خبرگزاری کار ایران

قاضی‌زاده هاشمی:

بیمه سلامت حدود ۵ هزار میلیارد بدهی دارد/ کلی‌گویی مشکلی از مردم حل نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۹۱۴

وزیر بهداشت تاکید کرد: الان بیمه سلامت حدود ۵ هزار میلیارد بدهی دارد که امیدوار بودند آنچه در شورای اقتصادی تصویب شده است، تایید شود و براساس آن بدهی‌ها پرداخت شود. اگر این مسئله رخ دهد، شاهد گشایشی به ویژه برای شرکت‌های دارویی، بیمه‌کنندگان، تولیدکنندگان، واردکنندگان مواد اولیه و همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در پایان نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره محل مصرف اعتباری که قرار است از سوی صندوق ملی توسعه به وزارت بهداشت اختصاص داده شود؟ گفت: هنوز این اعتبار ابلاغ نشده است. آقای جهانگیری این مسئله را مطرح کردند ولی هنوز موافقت رهبری در این باره ابلاغ نشده است و موضوع بلاتکلیف است.

وی در پاسخ به سوالی افزایش قیمت داروها اظهار داشت: اینکه بگویید داروها افزایش قیمت داشته باشند قابل قبول نیست. باید دقیقا بگوید کدام دارو گران شده و قبلا چه قیمتی داشته است.

خبرنگاری در واکنش به این پاسخ وزیر بهداشت گفت که داروی ایکس ورد که قاضی‌زاده هاشمی پاسخ داد: من باید این مسئله را بپرسم و بعدا به شما پاسخ بدهم. کلی‌گویی انصاف نیست. من نمونه‌ای را در فضای مجازی دیدم که گفته بودند که سه برابر شده است ولی شرکت تولیدکننده اعلام کرده بود قیمت دارو را ۲۰ درصد افزایش داده است. شما جلسه بعد لیستی را به من بدهید، من نیز صادقانه به شما خواهم گفت که قیمت داروها فلان درصد افزایش پیدا کرده است. کلی‌گویی درست نیست و مشکلی از مردم را حل نمی‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی درباره خروج تعدادی از داروها از لیست مورد حمایت بیمه‌ها تصریح کرد: همه این مسائل شایعه است. بگوییم چه دارویی از لیست بیمه خارج شده است. اسم دارویی که از لیست بیمه خارج شده یا گران شده است، را بگوییم. اینکه کلی حرف بزنیم به بی‌ثباتی بازار کمک می‌کنیم.

وی درباره حاشیه‌سازی‌ها علیه دولت درخصوص مراسم اربعین خاطرنشان کرد: مراسم اربعین بسیار باشکوه برگزار شد. در چند سالی که شاهد هستیم خدمات بسیار ارتقا یافته است. فراموش نکنیم شرایط در مهران، چزابه یا شلمچه چطور بود و مردم چگونه جمع می‌شدند و تعداد بسیار زیادی از مردم بدون داشتن ویزا به عراق می‌رفتند و امکانات بهداشتی و پزشکی وجود نداشت. این امکانات افزایش یافته است. در عین حال، حتما کمبودهایی نیز وجود داشته است که عقل سلیم حکم می‌کند آنها را ارزیابی کنیم و اجازه تکرار آن را در سال آتی ندهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان باید از همکارانم تشکر کنم زیرا پزشکان و پرستارانی که در آنجا حضور داشتند، داوطلبانه رفته بودند بدون اینکه ارتباطی هم به دولت داشته باشند. ما حدود ۹۰۰ اکیپ داشتیم که در طول ایام اربعین خدمات‌رسانی کردند. ۲۵ روز است که این افراد در آماده‌باش هستند. با هزار دستگاه آمبولانس و همچنین ۱۷ هزار نفر در سراسر کشور و حدود ۱۰ هزار نفر در امر بهداشت، درمان و خدمات اولیه را به زوار ارائه می‌دهند.

قاضی‌زاده هاشمی به سفر خود به عراق اشاره کرد و ابراز داشت: من هفته گذشته به عراق سفر کردم و از نزدیک مشاهده کردیم و دیدم سال آینده می‌توان با نقص کمتری خدمات را ارائه دهیم. البته در عراق، سرویس‌دهی برعهده هلال احمر است ولی در داخل کشور از مرزهای شرقی تا مرزهای غربی برعهده وزارت بهداشت است. از مردم و نهادهای مردمی و همچنین کسانی که در دولت آمدند و به ویژه در مرزهای غربی خدمات‌رسانی کردند، تشکر می‌کنم تا این حماسه بزرگ که تجربه‌اش را هیچ کجای دیگر دنیا ندارد، برگزار شود.

وی مجددا به مسئله افزایش داروها اشاره و بیان کرد: من از دوستان خواهش می‌کنم لیستی را به من ارائه دهند و بگویند چه داروهایی گران شده است. شما با این کار به من کمک می‌کنید زیرا آن وقت من می‌توان موضوع را بررسی کنم و ببینم گزارشی که من دارم، صحیح است یا ادعای شما را.

این عضو دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوال که اکثر داروخانه نسخه‌های مربوط به بیمه سلامت را قبول ندارند، یادآور شد: بیمه سلامت سقف اعتباری دارد. میزان پولی که به آن داده می‌شود باید با خرجش بخواند و به همین خاطر، برای بیمارستان‌ها سقف گذاشته است و گفته است که بیمارستان حق دارند حداکثر به اندازه سال ۹۶ خرج کنید. طبیعی است روش‌ها و داروهای جدید و گسترش خدمات می‌طلبد بودجه افزایش یابد. بنابراین باید بودجه سال ۹۸ به گونه‌ای پیش‌بینی شود که این کسری تکرار نشود.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: الان بیمه سلامت حدود پنج هزار میلیارد بدهی دارد که امیدوار بودند آنچه در شورای اقتصادی تصویب شده است، تایید شود و براساس آن بدهی‌ها پرداخت شود. اگر این مسئله رخ دهد، شاهد گشایشی به ویژه برای شرکت‌های دارویی، بیمه‌کنندگان، تولیدکنندگان، واردکنندگان مواد اولیه و همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایجاد شود.

وی درباره روز ۱۳ آبان و پیام امسال نیز عنوان کرد: ۱۳ آبان روز استکبارآمیزی است که تعدادی از دانش‌آموزان به شهادت رسیدند که پیامی جز مقاومت و وفاداری با عهدی که با خدا و شهدای انقلاب و ایثارگران بسته‌ایم، ندارد. البته این پایداری باید با عقل و تدبیر هم باشد. برنامه داشته باشیم و از علم و تجربه هم استفاده بکنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز