خبرگزاری کار ایران

رحمانی در جمع خبرنگاران:

اولویت ما تثبیت نرخ‌ها و جلوگیری از نوسانات قیمت است/ با تسهیلات‌دهی همه مشکلات حل نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۸۸۸

وزیر صنعت تاکید کرد: بنده یک کارگروه کارشناسی تعیین کردم که در فرایند تولید بررسی‌هایس لازم انجام شود. از تامین کالا تا زمانی که مکالا به دست مصرف کننده می‌رسد همه موارد بررسی می‌شود و موانع را برطرف خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، رضا رحمانی ظهر امروز در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که «برخی معتقدند نظارت‌ها تاثیری بر کنترل قیمت‌ها ندارد، حال برای اینکه نظر مردم جلب شود چه برنامه‌هایی دارید؟»، گفت: یکی از اولویت‌های ما تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از نوسانات قیمت است.

وی ادامه داد: بنده یک کارگروه کارشناسی تعیین کردم که در فرایند تولید بررسی‌هایش لازم انجام شود. از تامین کالا تا زمانی که کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد همه موارد بررسی می‌شود و موانع را برطرف خواهیم کرد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بخش وارداتی کالا گفت: در این بخش مثل کالاهای اساسی هم دولت ارز را تامین کرده و هم ذخیره‌سازی‌های لازم انجام و تمهیدات اندیشیده شده است.

رحمانی با اشاره به وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: خودروسازی یکی از صنایع عمده ما است، یک کارگروه تخصصی تعیین کردم و تاکید داریم و سعی می‌کنیم با حل مشکلات این حوزه در امر ثبت‌نام و تولید و... با تلاش همکاران ما و خود خودروسازان و با پیگیری‌های بنده حقوق مردم پرداخت شود.

وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که قیمت‌ کالاهای اساسی در حال تغییر است تمهیدات شما برای این موضوع چیست، گفت:  در میان کالاهای اساسی آن‌هایی که دولت در گروه یک قرار داده نوسان‌شان کمتر بوده و بخشی که مربوط به کالا‌های عمومی غیراساسی بوده در ماه‌های گذشته نوسان داشته و تاکید آقای رئیس جمهور هم بوده که ان‌شاالله این‌ها را سعی خواهیم کرد که نوسان‌شان کمتر شود و ساز و کاری‌ هم فراهم می‌کنیم که به صورت آنلاین در اختیار مردم هم قرار بگیرد که این‌ها را ببینند و البته یک بخش آن ساز و کارهای تامین است و یک بخش دیگر آن ساز و کارهای نظارت و بازرسی است که ابزارش را داریم.

وی درباره سامانه آنلاین گفت: ما الان یک سامانه ۱۲۴ داریم و من به دستان و همکاران دیروز گفتم که در حوزه کالاهای اساسی حتما فکری بکنند که مردم به راحتی دسترسی به قیمت روز داشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که قیمت شما به روز است اما عرضه به روز نمی‌شود؟ اظهار داشت:‌ این فرایند را باید کامل نظارت کنیم تا به دست مصرف کننده نهایی برسد ما مسئول هستیم که کنترل کنیم.

رحمانی در پاسخ به این سوال که ایرلاین‌ها به دنبال ارز نیمایی هستند ولی بین بانک مرکزی و وزارت صمت سرگردان هستند، گفت: این ارز نیمایی در حوزه بانک مرکزی است. تامین ارز آن‌ها به بانک مرکزی مربوط است. شاید موارد دیگری بوده است. ثبت سفارش‌هایی که تا الان بوده تا امروز یک روندی داشته که مشکلی نداشتیم یعنی در حد مصارف خودمان تا به امروز ارز تامین شده است وطبیعی است که در میان کالاها هم برخی یک تقدم و تاخر دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بسیاری از خودروهای ما بالای ۷۰ یا ۸۰ درصد ساخت داخل است و اگر ما جایی به دلایلی واردات خودرو را ممنوع کردیم و امروز فهمیدیم در شرایط جدید تصمیم درستی هم بوده در مقابل آن حتما خودروسازان عمده را موظف کردیم. این پیگیری‌ها کمک می‌کند به خودروهایی که داخلی‌سازی شده بوده هم در تیراژ و قیمت و کیفیت کمک می‌کند که کیفیت و قیمت هم اصلاح بشود .

وی با اشاره به بحث اسقاط خودرو گفت:‌ بخش عمده اسقاط در برابر واردات بوده است و ما به دنبال طرح‌های جایگزین باید باشیم، ما خودروهای فرسوده داریم که باید اسقاط شوند. حتی خودروهای سنگین هم همینطور و حتی تراکتور هم هست. یعنی ظرفیت‌های جدیدی ایجاد خواهد شد.

رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا این درست است که خودروسازان الان ضرر می‌دهند و این درست است که برخی از آنها با بیان اینکه فروششان را تا سال ۹۸ پیش فروش کرده‌اند باز هم زیان ده شده‌اند؟، گفت: قاعدتا خودروها متفاوت است. بله ممکن است برخی مدل‌ها ضرر بدهند و برخی مدل‌ها ضرر ندهند. اگر ضرر هم می‌دهند وظیفه‌شان است کار خود را انجام دهنذد و من هم پیگیری می‌کنم که باید شیوه‌های مدیریتی را اصلاح کنند و نحوه هزینه و مقیاس‌های تولید و آیتم‌های دیگر را اصلاح کنند و همچنین تمام مولفه‌هایی که به قیمت ختم می‌شود باید بررسی شود. یقینا به طور اصولی نمی‌توان گفت که خودرو صنعتی زیان‌ ده است.

وی ادامه داد:‌ امسال که هنوز تمام نشده اما اگر هم زیان دادند می‌توانند جلوگیری کنند تا کاهش یابد.

رحمانی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین طرح دولت تدبیر و امید برای بهبود فضای کسب و کار در طرح رونق تولید متبلور می‌شد،  شما این برنامه را چطور طرح‌ریزی می‌کنید؟ با توجه به اینکه برخی‌ها معتقدند که دولت با تسهیلات‌دهی صرف نمی‌تواند این رونق لازم را برای فضای کسب و کار ایجاد کند، گفت: البته ما و دولت هم اعتقاد نداریم که با تسهیلات دهی همه مشکلات حل می‌شود. تسهیلات در جای خودش است یعنی آن‌ جایی که واحد‌های تولید ما امکانات لازم از جمله کارگر آموزشی و حتی بازار  را داشتند اما مشکلشان این بوده که به خاطر شرایط جدید و یک چک برگشتی نمی‌توانستند تسهیلات بگیرند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: دولت این را به عنوان مستثنی قرار داد و گفت موانعی از این دست که اگر چک برگشتی دارد و نتوانسته یکی یا دو قسط را بدهد این‌ها را نادیده بگیریم و گفت این واحد تولیدی برود برای رونق تولید تلاش کند و این هم حل می‌شود اما دولت هم هیچ‌وقت ادعایش این نبوده که با این امر همه مشکلات تولید حل می‌شود درنتیجه ما برنامه‌های دیگری از جمله نوسازی صنایع ، بهبود فضای کسب و کار را هم داریم که این‌ها همه باید در کنار هم دیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز