم، یک بیسیمی که انگلیس به عراق داده بود را به دست آورده بودیم و مهندسی معکوس انجام دادیم و توانستیم عراق را شنود کنیم. حال سوال پیش می‌آید چرا با داشتن این تکنولوژی عملیات لو رفت، ما تصمیم گرفتیم این عملیات فریب باشد.

وی ادامه داد: از شنودها به دست آوردیم که عراقی تعجب می‌کنند که چرا ما دست به چنین اقداماتی زده‌ایم، آن‌ها گزارش می‌دادند که ایرانی‌ها به عقب بازگشته‌اند،‌ ما ۵۰ درصد نیروهای خود را تا ساحل و اهواز عقب کشیده بودیم، بعد از گذشت ۴ الی ۵ روز عراقی‌ها که دیدند خبری نیست به مرخصی رفتند آنجا بود که تصمیم قطعی را برای عملیات کربلای ۵ گرفتیم.

رضایی دباره واکنش‌ها در خصوص عملیات کربلای پنج گفت: برادر قاسم همان موقع به ما نامه نوشت که کربلای چهار همان کربلای چهار است اوضاع مشخص است،‌حتی به یاد دارم که به دوستش گفته بود که این‌ها ضبط کنند. بعد از این که خط شکسته شد برادر قاسم پشت خط داد می‌زند که اینجا عملیات فتح‌المبین است همه مرخصی رفته‌اند.

وی ادامه داد: بگذارید خاطره‌ای بگویم،‌ بچه‌ها پشت بیسیم گفتند که برای شما یک سرتیپ با زیر شلواری خواهیم آورد گفتم چرا با زیرشلواری؟ گفتند ایشان ساعت ۱۲ شب پیش زن و بچه‌اش بوده است خبر به او می‌رسد که تیپت رفته است لااقل برو پایگاهت را حفظ کن، آن سرتیپ به بچه‌ها گفته بود فرصت لباس پوشیدن نداشتم گفتند اگر نروی اعدامت می‌کنیم.

این فرمانده دفاع مقدس درباره آمار شهدا در کربلای چهار گفت: تعداد شهدای عملیات کربلای چهار  ۹۸۵ است اما در کربلای پنج این آمار بیشتر است. در کربلای پنج بود که دنیا فهمید عراق دیگر نمی‌تواند مقابل ایران بایستد و منجر به پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸ شد.

وی تاکید کرد: اگر کربلای ۵ نبود فاو گرفته می‌شد،‌ جنگ تا امروز ادامه پیدا می‌کرد صدام هم مانده بود اما یک مسئله مهم در جنگ پایان جنگ است،‌ لذا پایان دادن جنگ کمتر از  آزادسازی سرزمین‌ها نبود

دبیر تشخیص مصلحت نظام درباره توییت خود و اینکه نباید این مسائل را در قالب توییت مطرح کرد، بیان کرد: قبول دارم سعی هم می‌کنم در توئیتر از جنگ صحبت نکنم و در این باره در فضای بازتری صحبت کنم اما قصدم از بیان کلمه فریب این بود که می‌خواستم جامعه به این کلمه توجه کند.

وی تاکید کرد: شرایط کشور را حساس می‌دانم امیدوارم همه کسانی که به من نقد کردند و فحش دادند به این مسئله توجه کنند.

رضایی ادامه داد: از سیاسیون انتظار چنین رفتاری را نداشتم قصد حاشیه‌سازی ندارم اما باید حرف‌هایی را بزنیم که به درد مردم بخورد،‌ ترامپ امروز دنبال فریب مردم است باید این را بدانیم. همان‌طور که آمریکا به ساحل کشور کره‌شمالی ناو آورد و فکر کردند خبری است اما سریع مشخص شد فریب است امروز هم باید به این موضوع توجه کنیم .

وی تاکید کرد:‌ تنها راه پیروزی ما در برابر آمریکا این است که دستمان روی زانو خودمان باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به این سوال که به چه منظوری از کلمه فریب در توییت خود استفاده کردید؟ اظهار داشت: مهم این ابهام است و هنر سیاست نیز همین مسئله است. بخشی از پشت‌پرده‌ها سیاسی است. نگران هستم که عده‌ای فکر کنند ما می‌خواهیم دولت را تخریب کنیم. عملیات کربلای چهار را وقتی دیدیم ناکام بوده، به عملیات فریب تبدیل کردیم. مسئله دوم این است که عده‌ای سوال کردند، فرامتن وجود دارد؟ بله. من شرایط کشور را به گونه‌ای می‌بینم که عده‌ای به دنبال فریب دادن کشور هستند.

وی ادامه داد: من قبول دارم مسائل جنگ را در فضای غیرتوییتری مطرح کنیم و در فضای شفاف مطرح شود. البته ما نباید فضای خوب توییتری را نادیده بگیریم.

رضایی در پاسخ به این سوال که اگر به سه روز قبل برگردید توییت می‌کنید؟ تصریح کرد: دقیق‌تر آن توییت را می‌کردم. دو کلمه حذف می‌شود. آنجا که گفته شده برای فریب بوده حذف می‌شود و می‌شود عملیات کربلای چهار، فریب دشمن شد. البته یکی از انتقاداتی که دارم این است که هر دو توییت من خوانده نشد.

مجری برنامه گفت که آذری جهرمی وزیر ارتباطات توییت کرده و گفته است که توییت دیروزش به خاطر این بوده است که برادرشان در عملیات والفجر چهار شهید شده است که فرمانده اسبق سپاه خاطرنشان کرد: من این را قبول ندارم. ما با مسئولان کشور ارتباط داریم. آنها بجای توییت می‌توانستند تماس بگیرند.

رضایی افزود: خواهش من از تحلیلگران و فعالان این است که مراقب فریب دشمن باشند و حاشیه‌ ایجاد نشود و به دنبال معیشت مردم و کارآفرینی باشند.

وی با بیان اینکه بحث اصلی امروز ما این است که ما باید در جنگ اقتصادی پیروز شویم و نباید انحرافی ایجاد شود، ابراز داشت: ما دیده‌ایم وقتی جنازه شهیدی را به مادری می‌دادیم، مادر گفته فرزند دومش به جبهه برود. وقتی پیکر فرزند دومش را دادند، او به فرزند سومش گفته به جبهه برو. دوستان صداوسیما باید بر همه ابعاد شهادت تاکید کنند تا فضای شور و شعف شهادت‌طلبی حفظ شود. دعوای سیاسی را قبول نداریم و نباید پشت داوطلبان دفاع از کشور نباید به درد بیاید.

این مقام مسئول با تاکید مجدد بر اینکه برخی از عملیات‌ها اگر به این قصد انجام شود که دشمن را منحرف کند تا ما در نقطه‌ای به پیروزی برسیم، بسیار مهم هم هستند و در تمام رزم‌ها انجام می‌شود، عنوان کرد: کربلای چهار برای فریب نبود ولی تبدیل به فریب شد. از سوی دیگر عملیات‌های فریب جزو افتخارات جنگ است و نباید نادیده بگیریم.

رضایی اضافه کرد: ما دو نوع عملیات فریب داشتیم. یک نوع عملیات فریب، وانمود کردن و لشکرکشی است و یک نوع عملیات هم جدی است و درگیری نیز انجام می‌شود ولی بعد عقب‌نشینی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز