خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه کمبریج در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ آنقدر احمق نیست که سراغ جنگ با ایران برود/ آمریکایی‌ها به دنبال زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران هستند/ امیدواریم اروپا بتواند تاثیر تحریم‌ها را کاهش دهد

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۳۷۶

استاد علوم سیاسی دانشگاه کمبریج گفت: اروپا برای حفظ و ادامه ارتباط تجاری با ایران سرسختانه در حال کوشش است و از ایران دفاع می‌کند و تحریم‌ها را آشکارا اشتباه می‌داند. امیدواریم در آینده تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد و زندگی ایرانیان کاهش یابد و اروپا بتواند به ایران در این مسیر کمک کند.

«جان دان» استاد روابط بین الملل، حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کمبریج در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اساسا غلط دانست و گفت: این تحریم‌ها ناجوانمردانه است و از سوی دیگر رفتار ترامپ هم یک رفتار غیر‌معمول است.

تحریم‌ها ناجوانمردانه است

وی با انتقاد از تحریم‌ها، سیاست‌های ترامپ را نادرست خواند و تصریح کرد: این تحریم‌ها آسیب‌های اقتصادی شدیدی به ایران وارد می‌کند و باعث به خطر افتادن اقتصاد ایران خواهد شد در حالی‌که آمریکا با اعمال این تحریم‌ها فقط در پی منافع خودش است.

حق هیچ کسی نیست که در شرایط سخت و طاقت‌فرسا زندگی کند

دان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر خلاف ادعای مقام‌های کاخ سفید این تحریم‌ها زندگی مردم عادی را نشانه گرفته است، از این بابت ابراز تاسف کرد و گفت: این حق هیچ کسی نیست که در شرایط سخت و طاقت‌فرسا زندگی کند. حق همه مردم جهان است که در صلح و آرامش زندگی کنند، اینکه تحریم‌ها زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد کاملا اشتباه است.

کودکان نباید وارد بحث تحریم‌ها شوند

وی با تاکید بر اینکه کودکان نباید وارد بحث تحریم‌ها شوند و بیش از مردم عادی باید از تاثیر تحریم‌ها به دور باشند، گفت: فرقی نمی‌کند شما ایرانی هستی یا آمریکایی. شما به عنوان مردم جهان حق این را دارید که در صلح زندگی کنید. این حق را نباید از کسی گرفت.

فکر نمی‌کنم ترامپ آنقدر احمق باشد که سراغ جنگ با ایران برود

استاد علوم سیاسی دانشگاه کبریج همچنین درباره آینده روابط ایران و آمریکا گفت: هر چیزی حتی جنگ هم محتمل است. اما فکر نمی‌کنم ترامپ آنقدرها هم احمق باشد که دست به چنین کاری بزند اما از این غافل نشوید که او همیشه غیرقابل پیش‌بینی عمل می‌کند.

وی در خصوص ساز و کار مالی ایران و اروپا و چشم‌انداز روابط دو طرف گفت: من بسیار به روابط ایران و اروپا خوش‌بین و به این ساز وکار(SPV) امیدوار هستم.

آمریکایی‌ها به دنبال زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران هستند

دان در ادامه افزود: آمریکایی‌ها به دنبال زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران هستند اما اروپایی‌ها مجدانه و سرسختانه در کنار ایران و در مقابل آمریکا ایستاده‌اند. آنها دنبال این هستند که بانک‌ها و موسسات بتوانند روابط خود را با ایران را ادامه دهند.

تلاش سرسختانه اروپا برای حفظ تجارت با ایران

استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی کمبریج تاکید کرد: اروپا برای حفظ و ادامه ارتباط تجاری با ایران سرسختانه در حال کوشش است و از ایران دفاع می‌کند و تحریم‌ها را آشکارا اشتباه می‌داند.

علت حضور بیش از اندازه آمریکا در خاورمیانه روابط گسترده با اسراییل است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت حضور آمریکا و دخالت آمریکا در مسائل خاورمیانه را عامل انرژی می دانید، اذعان کرد: من این طور فکر نمی‌کنم؛ چراکه آمریکا خودش دارای صنعت نفت و انرژی است و تا حد زیادی خودکفا شده است. معتقدم علت حضور بیش از اندازه آمریکا در خاورمیانه روابط گسترده و دیرینه‌اش با اسراییل و روابط در حال گسترشش با سایر کشورهای منطقه است.

دان همچنین درباره قدمت حضور آمریکا در خاورمیانه گفت: این موضوع جدید نیست و اختلاف ایران و آمریکا هم موضوع جدیدی نیست و قدمت زیادی دارد از مدت‌ها قبل به دلیل ارتباط آمریکا و اسراییل نفوذ در خاورمیانه شروع شد و آمریکا و ایران در مقابل هم قرار گرفتند.

امیدواریم اروپا بتواند تاثیر تحریم‌ها را کاهش دهد

دان در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد و زندگی ایرانیان کاهش یابد و اروپا بتواند به ایران در این مسیر کمک کند.

گفت‌وگو: نیلوفر ادیب‌نیا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز