خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

اجازه ندهیم مدیران بی‌انگیزه و فرصت‌طلب در این شرایط سوءاستفاده کنند/ در بودجه ۹۸ سهم درآمدهای نفتی بیش از ۲۵ درصد نیست

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۰۸۱

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آمریکایی‌ها یکجانبه‌گرایی وحشتناکی را ایجاد می‌کنند و اگر جلوی آنان ایستادگی نشود این یکجانبه‌گرایی می‌تواند به استقلال همه کشورهای جهان آسیب برساند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در همایش بیمه و توسعه اظهار کرد: مردم کشور باید از وضعیت مناسبی برخوردار باشند. اقتدار کشور در منطقه پر آشوب خاورمیانه مساله‌ای حیاتی است. اگر امروز اقتدار ایران در منطقه به چالش کشیده شود قطعا این منطقه و خلیج فارس دچار بحران‌هایی می‌شود که دنیا نمی‌تواند به سادگی از کنار آن بگذرد.

وی تصریح کرد: حضور ایران در منطقه می‌تواند به ثبات و امنیت منطقه کمک کند. ما به عنوان مسئولان بخش اقتصادی وظیفه داریم به این مسائل اقتصادی بپردازیم و اقتصاد مقتدری را برای کشور رقم بزنیم که رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری مناسب اتفاق بیافتد. ما در اقتصاد مقتدر باید بتوانیم کمبود منابع را از سرمایه‌گذاری‌های خارجی تامین کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به معضل بیکاری عنوان کرد: یکی از چالش‌هایی که امروز دغدغه خانواده‌هاست بیکاری است که با این مشکل روبرو هستند مخصوصا تحصیلکرده‌های ما امروز بیکار هستند. ما جوانانی داریم که در سن خلق تولید هستند اما باید دور هم غصه بخوریم که نتوانستیم برای آن‌ها کار تولید کنیم. چقدر کشورهایی هستند که آرزوی جمعیت جوان اینچنینی را برای توسعه دارند که مجبورند به مهاجران روی بیاورند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: ثبات اقتصادی پیش نیاز هر رشد اقتصادی است. نرخ ارز، تورم و ... از شاخص‌های این رشد اقتصادی است. انتظار مردم این است که در یک فضای اقتصادی مناسب این اهداف را پیش برود. بورس، بانک و بیمه سه پایگاهی هستند که وقتی ما می‌خواهیم به اقتصاد بپردازیم این سه موضوع هستند که می‌توانند  این سیاست‌ها را به اجرا برسانند در شرایط عادی و غیرعادی باید این کارها انجام شود.

جهانگیری یادآور شد: ما سعی کردیم در دولت یازدهم ثبات اقتصادی و تعامل با دنیا و جذب سرمایه خارجی را داشته باشیم. آمریکایی‌ها و کشورهایی که با ملت ایران دارند، سر دشمنی سعی می‌کنند در مقطعی که ایران به سمت توسعه می‌رود، نگذارند چرخ اقتصاد ایران پیش برود. این دفعه امریکا دست به کاری زد که آبروی خود  را برد. امریکایی که می‌گفت پیگیر مصوبات شورای امنیت سازمان ملل است، با این وجود جنگ راه می‌انداخت که مصوبات شورای امنیت اجرا نشده و ما مکلف هستیم آن را انجام دهیم اما الان می بینیم این مصوبات را زیر پا می‌گذارد.

وی ادامه داد: امریکا در این شرایط از برجام خارج شد و تحریم‌ها را اعمال کرد و جنگ روانی، اقتصادی و رسانه‌ای ایجاد کرد اما ایران تا الان هم از نظر اخلاقی و هم از نظر سیاسی برنده این شرایط بوده است و یک نفر نیست که بگوید ایرانی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. به غیر از اسراییل و چند کشور منطقه هیچ کس از امریکا دفاع نکرده است.

جهانگیری ابراز داشت: امروز چالش اصلی کشور و موضوع اول ما مقابله با تحریم‌های امریکا است شاید اولویت‌های کشور جایش عوض شده باشد اگر تا چند سال پیش از فعالیت اقتصادی و بیمه و جذب سرمایه خارجی صحبت می‌کردیم،  الان اولویت‌مان جابجا شده است، اداره کشور، اداره اقتصاد کشور و کمک به اداره زندگی مردم در مقابل تحریم‌های امریکایی‌ها اولویت ما است.

وی اضافه کرد: امریکا در مقابل جامعه بین‌المللی ایستاده و خلاف مصوبات سازمان ملل این کار را کرده و توقع دارد دنیا از آنان پیروی کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه زندگی مردم عادی هدف اصلی تحریم‌ها است گفت: تجربه تحریم‌های گذشته در کشورهای مختلف نشان داده که تحریم‌ها بیشترین فشار را به بیماران، کودکان و اقشار ضعیف وارد می‌کند و هر موضوعی غیر از آن دروغ است. اینکه آمریکا اعلام می‌کند هدف دولت ایران است دروغ است اما ما نیز قادر هستیم این فشارها را به حداقل ممکن رسانده که پیش‌نیاز آن انتظام جدی است و هر حرکتی که انسجام را تحت تاثیر قرار دهد خواسته یا ناخواسته در راستای سیاست‌های آمریکا است. بنابراین مدیران و فعالین اقتصادی باید با برنامه‌ریزی در این شرایط حضور داشته باشند و اجازه ندهیم تا مدیران بی‌انگیزه و فعالین فرصت‌طلب در این شرایط سوءاستفاده کنند. باید توجه داشت که ایران ظرفیت‌ها و امکاناتی دارد که می‌تواند به خوبی از این شرایط خارج شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکا سعی کرد نقاط حساس را در روند تحریم‌ها هدفگذاری کند و تلاش کرد فروش نفت ایران را تا نوامبر به صفر برساند. در حمل و نقل کالاها و پول مشکل ایجاد کند و ما هم تلاش کردیم درست در مقابل این نقاط ایستادگی کنیم. مثلاً تلاش می‌کنیم یکی از سیاست‌های اصلی اتکا به درآمدهای غیر نفتی باشد به طوری که در بودجه ۹۸ سهم درآمدهای نفتی بیش از ۲۵ درصد نیست. البته ما تلاش کردیم با تصویب لایحه بودجه در هیات دولت در این شرایط این پیام را برسانیم که بودجه کشور حتی در این شرایط نیز می‌تواند معقولانه تنظیم شود و اگر دستگاه‌های دولتی هزینه‌های غیر ضروری خود را کاهش دهند می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم.

جهانگیری با تاکید بر نقش صنعت بیمه در شرایط تحریم گفت: ما از صنعت بیمه انتظار داریم در این شرایط مشکلات و نیازهای کشور را برطرف کند. شاید پیش از این ادعا می‌شد که نمی‌توان خلع بیمه اتکایی را پر کرد اما من امروز می‌گویم دولت ایران در کنار شما است و کمک چند میلیارد دلاری به این مجموعه نمی‌تواند کار سختی برای دولت باشد. صنعت بیمه باید کمک کند تا کشور مشکلی در حمل و نقل، کشتیرانی و نفتکش‌ها نداشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز